חוקר התקשורת פרופ' דן כספי הלך לעולמו בגיל 72

פרופ' כספי, ממייסדי המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון ולשעבר ראש המחלקה, היה ממניחי היסוד ללימודי BA בתקשורת בישראל

פרופ' דן כספי, ממייסדי המחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון CBDC ולשעבר ראש המחלקה, הלך לעולמו בן 72.

פרופ' כספי היה ממניחי היסוד ללימודי BA בתקשורת בישראל, והוא חי את לימודי התקשורת בכלל ואת המחלקה בפרט בכל מאודו. ספרי הלימוד שחיבר ליוו דורות של תלמידי תקשורת בארץ.

כספי גם היה לוחם למען יושרת התקשורת ואחד הקולות הבולטים במאבק בריכוזיות ולמען שידור ציבורי איכותי ובלתי תלוי. הוא טבע את המונח "האזרח נ'", שבימים אלה אנחנו נחשפים שוב לרלוונטיות שלו.

לאורך כל דרכו המקצועית שילב פרופ' כספי פעילות מחקרית עם פעילות ציבורית ופעילות פובליציסטית תוססת וענפה, אשר במהלכה פרסם מאות מאמרים בעיתונות היומית והמקוונת, לרבות שני טורים קבועים במקומון ירושלמי ובירחון איגוד המפרסמים בישראל "אותות".

כספי פרסם טור ב"העין השביעית" וכן טור ב-ynet וניהל את בלוג דן בתקשורת ב"הארץ" עד ליום מותו.

פרופ' דן כספי נולד ב 1.1.1945 ברומניה. הוא עלה עם משפחתו ארצה בגיל 14 והתיישב בבאר-שבע. את השכלתו האקדמית בסוציולוגיה ותקשורת קיבל באוניברסיטה העברית בירושלים, בה הוסמך לדוקטורט בשנת 1976.

החל מאמצע שנות ה-80' היה פרופ' כספי חבר סגל באוניברסיטה הפתוחה, ולמעשה היה ממניחי היסודות ללימודי תקשורת לתואר ראשון בישראל. הוא חיבר ספרי לימוד וערך מקראות ששימשו עד לשנים האחרונות להוראת התואר הראשון בתקשורת בכל מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ.

מחקריו עסקו בהיבטים מוסדיים שונים של ענף התקשורת, בתקשורת המקומית, בבעלויות הצולבות וביחסי ההון והשלטון.

בד-בבד התפרסם פרופ' כספי כדובר רהוט למען יושרת התקשורת הישראלית. לקראת הקמת ערוץ 2 הוא היה מהלוחמים הקולניים לצמצום הריכוזיות, ובשנות ה-2000 כיהן גם כחבר בוועד המנהל של רשות השידור. הוא היה יושב-הראש הראשון של האגודה הישראלית לתקשורת. הוא היה היועץ האקדמי לתוכנית "תיק תקשורת" משך שנים רבות וייעץ למשרד החינוך, לבתי הספר כותרת ולגופים רבים נוספים.

מאמריו הרבים של פרופ' כספי התפרסמו גם בעיתונות הכתובה, והוא לא היסס לבטא בהם עמדות חד-משמעיות בזכות חופש העיתונות. הוא נודע במאבקיו כנגד השתלטותו של ארנון (נוני) מוזס על תחום התקשורת באמצעות הבעלות הצולבת על עיתון "ידיעות אחרונות", ערוץ 2 וחברות הטלוויזיה בכבלים. באחד ממאמריו כינה אותו "האזרח נ'" (על משקל "האזרח קיין") - ביטוי שהשתרש בציבור.

בסוף שנות ה-90' הצטרף פרופ' כספי למחלקה לתקשורת החדשה שהוקמה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ובין 2003-2009 עמד בראשה ובראש מכון "בורדה" לחקר התקשורת. ב-2013 הוא פרש לגמלאות.