פסגות: אין בועה בשוק הדיור; בנק ישראל לא יעלה ריבית השנה

בבית ההשקעות תהו האם מחזור הצמיחה קרוב לסיום לאחר כ-7 שנים - והגיעו למסקנה כי "אין משהו שיעצור את הצמיחה בישראל, לא אינפלציה ועליות ריבית ולא התפוצצות בועות"

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

"בהסתכלות קדימה, אין כרגע משהו שיעצור את הצמיחה בישראל בטווח הזמן הקרוב, לא אינפלציה ועליות ריבית, לא התפוצצות בועות ואם לא יתרחש כאן זעזוע חיצוני כלשהו קצב הצמיחה הנוכחי לא צפוי להאט", כך מעריכים בבית ההשקעות פסגות.

הסקירה השבועית שפרסם היום (א') בית ההשקעות עסקה בשאלה האם מחזור הצמיחה של כלכלת ישראל הגיע לסיומו לאחר כ-7 שנים, (במהלכן קצב הצמיחה הממוצע עמד על כ-4% בשנה) ובקרוב יגיע תורו של המיתון. גיא יהודה, כלכלן בכיר בפסגות, בחן שלושה גורמים מרכזיים "שהורגים" צמיחה ועלולים לגרור את המשק המקומי למיתון: זעזוע חיצוני, התפוצצות בועה פיננסית ואינפלציה גבוהה.

לגבי זעזוע חיצוני, יהודה מציין כי הכלכלה הישראלית היא מעין "כלכלת אי", שחשופה יחסית לזעוזעים חיצוניים וכן ל"רעשים" גיאופוליטיים. "כמובן שאנחנו לא יודעים מה שאנחנו לא יודעים ויכול להיות שמחר בבוקר תפרוץ מלחמה בגבול הצפון או שהאיחוד האירופי יצליח לגבש חרם כלכלי על מדינת ישראל", כותב יהודה ומוסיף באותה נשימה כי "באותה מידה ייתכן ואירועים כאלה לא יתרחשו גם ב-10 השנים הקרובות. לכן, אנו לא מנסים לחזות זעזועים חיצוניים ובגדול די מתעלמים מהאפשרות הזו. לא כי היא לא קיימת אלא כי אין אפשרות לדעת מתי ואיך זעזוע שכזה יתרחש".

ומה בנוגע לסיכון של בועה פיננסית? יהודה מעריך כי "כנראה שלא מתנפחת לנו בועה מתחת לאף בלי ששמנו לב". בניגוד להרבה גורמים אחרים במשק, בפסגות סבורים כי "שוק הנדל"ן רחוק מלהיות בועתי - משקי הבית לא ממונפים, לא חל ניתוק בין מחירי הנדל"ן לבין ההכנסה של משקי הבית ובטח שאין בנייה מאסיבית שתביא לכך שדירות יישארו ריקות לאחר 'התפוצצות הבועה'". בפסגות סבורים כי גם שוק הרכב ו/או האשראי הצרכני רחוקים מלהיות בועתיים. "נהיה אמיצים ונאמר שאנו לא רואים בועה שמתנפחת ובטח לא כזו שעשויה להסב נזק כלכלי מהותי למשק".

והאם קיימת אפשרות של עלייה חדה באינפלציה? יהודה מסביר כי האינפלציה בשנת 2016 הייתה שלילית זו השנה השלישית ברציפות וציפיות החזאים והציפיות בשוק ההון הן לאינפלציה נמוכה מאוד גם בשנה הקרובה ובשנים שיבואו אחריה. לכן, בניגוד לתחזיות של בנק ישראל שצופות העלאת ריבית לקראת סוף השנה, יהודה סבור כי "סביבת המחירים הנמוכה תביא את בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה לאורך כל שנת 2017, לכל הפחות". 

בשורה התחתונה, בפסגות מעריכים כי כלכלת ישראל קרובה למצב של "כלכלת זהבה" ("Goldilocks economy"). כלומר, מצב של קצב צמיחה שאינו נמוך מדי ואינו גבוה מדי  - שמעיד על התחממות יתר של הכלכלה. זאת במקביל לאינפלציה מתונה וסביבת ריבית נמוכה. "בדיוק כמו המרק של הדוב הקטן בסיפור של זהבה ושלושת הדובים, לא חם מדי ולא קר מדי, אידאלי לזהבה", מסביר יהודה. "רכבת הצמיחה כבר עזבה את התחנה ולפי הנתונים הצופים פני עתיד היא נכנסת לתוך שנת 2017 במלוא הקיטור", כך הוא טוען.