ניר ברקת משבית את ירושלים ומאיים בפיטורי עובדים המוניים

גני הילדים העירוניים ישבתו, ושירותי העירייה ברחבי העיר ימשיכו להיות מושבתים ■ ראש עיריית ירושלים מאיים לפטר מאות עובדי ניקיון ולקצץ בתקציבי החינוך, הרווחה וקבוצות הספורט של העיר ■ התושבים זועמים

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
ניר ברקת / צילום: איל יצהר

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ממשיך גם היום בשביתת המחאה בעיר ובמסגרתה גני הילדים העירוניים ישבתו ושירותי העירייה ברחבי העיר ימשיכו להיות מושבתים. בתי הספר ומערכת החינוך המיוחד יפעלו כסדרם.

השביתה ממשיכה לאחר שהפגישה שנערכה אמש בין ועד עובדי עיריית ירושלים ומשרד האוצר הסתיימה ללא תוצאות. בשעות הערב המאוחרות התכנסו ראש העירייה ברקת, בכירי העירייה וגורמים נוספים בביתו של ברקת כדי להחליט על קו הפעולה.

בפגישה הציג ועד עובדי העירייה חוות דעת משפטית, לפיה החלטת בית המשפט בדבר איסור השביתה מחייבת רק את העירייה, אך לא את הוועד. עוד עולה כי מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד הציע לעירייה תוספת של 5% על תקציב השנה שעברה, בגובה 525 מיליון שקל - הצעה ישנה שאינה מהווה שיפור לנוכח דרישות העירייה.

ברקת מאיים כעת לפטר מאות עובדי ניקיון ולקצץ בתקציבי החינוך, הרווחה וקבוצות הספורט של העיר, אם לא יצליח במאבקו מול האוצר להגדלת התקציב העירוני. תכנית הקיצוצים המלאה שהכינה העירייה מונה רשימת צעדים כלכליים שתיאלץ העירייה לבצע במידה ולא תשיג את 300 מיליון השקלים שעליהם מתנהל הקרב עם משרד האוצר בשבועות האחרונים.

מלבד פיטורי מאות עובדי תברואה, מאיימת העירייה להפסיק את שכירתן של עשרות כיתות לימוד מגורמים פרטיים, שנועדו להקל על המחסור בכיתות בעיר, בדמי שכירות שגובהם כ-100 מיליון שקל מדי שנה. המסמך מזהיר כי בנוסף "יבוטלו תוכניות חינוכיות, הפחתות תשלומי הורים, תכניות למניעת נשירה מבתי הספר, טיפול בנוער נושר בשכונות, תכניות לבגרות ועוד".

קיצוץ יוטל גם על אגף הרווחה ויוקטנו סכומי התמיכות למוסדות רווחה, "קיצוץ תקציבים לטיפול בנוער במצוקה ולילדים חוסים במעונות, למסגרות לקשישים נזקקים, למסגרות לטיפול בעיוורים, משתמשים בסמים, שיקום אסירים ולנזקקים". גם תקציבי אגפי התפעול יקוצצו, ויפגע הטיפול בגני משחקים, בשטחים פתוחים והטיפול השוטף בתחזוקת כבישים ומדרכות.

העירייה מאיימת עוד ב"קיצוץ חלק ניכר מתקציב התמיכות במינהלים הקהילתיים בעיר, דבר שיביא לפגיעה אנושה בשירותים הניתנים בשכונות". בנוסף, צפוי "קיצוץ תקציבי תמיכה למוסדות תרבות ואגודות ספורט, שיביאו לקריסתם. יקוצצו תקציבים לפעילות תרבות וספורט לילדים במגזר הכללי, במגזר החרדי ובמגזר הערבי".

בכירים בעיריית ירושלים טוענים כי לאחר משא ומתן מול משרד האוצר, הסכים שר האוצר משה כחלון כי מענק הבירה לירושלים יעמוד בשנה זו על 800 מיליון שקל. עם זאת, נמסר כי "הבטחה זו, שניתנה על ידי שר האוצר נותרה ללא כיסוי והסכום לא הועבר. כמו כן, טרם אושר המתווה העירוני לבניית אלף כיתות לימוד הכרחיות לתלמידי העיר".

ברקת אמר כי "אני קורא לשר האוצר להתערב אישית ומידית במשבר על מנת שלא נגיע למצב בו נצטרך לפטר עובדים ולקצץ שירותים. סירוב האוצר להעביר תקציבים שהובטחו לירושלים יביא לפגיעה אנושה בבירת ישראל והדבר יהיה באחריותו הישירה של שר האוצר". לדבריו, "זהו מאבק אמיתי ורחב של כלל הארגונים בירושלים שאומרים בקול אחד - די להפקרת בירת ישראל".

בשכונת ג'בל מוכבר יושבתו היום הלימודים במחאה על מצב הכבישים באזור, עקב תאונת "פגע וברח" שאירעה אתמול בשכונה, ובה נהרגה ילדה בת תשע. יו"ר ארגון לך ירושלים, מאור צמח, מסר כי "כארגון התומך בריבונות ישראל בשכונות מזרח העיר, אנו רואים חשיבות בפיתוח התשתיות בשכונות הערביות. אני קורא לרשויות להסדיר את המדרכות עבור הולכי הרגל באופן מידי סביב מוסדות החינוך בשכונה".

כמו כן, צהרוני ציל"ה בירושלים יושבתו היום. מנציגי פורום מפעילי הצהרונים, עופר איובי ויהודה בן יוסף, נמסר כי "מזה חמישה חודשים אנחנו לא מצליחים לקבל את הכספים הנדרשים להפעלות הצהרונים, ואין ביכולתנו להמשיך ולממן את הפעלת הצהרונים והתשלום לספקים". על פי ההודעה, "צר לנו על עוגמת הנפש שנגרמת לילדים ולהורים, אך אם לא נקבל את התשלומים להמשך הפעלת הצהרונים, ניאלץ לסגור את פרויקט ציל"ה, והפגיעה בנו, התושבים, תהיה קשה ביותר".