"לאסור על ההסתדרות הכללית פעילות ארגונית בנמל אשדוד"

ההסתדרות הלאומית מבקשת מבית הדין הארצי לעבודה להוציא צו מניעה זמני המורה להסתדרות הכללית לעצור כל פעילות ארגונית בנמל אשדוד, וזאת עד לדיון בשאלת היציגות בנמל

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

ההסתדרות הלאומית הגישה אתמול (ג') בקשה לבית הדין הארצי לעבודה להוצאת צו מניעה זמני המורה להסתדרות הכללית לעצור כל פעילות ארגונית בנמל אשדוד, וזאת עד לדיון בשאלת היציגות בנמל, שנקבע ל-7 בפברואר.

במקביל מבקשת ההסתדרות הלאומית צו המורה להנהלת נמל אשדוד לאפשר לנציגיה להיכנס לנמל לשם המשך פעילות לאיגוד העובדים, הכוללת הצבת עמדות החתמה, פגישות ופעילויות אחרות.

עורכי הדין רן קונפינו ורוית קרן, החתומים על הבקשה, טוענים כי 700 מעובדי נמל אשדוד כבר הצטרפו להסתדרות הלאומית.

בבקשה מקבילה שהגישה אתמול ההסתדות הלאומית לבית הדין, לדחיית מועד התגובה שלה לעתירת ההסתדרות הכללית, שהיה אמור לחול מחר, היא מבקשת גם להפקיד את טופסי ההצטרפות אליה בבית הדין ולהימנע מלהעביר אותם להנהלת הנמל, כנדרש, "מתוך חשש מבוסס כי חשיפת שמות העובדים שביטלו את חברותם בהסתדרות הכללית ועברו להסתדרות הלאומית עלול להביא למכבש לחצים כבד כנגד עובדים אלה".

בשתי הבקשות מציגה ההסתדרות הלאומית התכתבויות בין עובדים המעידות על לחץ המופעל לא להצטרף אליה.

בבקשה להקפאת המצב כותבים עורכי הדין: "החל מהרגע בו החלה ההסתדרות הלאומית לפעול לצורך ההחתמות, פעלה ופועלת ההסתדרות הכללית בשיתוף-פעולה הדוק עם הנהלת חברת נמל אשדוד, על-מנת לטרפד ולמגר את התארגנות העובדים בשורותיה".

בלאומית מאשימים את הנהלת הנמל בכך שהיא מאפשרת להסתדרות הכללית להיכנס לנמל ולהשתמש במתקניו ומשאביו - כולל תוכנה לשליחת הודעות טלפוניות - לצרכיה, בעוד היא נותרת מחוץ לגדר.

"תוך ששאלת היציגות ביריבות הבין-ארגונית עומדת להכרעה בפני בית הדין הנכבד", כתבו עורכי הדין, מנצלת ההסתדרות הכללית "בחוסר תום-לב את חלון הזמן הקצר שנוצר 'כזמן פציעות' לקביעת עובדות חדשות בשטח, כניסיון לשפר עמדות, תוך ניצול גישתה אל העובדים".

עורכי הדין מצטטים פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה, ולפיה ארגון עובדים שאיבד יציגות לארגון מתחרה, לא יפעיל אמצעי לחץ כלשהו על החברים שעזבו ב"תקופת ההשהיה" שעד לדיון המשפטי בנושא.

בתגובה שהגיש לבית הדין עו"ד יעקב מלישקביץ', שותף במשרד נ. פינברג ושות', המייצג את נמל אשדוד, נכתב כי בניגוד לטענות ההסתדרות הלאומית, "לחברה אין עמדה כלשהי בשאלה איזה ארגון הוא היציג מקרב עובדי החברה… החברה לא פעלה, לא במעשה ולא במחדל, לטובת ארגון כלשהו. החברה פעלה, פועלת ותפעל על-פי הדין, חוקי מדינת ישראל וההלכה הפסוקה בנושא התארגנות עובדים. כל הטענות שהופנו לחברה על-ידי ההסתדרות הלאומית בעניין זה הן לזות-שפתיים חמורה שתטופל בנפרד".

עו"ד מלישקביץ', המתמחה בדיני עבודה, הוסיף כי הנמל פועל על-פי הלכות שנקבעו בבית הדין לעבודה. "על-פי הלכות אלה, קיימת להסתדרות הכללית 'חזקת יציגות' עד להכרעה אחרת בבית דין נכבד זה. זאת ועוד, ככל שייקבע כי אכן, כטענת ההסתדרות הכללית, קיימת מניעות הלכתית להסתדרות הלאומית מלטעון ליציגות, מכוח הלכתו הנ"ל של בית הדין הארצי לעבודה - הרי המצב המשפטי הוא שעד שתוסר אותה מניעות, אזי ההסתדרות הכללית היא הארגון היציג של עובדי החברה".

 

תקופת מניעות היא השנה שלאחר חתימת הסכם קיבוצי עם ארגון עובדים ותקופה שבה מתנהל תהליך משא-ומתן. בהסתדרות טוענים כי מכיוון שבספטמבר האחרון נחתם הסכם שכר רוחבי החל על כל עובדי הנמל, מתקיימת כעת תקופת מניעות. טענה נוספת היא שהמניעות קיימת גם מכיוון שעדיין מתקיים משא-ומתן על הסכם קיבוצי, להבטחת זכויות העובדים לאחר פתיחת נמלי הים החדשים.

במצב עניינים זה, אומרת ההנהלה, וכל עוד לא החליט בית הדין הארצי לעבודה אחרת, הנמל מחויב מצד אחד לאפשר להסתדרות הכללית לפעול בתחומיו, ובמקביל אסור לו לאפשר להסתדרות הלאומית להיכנס בשעריו. בנוסף, מכיוון שההסתדרות הלאומית לא העבירה את טופסי ההצטרפות להנהלת הנמל, אין להנהלה שום אינדיקציה לכך שאכן הצטרפו אליה רוב העובדים. 

עו"ד דפנה שמואלביץ', מומחית לדיני עבודה שאינה צד לסכסוך בנמל אשדוד, אומרת כי "כאשר שני ארגוני עובדים טוענים ליציגות באותו מקום עבודה, הארגון החדש הוא זה שאמור להודיע לארגון היציג הקודם על טענתו לחילופי יציגות, ובהיעדר הסכמה - לפנות לבית הדין הארצי לעבודה. כלומר, מי שצרך היה לפנות לבית הדין היא ההסתדרות הלאומית. במקרה הזה, דווקא ההסתדרות הכללית פנתה לבית הדין, וכנראה שהפנייה נובעת מלחץ בו היא נתונה".

לדברי עו"ד שמואלביץ', הטענה על המניעות בגלל קיום המשא-ומתן על זכויות העובדים לאחר פתיחת הנמלים עשויה להיות בעייתית. "בנמל אשדוד מתנהל משא-ומתן קיבוצי כל הזמן. לכן, יוצא לכאורה שלעולם לא ניתן יהיה להחליף את היציגות שם... זה מצב דומה למה שהיה ברכבת - שם העובדים שלא היו מרוצים מכך שההסתדרות הכללית הדיחה את יו"ר ועד הרכבת, גילה אדרעי, עברו לארגון כוח לעובדים וניסו למנוע את המשך המשא-ומתן שניהלה הנהלת הרכבת עם ההסתדרות הכללית. גם שם היה מדובר במשא-ומתן לקראת שינוי מבני, אלא שברכבת המשא-ומתן כבר הבשיל לחתימת הסכם, ובנמל אשדוד זה לא המצב.

"על פניו, חופש ההתארגנות של העובדים מאפשר מעבר בין ארגוני עובדים בשלב שבו הסכם כל-כך קריטי לא הושג. גם אם הכללית תנצח בבית הדין, יהיה לה קשה מאוד בשטח. משא-ומתן חייב להיות מגובה ביכולת שביתה, ואם העובדים לא מצייתים לארגון - אין למעשה יכולת כזו".