חברה בריטית: מטוס פרטי שתפסה המשטרה לא שייך לשטיינמץ

ועוד בענייני בני שטיינמץ: המשטרה טוענת כי "בהתבסס על הראיות והתפתחות החקירה, עולה כי עפ"י החשד התועלת שהפיק בני שטיינמץ ממתן השוחד מגיע לכדי 5 מיליארד דולר"

בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)
בני שטיינמץ (צילום: יוסי כהן)

במסגרת חקירתו הפלילית של המיליארד בני שטיינמץ, החשוד במתן שוחד לעובדי ציבור בניו-גיניאה, תפסה המשטרה מטוס פרטי יוקרתי שאינו שייך כלל לשטיינמץ - כך טוענת חברת מרקו פולו הבריטית בבקשה שהגישה לבית המשפט לשחרר את המטוס לרשותה.

לטענת החברה, המטוס - מסוג Global 5000 Jet - נמצא בבעלותה ואינו שייך כלל למיליארד החשוד.

בבקשתה לשחרר את המטוס טוענת החברה, באמצעות עו"ד דורון לוי ממשרד עמית-פולק-מטלון, כי היא למדה על תפיסת המטוס מהודעה שרשות שדות התעופה מסרה לטייס הראשי שלה, עמוס זמיר, על-פיה המטוס נתפס בעילה הנטענת של חקירה פלילית המתנהלת נגד שטיינמץ.

ואולם, נטען בבקשה, "לשטיינמץ אין ומעולם לא הייתה זכות כלשהי במטוס. המבקשת רכשה את זכויותיה במטוס בתמורה ובתום-לב. זכויותיה של המבקשת במטוס משועבדות למעשה לטובת הבנק אשר העמיד את מלוא המימון לרכישת המטוס". 

לטענת החברה, ניתן לעמוד על זהות בעלי הזכויות במטוס בבירור מתעודות רשמיות שהונפקו על-ידי הרשויות הממשלתיות באיי קיימן, ואשר הועברו למשטרה.

החברה, נטען, רכשה את המטוס בשנת 2008 במימון מלא של The Royal Bank of Scotland, ובהתאם לתנאי עסקת הרכישה ותעודת הרישום שהונפקה על-ידי רשות התעופה האזרחית (CAA) של איי קיימן, הבעלות במטוס רשומה על שם בעל חברת-בת של הבנק העוסקת במימון ענף התעופה, Royal Scott Leasing Limited (בעל השיעבוד). החברה היא החוכרת והמפעילה של המטוס, נטען, היא רשומה כבעלת זכויות Charterer ורשומה במעמד Operator. 

על כן, נטען, "החברה היא הזכאית להחזיק במטוס, היא הזכאית לכל ההנאה הכלכלית מהמטוס, והיא בעלת הזיקה הכלכלית הקרובה ביותר למטוס", ותפיסת המטוס והחזקתו גורמים לה נזק ישיר ומתמשך, הן נזק שוטף כתוצאה מהפסקת פעילותו והן הנזק המיידי והממשי של אובדן המטוס וכל הזכויות בו כתוצאה ממימוש השיעבוד על-ידי הבנק. 

בתוך כך, נמשכת המחלוקת בין שטיינמץ למשטרה סביב דרישת המשטרה כי יפקיד כ-120 מיליון שקל בקרן החילוט של המדינה, כערבות לכך שלא יבריח נכסים במסגרת ההליך. הפקדה זו נקבעה במסגרת הסדר בין המשטרה לשטיינמץ במסגרת חקירתו, ואולם המשטרה טענה כי שטיינמץ הפר את ההסכם.

בהנחיית בית המשפט, ניסו הצדדים להגיע להסדר חדש בנוגע להפקדה, אך מגעים אלה נכשלו. 

 

"תועלת של 5 מיליארד דולר מהשוחד"

כעת, במסגרת תגובה שהגישה לבית משפט השלום בראשון-לציון על כישלון המגעים, טוענת המשטרה כי יש לחייב את שטיינמץ בהפקדה ומציינת כי "בהתבסס על הראיות והתפתחות החקירה, עולה כי על-פי החשד התועלת שהפיק בני שטיינמץ ממתן השוחד מגיע לכדי 5 מיליארד דולר".

לטענת החברה, הגם שהעבירה למשטרה את כל המסמכים המוכיחים את הבעלות על המטוס, המשטרה לא פעלה לשחרר אותו.

שטיינמץ, נזכיר, נעצר לפני כחודש בחשד למתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לעובדי ציבור בכירים בגיניאה, וטוען להגנתו כי החקירה מהווה מיחזור של טענות שעלו במסגרת קנונייה בינלאומית שנרקמה נגדו על-ידי גורמים בגיניאה המבקשים להשתלט על נכסיו שם.