לטראמפ מחכה הרבה עבודה: קצב הצמיחה ב-2016 ירד ל-1.6%

קצב הצמיחה ברבעון הרביעי ירד ל-1.9%, לעומת 3.5% באומדן הרבעון השלישי ומתחת לתחזיות בשוק שעמדו על כ-2.2%  ■ גירעון הסחר ברבעון הרביעי היה הגורם המרכזי לנתונים המאכזבים ■ טראמפ הצהיר כי יעד הצמיחה עומד על 4%

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ הצהיר מיד לאחר השבעתו לנשיא כי יעד הצמיחה של ארה"ב בכהונתו הוא לא פחות מ-4%. נתוני צמיחת התמ"ג האמריקאי שפורסמו היום (ו') מראים כי היעד של טראמפ נראה רחוק, וכי מצפה לו ולמעצבי המדיניות הכלכלית בארה"ב עוד הרבה עבודה.

העדכון הראשון של נתוני התמ"ג ברבעון הרביעי של 2016 הצביע על קצב צמיחה של 1.9% בלבד ברבעון, נמוך מהעדכון ברבעון השלישי, שהצביע על קצב צמיחה של 3.5% ומתחת לתחזיות בשוק שעמדו על קצב של 2.2%. בשיעור שנתי, קצב הצמיחה ירד ל-1.6% בלבד ב-2016, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2011.

מהנתונים שפרסם היום הממשל האמריקאי עולה כי גירעון הסחר של ארה"ב היה הגורם המרכזי לירידה בקצב הצמיחה. התחזקות הדולר האמריקאי וירידה בהיקפי הסחר העולמי פגעו גם ביצוא של ארה"ב, שירד ברבעון הרביעי ב-4.3% בעוד היבוא עלה ב-8.3%, העלייה החדה ביותר מזה כשנתיים. למעשה, אם נתוני הסחר היו נותרים ללא שינוי מהרבעון השלישי, כלכלת ארה"ב הייתה צומחת בכ-3% ואף למעלה מזה, לראשונה מאז 2005.

הצריכה הפרטית, מנוע הצמיחה המרכזי של כלכלת ארה"ב, גדלה בקצב יציב של 2.5% ברבעון הרביעי, בעיקר הודות לגידול ברכישת מוצרים יקרים כגון כלי רכב ומחשבים. 

בזירה העסקית, הוצאות העסקים על ציוד ומכונות גדלו לראשונה מזה 5 רבעונים. במקביל הקבלנים הגדילו את ההשקעות שלהם בבניית בתים חדשים ב-10%, לראשונה מזה 3 רבעונים. כמו כן, המלאים של החברות השונות צמחו והשווי שלהם ברבעון הרביעי עמד גדל ל-48.7 מיליארד דולר, לאחר שנותר ללא שינוי ואף ירד קלות ברבעונים האחרונים.

למרות הנתונים המאכזבים, יש לציין שמדובר בעדכון הצמיחה הראשון של הרבעון הרביעי וצפויים להתפרסם עוד שני עדכונים בחודשים הקרובים, כך שהמספרים עשויים להשתנות.