שוק היוקרה: חרדי מניו-יורק רכש 3 דירות בירושלים ב-19 מ' ש'

השמאי ירון ספקטור: "למרות מדיניות הממשלה, שוק מגורי היוקרה חי וממגנט משקיעים מהארץ ומחו"ל"

האם הדרת משקיעי הנדל"ן מכיוונו של האוצר מצליחה? כנראה שלא לכולם. חברת ישראטרנספר, המייצגת לקוחות תושבי חוץ המבקשים לבצע עסקאות בישראל, מדווחת כי החודש ביצעה 7 עסקאות נדל"ן בירושלים.

מדיווח החברה עולה כי 6 עסקאות בוצעו על-ידי תושבי ארה"ב מניו-יורק ולוס אנג'לס, כאשר אחד מהם רכש 3 דירות בפרויקט היוקרתי ג'רוזלם אסטייטס במתחם שנלר בירושלים בהיקף כולל של כ-19 מיליון שקל. 

פרויקט ג'רוזלם אסטייטס מוקם במתחם שנלר סמוך לשכונת רוממה המתאפיינת באוכלוסיה חרדית. את הקרקע רכשה חברת ואילימיר אינטרנשיונל אינק במכרז של רשות מקרקעי ישראל ב-2013. כיום הדירות בפרויקט יוקרתיות, מתפרסות על פני שטח של 120-200 מ"ר בנוי ומשווקות לבני הציבור החרדי החל ממיליון דולר, לפי מחיר של כ-35,000 שקל למ"ר.

"המטרה שלנו כחברה זה להעניק שירות טוב של המרת מטבע לדוברי השפה האנגלית המסתבכים בבואם לבצע מהלכים פיננסים מול הבנקים בישראל", מסביר דניאל אייזנברג, מנהל הפיתוח העסקי של ישראטרנספר. "בחודש האחרון החברה הייתה מעורבת ב-20 עסקאות נדל"ן שונות ברחבי הארץ, שבע מהן בוצעו באזור ירושלים.

"מרבית עסקאות הנדל"ן בהן טיפלנו בחודש האחרון נעו בין 2.5 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל, בעיקר באזורים ירושלים, תל-אביב, מודיעין, נתניה ורעננה. בסופו של יום תושבי חוץ המבקשים לבצע העברות כספים מוצאים בחברה שלנו מענה. אחרי הכול מדובר בקהל שלא מבין את השפה העברית ואת התרבות הישראלית בכלל, שלא לדבר על סוגיות כלכליות, חוזים ותעריפים - ולצורך כך אנו נמצאים".

לדברי שמאי המקרקעין והכלכלן ירון ספקטור, "ביצוע עסקאות מסוג זה מוכיח כי שוק מגורי היוקרה בישראל עדיין חי וממגנט משקיעים מהארץ ומחו"ל. זאת למרות מדיניות הממשלה שהצליחה להצר את היקף ההשקעות בשיעור של 23%-36% מצד קהל המשקיעים ותושבי החוץ, בהתאמה.

"יש לציין כי שוק מגורי היוקרה של המגזר החרדי עובד אחרת. היעדר פרויקטים בפלח אוכלוסייה זה מושך אליו קהל שרוכש כמעט ללא הבחנה, בסיטונאות ממש, יותר מדירה אחת. זאת מתוך הבנה כי היקף הפרויקטים למגזר החרדי מהמעמד הסוציו-אקונומי גבוה כמעט ולא קיים בשוק. מדובר בקהל שיש לו כסף, ואם הם מוצאים דרך להעבירו לישראל למרות המגבלות הקיימות - הם ישמחו להשקיע אותו בעיקר בקירות".