תראו מה ניתן לעשות עם קורי עכביש

קורי העכביש נחשבים לחומר חזק מאוד וגם קל משקל, ולכן מתאים לשימושים רבים- החל מתפרים מתכלים ועד למיתרי כינור, ואף לישומים בתחום האלקטרוניקה והרפואה ■ תגלית חדשנית שנחשפה לאחרונה עשויה להפוך אותם כעת לתעשייה של ממש

קורי עכביש / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קורי עכביש / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מי מאיתנו לא מכיר את דמות גיבור העל ספיידרמן שבעזרת קוריו מציל את העולם...אז מסתבר שהמרחק, כפי שקורה פעמים רבות, בין מדע בדיוני ומציאות הוא רק עניין של זמן. קורי העכביש נחשבים לחומר חזק מאוד וגם קל משקל. לקורי העכביש שימושים רבים החל מתפרים מתכלים ועד למיתרי כינור ואף ליישומים בתחום האלקטרוניקה והרפואה.

למרבה הצער, עכביש מפיק כמות קטנה של קורי עכביש ושימוש בעכבישים אמיתיים להפקת כמויות מסחריות הוא בלתי אפשרי. כעת, תהליך ניסיוני חדש המחקה את תהליך טווית הקורים הטבעי נעזר בחיידקים וחלבונים שנלקחו מקורי עכביש לטובת הפקת קורי עכביש בכמויות גדולות ולפי דרישה.

החוקרים אנה ריזינג, ג'ן ג'ונסון ומרלן אנדרסון מהאוניברסיטה השוודית לחקלאות ומכון קרולינסיקה התחקו למעשה אחר תהליך ייצור הקורים הטבעי במהלכו נוזל שקוף המורכב מחלבונים שונים יוצא מגוף העכביש ומתקשה עם המגע באוויר. החוקרים הצליחו ליצור חלבון קורי עכביש מלאכותי ובסיוע של בקטריות שיכולות להתרבות הפיקו קורי עכביש שיכולים להיות מיוצרים בכמות מסחרית. הקורים המופקים הם באורך של קילומטר ובקוטר של 40 מיקרומטר.

תעשיית קורי העכביש המלאכותיים שכרגע היא עדיין בגדר מחקר בלבד תהפוך כך משוכנעים החוקרים, לחלק אינטגרלי בייצור מכשירים לתעשיות האלקטרוניקה והרפואה.