סופר-פארם תשיק אתר מכירות מקוון במהלך 2017

לאתר תעלה כל קולקציית המוצרים - לרבות תרופות ■ כבר בעשור הקודם בנתה החברה אתר, אך בסוף החליטה לא להעלותו לאוויר ■ בשבועות האחרונים נציגי סופר-פארם כבר נפגשו עם יצרנים מובילים ועדכנו אותם בתוכניות

סופר-פארם עומדת להיכנס לתחום המסחר האלקטרוני. ל"גלובס" נודע כי החברה נמצאת בעיצומם של צעדים אופרטיביים לקראת השקת אתר אי-קומרס כבר במהלך השנה הקרובה. לאתר אמורה לעלות כל קולקציית המוצרים של סופר-פארם - לרבות תרופות. השקת האתר היא מהלך אסטרטגי ממדרגה ראשונה, ומושקע בו לא רק כסף רב אלא גם תשומות ניהוליות גבוהות.

עוד נודע ל"גלובס" כי בשבועות האחרונים נפגשו נציגי סופר-פארם עם יצרנים מובילים, עדכנו אותם בחלק מהתוכניות ודרבנו אותם לייצר מהלכים ומבצעים שיווקיים שיותאמו לפעילות באתר.

סופר-פארם פועלת גם היום במרץ בתחום הדיגיטל, אך עד עתה שימשה הפעילות לנגזרות שונות של פרסום, חלוקת קופונים והזמנה של מוצרים לאיסוף עצמי, כך שבסופו של תהליך הלקוח מצא עצמו בסניף גם אם בחר לבצע פעילות אינטרנטית.

סופר-פארם נחשבת לחברה מתקדמת מאוד מבחינה שיווקית. היא הייתה הראשונה בישראל שקראה לאן השוק הולך והשקיעה במותג פרטי, פיתחה מועדון לקוחות משגשג, נכנסה לזירות פעילות משלימות, כמו אופטיקה, והשקיעה רבות בתקשורת שיווקית מתקדמת - לרבות פעילות ענפה בדיגיטל ויצירת דף מסחרי מהגדולים בישראל המציע תוכן ברמה גבוה.

ואולם ממסחר מקוון נמנעה הקבוצה עד עתה. ולא שההצעה לא הייתה על השולחן: כבר במהלך שנות ה-2000 נדונה האפשרות ברצינות ואף נעשו צעדים אופרטיביים למהלך - למעשה היה כבר אתר מוכן, אך בקבוצה החליטו בסופו של דבר לסגת ולא להעלותו לאוויר.

השוק כולו זז

השנים חלפו ודפוסי הצריכה בעולם השתנו באופן דרמטי, מה שדחף עוד ועוד רשתות קמעונאות בעולם לכיוון זה. אבל בישראל, כמו בכל מה שקשור לתחום הדיגיטל, לא מיהרו לקפוץ למים. אחרי הכול מדובר בשוק קטן יחסית, מודל הרווח של הקמעונאות המקוונת עדיין לא הוכיח את עצמו במקרים רבים, רשתות גדולות כמו סופר-פארם שולטות בשוק, והחשש הגדול היה כי המכירות באונליין יפגעו ברצפת המכירה הפיזית ולא יוסיפו למעגל המכירות הכולל. יותר מזה, סופר-פארם היא מעין חברת נדל"ן - רוב הסניפים שלה פועלים בזכיינות, מה שאומר שהחשש שלה לפגוע ברצפת המכירה ובערך הנדל"ני שלה היה גבוה יותר מרשתות אחרות.

אבל נראה כי בסופר-פארם הבינו כי אין להם עוד את הפריבילגיה לשבת על הגדר - לא בגלל פעילות של מתחרים בשוק אלא יותר כי השוק כולו זז, הדיגיטל הוא זירת המכירות של המחר, ואי-אפשר להימנע מלהיות בה.

בישראל כבר החלו לראות את השפעת אתרי הסחר על השוק, אך הדבר בא לידי ביטוי בינתיים יותר בקטגוריות של אופנה ומוצרי חשמל. בקטגוריות אחרות היקף הקניות אונליין של ישראלים עדיין נמוך יחסית למקובל בעולם, אך הכתובת כתובה על הקיר. כמו כן, סנוניות ראשונות של פתרונות בתחום הפארם כבר החלו להיראות, כמו אתר מדי-לינק, שמביא כמות הולכת וגדלה של מוצרים מחו"ל.

כאמור, סופר-פארם ידועה ביכולותיה לעשות מהלכים גדולים ובכך לחנך שוק. כדי להבין את היקף השינוי שיכולה לייצר כניסה של ענקית כזו, מספיק להתבונן בהשפעה שהייתה לשופרסל על השוק כשהרשת סימנה את המכירות אונליין כיעד אסטרטגי והשקיעה בו משאבים.

מנתונים שפרסמה החברה לאחרונה עולה כי למעלה מ-10% מהפדיון שלה מגיעים כיום ממכירות אונליין. יותר מזה, הכניסה של שופרסל לתחום גררה שחקניות נוספות בקטגוריה לבצע מהלכים דומים, ובכך השוק כולו נדחף קדימה.

רשת סופר-פארם נוסדה בשנת 1978 על-ידי משפחת קופלר, והיא מפעילה כיום כ-230 סניפים בכל רחבי ישראל. הרשת פועלת בשיטת ניהול ייחודית - כל סניף מצוי בבעלותו ובניהולו של זכיין. בנוסף פועלת החברה בחו"ל, ויש לה סניפים בעיקר בפולין.

מסופר-פארם נמסר בתגובה כי החברה אכן פועלת להקמת אתר סחר.