שאיפות הקנביס נמוגו - ובמקומן נולדה חברה לטיפול בכינים

פעילות הקנביס של בריד איט נמכרה בפחות מ-2 מיליון דולר, ובמקומה נולדה טק-קר המנוהלת על ידי צבי ימיני ■ בין משקיעיה נמנה מריוס נכט

איציק שרם / צלם: יוסי כהן
איציק שרם / צלם: יוסי כהן

חברת הקנאביס הרפואי בריד איט, שעלתה לכותרות ב-2014 לאחר נסיקה של מאות אחוזים במנייתה בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב, כבר אינה חברת קנאביס. בשקט בשקט, שינתה החברה את פעילותה לתחום הטיפול בכינים.

החברה החדשה, תחת שם אחר ועדיין בשליטת הפיננסייר איציק שרם וקבוצת משקעים ממקורביו, מנוהלת כיום על-ידי צבי ימיני, ממייסדי ובעלי צאג תעשיות וחברות נוספות בתחום הפלסטיקה. בין המשקיעים בה נמצא גם מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, אשר הקים לאחרונה קרן להשקעה במדעי החיים. החברה נסחרת כיום לפי שווי של 6.69 מיליון דולר בלבד.

לפני כ-3 שנים התעורר רעש רב סביב פעילותה של בריד איט. תחת בעלותם של שרם, כפיר זילברמן, יוצא טבע בן ציון ויינר וישראלים נוספים, ביקשה החברה, שמוזגה כאמור לשלד בורסאי בארה"ב, לפתח מערכת "ביג דאטה" שתתכנן באופן חכם הכלאות של צמחים, כדי לפתח בהם תכונות שונות. האפשרות ליישם זאת לגבי קנאביס נחשבה להבטחה גדולה, ומניית החברה נסקה ב-318% תוך שבועות ספורים, לשווי של 25 מיליון דולר בשיא. מאז, איבדה מניית החברה 99% מערכה.

כובע רב פעמי שקוטל כינים

בריד איט רכבה על גל חברות הקנאביס הרפואי שנסקו בבורסות בארה"ב באותה תקופה. הגל הזה הניב כמה חברות חזקות, ושוק אמיתי של מוצרי מריחואנה רפואית ומוצרים הקשורים בהם. אולם, כטרנד בורסאי הוא חטף מכה במאי 2014, זמן קצר אחרי השיא של בריד איט, כאשר ה-SEC, רשות ני"ע האמריקאית, פרסמה אזהרה למשקיעים לגבי חברות הקשורות בקנאביס רפואי.

הרשות סימנה חמש חברות בתחום זה אשר פרסמו מידע לא מדויק, וציינה כי בשתיים מתוכן הייתה גם מניפולציה לא חוקית של מחיר המניה. בריד איט לא הוזכרה כאחת החברות הללו, אולם איבדה משקיעים כתוצאה מן האזהרה, ולא הצליחה לפתח את המוצר שלה. בסופו של דבר מכרה את פעילותה בפחות מ-2 מיליון דולר.

את חלום הקנאביס הרפואי, המירה כאמור החברה בחלום קצת יותר צנוע, אך חמקמק לא פחות: עולם ללא כינים. בסוף אוקטובר 2016 מיזגה לתוכה בריד איט את חברת נובומיק הפרטית, ובהמשך שינתה את שמה ל-Techare (טק-קר) והחליפה את הנהלתה לזו שהגיעה מנובומיק במקור.

נובומיק הוקמה על-ידי צבי ימיני, על בסיס טכנולוגיה שמקורה במכון ויצמן. מדובר במעין כובע הנחבש על הראש, ומשחרר לתוך השיער חומר טבעי בתצורת גז, אשר קוטל את הכינים וביציהן. הכובע נועד לשימוש רב-פעמי, והקפסולה הכוללת את החומר היא רב-פעמית.

בין בכירי החברה נמצא גם יוסי דה-לוי, אשר הקים יחד עם ימיני את חברת הידרו תעשיות. דה-לוי הקים כבר לפני עשור את חברת מיקרודל, העוסקת במסחר בפטנטים ובפיתוח פטנטים למוצרים. שם צמחה גם נובומיק (ומכאן גם הגיע ה"מיק" לשמה). המוצר מאושר לשיווק בישראל ובאירופה.

נכון לסוף הרבעון השלישי, בידי טק-קר מזומנים בהיקף של 686 אלף דולר, וכוונות לגייס 10 מיליון שקל נוספים, על פי הצהרות החברה. לחברה לא היו הכנסות בשנתיים האחרונות, והיא הפסידה 1.1 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2016. מתוך אלה 211 אלף דולר הוקצו למחקר. 946 אלף דולר הוקצו לעלויות הנהלה וכלליות.