בתגובה למדיניות טראמפ: איראן סוגרת שעריה בפני אזרחי ארה"ב

לאחר שהנשיא הודיע כי אזרחי איראן לא יוכלו להיכנס לתחומי ארה"ב, טענה טהראן כי הוא "פתח חזית נגד העולם המוסלמי" ואסרה על כניסת אמריקאים לתחומה ■ "אנחנו מבחינים בין העם בארה"ב לממשל העוין - אך ניישם זאת עד להסרת המגבלות"

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

איראן הודיעה היום (שבת) כי לא תאפשר לאזרחי ארצות-הברית להיכנס למדינתה, בתגובה למדיניות ההגירה החדשה של הנשיא דונלד טראמפ. "אמנם אנחנו מכבדים את העם האמריקאי ומבחינים בינו לבין המדיניות העוינת של הממשל, אבל איראן תיישם את עקרון ההדדיות עד שההגבלות הפוגעניות יוסרו", נמסר ממשרד החוץ באיראן. עוד נמסר כי "טראמפ פתח חזית נגד העולם המוסלמי והאומה האיראנית".

במסגרת המדיניות החדשה של טראמפ, תיאסר כניסתם של אזרחי שבע מדינות מוסלמיות, איראן, עיראק, סוריה, לוב, סודן, תימן וסומליה, לארצות-הברית, ב-90 הימים הקרובים. המדיניות החדשה מהווה תפנית חדה באיראן לאור יחסיה עם ארצות-הברית, שהתקרבו בזמן ממשל אובמה ובעקבות חתימת הסכם הגרעין.

על פי מדיניותו החדשה של הנשיא, תושעה תוכנית קליטת הפליטים במדינה למשך ארבעה חודשים. כמו כן, תיאסר כניסתם של פליטים מסוריה עד לעריכתם של מה שהגדיר "שינויים משמעותיים".

מגורם רשמי בממשל האמריקאי נמסר כי במסגרת המדיניות החדשה נאסרת כניסתם של אזרחי שבע המדינות לארצות-הברית לאלתר. האיסור כולל גם תושבי קבע שאינם אזרחים, המחזיקים באשרת שהייה מסוג גרין קארד, שלא יורשו לשוב למדינה ב-90 הימים הקרובים.

בתוך כך, נשיא איראן, חסן רוחאני, קרא מוקדם יותר היום לטראמפ להימנע מבניית החומה בגבול עם מקסיקו. בנאום שנשא בוועידת תיירות בטהראן אמר רוחאני כי "זו לא העת לבניית חומות בין מדינות". לדבריו, הממשל האמריקאי "שכח שחומת ברלין נפלה לפני שנים רבות".

שר החוץ של צרפת, ז'אן-מארק איירו, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הגרמני זיגמר גבריאל, כי מדובר בצעדים מעוררי דאגה וכי "פתיחת הדלתות בפני פליטים הנמלטים ממלחמה ומדיכוי היא חלק מחובתנו".

המדיניות החדשה של טראמפ נתנה את אותותיה כבר היום כשחמישה אזרחים עיראקים ואזרח תימני אחד עוכבו בנמל תעופה בקהיר ולא הורשו לעלות על טיסת "איג'יפטאייר" לארצות-הברית. גורמים בנמל התעופה אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי "אף שלשישה היו אשרות כניסה בתוקף לארצות-הברית, הם הופנו לטיסות בחזרת לארצות המוצא שלהם".