המהלך להשעיית יוגב - בגיבוי הדרגים הבכירים בממשל

החלטת מנהלך רשות החברות לקיים מסיבת עיתונאים אתמול חרף הנחיות ואזהרות מנכ"ל האוצר עלולה לעלות לו ביוקר ■ מהלך ההשעיה התקדימי שבו פתח אתמול מנכ"ל האוצר שי באב"ד נעשה על דעתם של היועמ"ש ונציב שירות המדינה משה דיין ■ השימוע נקבע למחר

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

מהלך ההשעיה התקדימי של מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב, שבו פתח אתמול מנכ"ל האוצר שי באב"ד נעשה על דעתם של היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט ונציב שירות המדינה משה דיין. ל"גלובס" נודע כי באב"ד נועץ עם השניים לפני ששלח ליוגב את הזימון לשימוע לקראת השעיה - שימוע שנקבע למחר.

נזכיר כי מדובר בהחלטתו של יוגב לקיים תדרוך (או מסיבת עיתונאים) אתמול, בניגוד להנחיית מנכ"ל האוצר הקובעת שאירועים כאלה צריכים לקבל את אישורו ואת אישור דוברות המשרד. דוברת האוצר לילך ויסמן שלחה ליוגב מכתב התרעה ערב האירוע והזהירה אותו כי קיומו יביא לפתיחת הליך משמעתי נגדו.

יוגב החליט להתעלם מהפניות אליו וערך אתמול את מסיבת העיתונאים כמתוכנן, ובה הכריז על הקמת נבחרת דירקטורים נוספת, שלישית במספר ואף הביע את דעתו כי אין זה ראוי ששרים ימנו דירקטורים לחברות ממשלתיות בשעה שקיים הליך מסודר המבטיח מינוי דירקטורים בעלי כישורים מתאימים.

בתגובה לקיום מסיבת העיתונאים שלח אמש מנכ"ל האוצר ליוגב זימון לשימוע לקראת השעייתו מתפקידו בגין הפרת הוראות התקשי"ר, או קובץ כללי המשמעת המחייבים את עובדי המדינה.

מדובר במהלך המעורר לכאורה קושי משפטי משום שיוגב איננו מוגדר "עובד ממשלה" אלא הוא מנכ"ל שמונה ישירות על-ידי הממשלה. משום כך סבורים רבים כי אין לבאב"ד סמכות להשעותו מתפקידו גם אם עבר לכאורה על הוראות התקשי"ר. אלא שמדובר ככל הנראה בסברה מוטעית - לבאב"ד יש סמכות להשעות את יוגב, אפילו שמדובר בסמכות שלא נעשה בה שימוש בשנים האחרונות, ואולי מעולם לא.

הבירור שנערך באוצר לפני שליחת הזימון ליוגב, העלה כי למרות שיוגב אינו כפוף למנכ"ל האוצר מבחינה מקצועית - יש לו כפיפות למנכ"ל מבחינה מנהלתית. משום כך למשל זקוק יוגב (כמו גם ראשי האגפים האחרים באוצר) לאישורו של באב"ד בשורת נושאים אדמיניסטרטיביים, ובהם שעות נוספות ומימון נסיעות לחו"ל. בשל אותה זיקה מנהלתית יש למנכ"ל האוצר גם את הסמכות להשעות את יוגב בגין הפרת הוראות המשמעת המחייבות עובדי מדינה. מדובר בסמכות שניתן להפעיל אותה בנסיבות קיצוניות וחריגות וגם אז משך ההשעייה מוגבל לשבועיים, עם אפשרות להארכה בשבועיים נוספים. ככל הידוע סמכות ההשעייה לא הופעלה בשנים האחרונות, גם לא במהלך כהונתו של החשב הכללי ירון זליכה, שקרא תיגר באופן פומבי על הנהלת האוצר ומנכ"לה דאז ירום אריאב.