IVC: ירידה של 22% בהשקעות ההון סיכון הראשוניות ב-2016

כאשר בוחנים את ההשקעות של קרנות ישראליות בחברות מקומיות, הנתונים מצביעים על 146 השקעות בשנת 2016 לעומת 210 השקעות ב-2015 - ירידה משמעותית של 30%

מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק
מידע- טכנולוגיה/ קרדיט: שאטרסטוק

קרנות ההון סיכון משנות בהדרגה את פרופיל ההשקעות שלהן ומעדיפות לבצע השקעות המשך. בשנת 2016 נרשמה ירידה משמעותית של 22% במספר ההשקעות הראשוניות של קרנות הון סיכון בחברות היי-טק מקומיות - כך עולה מדוח IVC-APM שפורסם היום (ד') על ידי חברת המחקר IVC, בשיתוף משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ושות' (APM).

בדוח ניתן למצוא גם את דירוג הקרנות הפעילות ביותר בישראל בשנת 2016. במקום הראשון נמצאות אפווסט לאבס מקליפורניה, סינגולריטים שמוביל משה חוגג ו-OurCrowd שמנוהלת על ידי ג'ון מדבד. כל אחת מהקרנות הללו ביצעה שמונה השקעות במהלך השנה החולפת.

שלוש הקרנות שהגיעו למקום הראשון המשותף נחשבות לקרנות קטנות שמנהלות סכומים קטנים יחסית. הקרנות הללו התברגו לדירוג הקרנות הפעילות גם בשנת 2015. סינגולריטים הובילה את הדירוג ב-2015 (ביצעה 14 השקעות), אפווסט לאבס דורגה במקום השני (12 השקעות) ואילו OurCrowd דורגה במקום החמישי עם שמונה השקעות.

מספר ההשקעות לפי סבבים
 מספר ההשקעות לפי סבבים

כאשר בוחנים את המצב בכלל השוק ניתן לראות שמספר ההשקעות הראשוניות בחברות סטארט-אפ התכווץ מ-440 בשנת 2015 ל-341 בשנת 2016 - ירידה של כ-22% כאמור. כאשר בוחנים את ההשקעות של קרנות ישראליות בחברות מקומיות הנתונים מצביעים על 146 השקעות בשנת 2016 לעומת 210 השקעות ב-2015 - ירידה משמעותית של 30%.

מגמה דומה אפשר למצוא גם אצל הקרנות הזרות שביצעו אשתקד 195 עסקאות חדשות לעומת 231 ב-2015 - ירידה של 15%. מספר ההשקעות הראשונות של קרן ממוצעת ירד ל-2.7 (כאשר מדובר בקרנות ישראליות) ו-1.5 (קרנות זרות).

יונתן אלטמן, יו"ר עמית פולק מטלון ושות', טוען כי "הדוח הינו 'תעודת בגרות' לשוק ההיי-טק הישראלי. הירידה במספר העסקאות ב-2016 לעומת 2015 בארץ דומה למה שאנו רואים בשוק האמריקאי, בו יש התייצבות מחירים ואף ירידה. למרות כמות עסקאות נמוכה יותר, ההיקפים רחבים יותר. גם המשקיעים הזרים וגם המשקיעים הישראלים השקיעו בתמיכה בחברות לא רק בשלבי הפיתוח אלא בחברות שהוכיחו מוצר עובד ומודל עסקי ברור, והשקיעו בתהליכי צמיחה של החברות במונחים של שיווק ומכירות וחדירה לשווקים. זה ללא ספק גם מציב בפני הקרנות צורך לייצר ערך לחברות במגוון רחב ושונה של נושאים שיצריכו חשיבה והשקעה".

קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC התייחס לממצאים ואמר כי "קרנות שונות נוקטות באסטרטגיות שונות להשקעה בשוק הישראלי. יש קרנות שמתמחות בשלב מסוים - מוקדם או מאוחר בדרך כלל - בעוד קרנות אחרות מפזרות את ההשקעות שלהן על פני שלבים שונים. יחד עם זאת, לא כל מי שמצהיר על עצמו כמשקיע בשלב מסוים, בהכרח עושה השקעות ראשונות רק באותו השלב".

שימנה הוסיף כי "אחד המאפיינים הייחודיים של שוק ההיי-טק הישראלי הוא, בין השאר, העובדה שהסבבים כאן לא בהכרח עונים על התבנית המקובלת בתחום ההון סיכון. מחד, אנחנו רואים חברות שמדלגות על סבבי סיד ומגייסות סבב A בשלב מוקדם יחסית, ומאידך, אנחנו רואים גם חברות שמשהות את הגיוס ומגיעות לסבב A בשלבים מאוחרים יותר, כשהן יכולות לגייס סכום משמעותי יותר. השורה התחתונה היא, שלמעט עובדת היותו ראשון, אין דבר כזה 'סבב A טיפוסי' בישראל, כמו שיש בארה"ב למשל, והקרנות הפעילות ביותר מתאימות את עצמן לסביבה המקומית במקום להיצמד להצהרות".