פישר דורש זכות עיון בתיק נגד אלון חסן: "משבש את משפטי"

עו"ד רונאל פישר, המואשם כי סחר במידע משטרתי על חקירות, טוען כי אלון חסן, שהביא להפללתו ומשמש כעד מדינה נגדו, עושה בו שימוש לצורך הגנתו שלו במשפט השחיתות בנמל אשדוד

רונאל פישר אלון חסן / צילום: יוסי זמיר אלון רון
רונאל פישר אלון חסן / צילום: יוסי זמיר אלון רון

נמשך הקרב בין עו"ד רונאל פישר לבין אלון חסן, לקוחו לשעבר ומי שחשף את השחיתות של פישר והביא למפלתו ובהמשך הפך לעד מדינה נגדו. ל"גלובס" נודע כי פישר פנה בימים האחרונים לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, בבקשה דחופה לקבל זכות עיון וגישה קבועה לתיק הפלילי שמתנהל נגד חסן, באמצעות המערכת הממוחשבת של בתי המשפט (מערכת "נט המשפט").

פישר עומד בימים אלה לדין פלילי בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני השופט משה סובל, באשמה כי סחר במידע משטרתי חסוי שנגע ללקוחותיו עם קצין המשטרה, ערן מלכה.

חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, משמש כעד מדינה נגד פישר וצפוי למסור עדות מפלילה נגד פרקליטו לשעבר בשבועות הקרובים. במקביל, חסן עומד לדין בפני שופט המחוזי בבאר-שבע, נסר אבו-טהה. חסן מואשם במסגרת משפט פרשת השחיתות בנמל אשדוד בשוחד ובשלל עבירות נוספות, בכך שקיבל טובות הנאה בהיקף של מיליוני שקלים באמצעות ניצול מעמדו כיו"ר ועד העובדים להשגת התקשרויות כספיות פסולות.

את הבקשה הדחופה שהגיש פישר - באמצעות עורכי דינו ליזי שובל-בר ועמית בר (מטעם הסנגוריה הציבורית) - הוא מנמק בכך ש"העניינים הנדונים בתיק של חסן עומדים ביסוד עדותו של חסן - עד המדינה כנגד פישר - ורובם ככולם יעלו במסגרת התיק נגד פישר". המדובר, לדברי פישר, "בנושאים בהם ייעץ פישר לחסן בהיותו חשוד, ובגינם אמור היה פישר לקבל שכר-טרחה מחסן, שחמק מלעשות זאת. חסן נעשה לימים סוכן מדיח ביחס לפישר".

זכות עיון

פישר מוסיף וטוען כי חסן סירב במסגרת חקירתו ומסרב עד היום להסיר את חיסיון עורך דין-לקוח הקיים ביניהם, ומונע בכך מפישר מלהתגונן בתיק המנוהל נגדו. "אי לכך קיימת כמובן חשיבות עצומה לבירור השאלה מה נכון חסן (עד המדינה) לחשוף במשפטו שלו, שעה שהוא מונע זאת מפישר. מידע חיוני זה אקוטי להגנתו של פישר, וכך המוסיף גורע".

פישר, הפרקליט המפורסם שהפך לנאשם במעשי שחיתות חמורים, מוסיף וכותב בבקשתו כי "חסן עושה שימוש בפישר לצורך הגנתו שלו במשפטו, ואין זה מתקבל על הדעת כי פישר, הנמצא בסיכון של הליך פלילי, לא יידע ובזמן אמת במה דברים אמורים, וזאת בפרט בשעה שחסן הינו עד מרכזי נגדו ומי שמצר את צעדיו ביודעין על-מנת למנוע ממנו מלהתגונן".

פישר תוקף בבקשתו את חסן וטוען כי "חסן פעל ופועל באופן פומבי ונסתר כדי לשבש את משפטו של פישר, הן באמצעות ראיונות לכלי התקשורת והן באמצעים אחרים, וזאת חרף התחייבותו בהסכם עד המדינה להימנע מלעשות זאת".

לטענת פישר, "מעשי השיבוש הבוטים של חסן עולים גם, ככל הנראה, במסגרת משפטו של חסן, ומכאן שמידע זה חיוני עבור פישר להגנתו".

פישר ממשיך וטוען כי "כל פרט עובדתי המגולה במשפטו של חסן על-ידו ונבצר מפישר לקבל מידע אודותיו, מהווה מכשלה קשה של הגנתו של פישר, בפרט נוכח סירובו העיקש של חסן להסיר את החיסיון מהטעמים השמורים עמו. די היה לכאורה בנימוק זה כדי להצדיק את הבקשה".

פישר טוען כי כיוון שמשפטו הפלילי של חסן הוא גלוי ופומבי ממילא ומסוקר בהרחבה בתקשורת, "יהא זה בלתי סביר כי דווקא פישר, הזקוק לצורך הגנתו בפלילים למידע האמור יותר מכל אדם, יהיה מנוע מלהיחשף אליו במישרין, ויוכל להיחשף אליו רק מיד שנייה ובאמצעות כלי התקשורת".

לסיכום, פישר טוען כי לזכות העיון בתיק בית משפט למי שאינו צד ישיר להליך ניתנה בשנים האחרונות עדיפות משמעותית על-ידי בית המשפט העליון בשורה של החלטות ופסקי דין, ועל כן יש להיעתר לבקשתו של פישר ולאפשר לו זכות גישה קבועה לתיק של חסן.

 

התרגיל של חסן

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014, כשפישר - העיתונאי לשעבר, סלב לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, שייצג בין היתר את חסן בפרשת השחיתות בנמל אשדוד - נעצר בחשד לעבירות שוחד ומירמה. פישר נחשד כי הציע לחסן לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה.

המעצר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ועשה לפישר תרגיל, כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, שכמו נלקח הישר מהוליווד, פתח את מהדורות החדשות. בהמשך פרסם חסן סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הבטיח כי "אקבור את מי שחפר לי את הקבר".

בראיון שנתן ל"גלובס" באפריל 2015 בעיצומה של החקירה נגדו, אמר חסן "אני לא רוצה לשבש חקירה, ולכן אזהר בדבריי, אבל נדמה לי שברור לכל עם ישראל שאם הייתי נענה להצעה של פישר לשלם כסף, החקירה נגדי הייתה נגמרת כמו שהתחילה".

חסן התלונן על כך שהרשויות לא מטפלות מהר מספיק בחשדות נגד פישר. מאז הועמדו השניים לדין פלילי בנפרד - כל אחד על פרשת השחיתות שבה הוא מעורב לכאורה - כאשר חסן משמש עד מדינה נגד פישר.

בינתיים ממשיכים השניים להתגושש בכל זירה אפשרית. בחודש שעבר קבע בית משפט השלום בתל-אביב כי על חסן לשלם לפישר שכר-טרחה בסך כ-42 אלף שקל, שהוא נותר חייב לו עבור שירותים משפטיים שהעניק פישר לחברת "עידן הובלות" שבבעלות חסן.

חסן ופישר ייפגשו שוב בשבועות הקרובים, כשחסן יעלה לדוכן העדים במשפטו של פישר ויתאר בעדותו את הצעת השוחד לכאורה של פישר ואת מערכת יחסיו עם שותפו למעשים, קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה, שכבר מרצה מאסר של 7 שנים, לאחר שהודה בעבירות במסגרת הסדר טיעון. אם פישר וחסן יורשעו, הם צפויים לשבת בכלא במשך שנים רבות.