המשקיעים נפרדו מאובמה עם תשואה של 235%; הראלי יימשך?

כשאובמה הושבע לנשיאות בינואר 2009, מדד ה-S&P עמד על 805 נקודות בלבד, והכלכלה האמריקאית הייתה בעיצומו של משבר ■ ב-8 שנות כהונתו, המדד טיפס לרמה של 2,271 נקודות והעניק למשקיעים תשואה שנתית של כ-16.5% ■ איזו מניה הוסיפה לערכה כ-4,350% במהלך המשמרת של אובמה, והאם החגיגה תימשך גם בעידן טראמפ?

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כאשר ברק אובמה מונה לנשיא ה-44 של ארה"ב, ב-20 בינואר 2009, הכלכלה האמריקאית הייתה בעיצומו של משבר בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס ומאות בנקים קטנים יותר. ביום השבעתו של הנשיא אובמה ב-20 בינואר 2009, מדד ה-S&P 500 עמד על 805 נקודות בלבד. במהלך 8 שנות כהונתו, מדד הבנצ'מרק האמריקאי טיפס לרמה של 2,271 נקודות במסגרת אחד מהגלים השוריים הגדולים בהיסטוריה של שוק המניות האמריקאי. למעשה, כולל דיבידנדים, המשקיעים בוול סטריט נהנו מתשואה של כ-235% ב-8 שנים האחרונות או תשואה שנתית של כ-16.5%. 

לשם השוואה, במהלך 8 שנות כהונתו של הנשיא בוש הבן, שהושבע לנשיאות בינואר 2001, מדד ה-S&P 500 נפל בכ-31%. בתקופת כהונתו של קלינטון, לעומת זאת, המדד טיפס בכ-264%.

לפי נתונים של חברת FactSet Research, הסקטור שהשיג את התשואה הגבוהה ביותר במהלך כהונתו של אובמה היה סקטור הצריכה המחזורית (consumer discretionary) שטיפס ב-338% במהלך שנות כהונתו של אובמה. סקטור האנרגיה, מנגד, היה הגרוע ביותר ורשם תשואה של 53% בלבד ב-8 השנים האחרונות. ואיזו מניה רשמה את התשואה הגבוהה ביותר במהלך הקדנציה של אובמה? הייתה זו מניית רשת הקוסמטיקה Ulta Salon, שהוסיפה לערכה ב-8 השנים האחרונות כ-4,350%.

האם החגיגה בשוק המניות תימשך בעידן טראמפ?

אומנם מאז טראמפ נבחר לנשיאות ב-8 בנובמבר, שוקי המניות טיפסו בחדות בהובלת מניות הפיננסים שהוסיפו לערכם כ-30%. גל העליות, שזכה לכינוי "ראלי טראמפ", היה מבוסס ברובות על ההצהרות של המועמד הרפובליקני בבחירות, לפיהן הוא יפחית את המסים (כולל מס החברות הגבוה) יבצע רפורמות ברגולציה ויוציא לפועל השקעות עתק על שיקום התשתיות. כעת, רבים תוהים האם טראמפ יעמוד במילתו. במקרה שכזה, בשוק מעריכים ש"ראלי טראמפ" יימשך. מנגד, אחרים בשוק כגון המשקיע האגדי ג'ים רוג'רס, ממליצים למשקיעים "למכור את הכל" אם טראמפ יפתח במלחמת סחר עם סין ומדינות אחרות, כפי שהצהיר בבחירות.