הלמ"ס דוחה עד להודעה חדשה את הפרסומים על ביקוש לדירות

רק לפני כמה חודשים קבע שר האוצר כחלון, בסיומו של מאבק מתוקשר, כי הלמ"ס יהיה הגוף היחידי שיוכל לפרסם נתונים רשמיים על ענף הנדל"ן למגורים

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

 

פרסומי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אודות הביקוש לדירות חדשות בישראל נדחו על להודעה חדשה. הסיבה לדחיית הפרסומים, שהבולט בהם הוא פרסום שהיה אמור לצאת באמצע פברואר ובו סיכום שנתי של מכירת הדירות החדשות, היא בעיה באיכות הנתונים.

נציין כי בסקירות הלמ"ס השונות מתעדכנים לא פעם הנתונים לאחר הפרסום הראשוני. אולם, לאחרונה התברר כי קיים פעם בין הנתונים הגולמיים שמגיעים ללמ"ס ממקור חיצוני, פער שעשוי להשפיע על איכות המדידה.

עוד נזכיר כי רק לפני מספר חודשים קבע משרד האוצר כי הלמ"ס יהיה הגוף היחידי שיוכל לפרסם נתונים רשמיים אודות ענף הנדל"ן למגורים. החלטה זו, שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, גררה ביקורת בין היתר בשל הטענה לאי דיוקים בנתונים. כעת, כשהלמ"ס מודיע על דחייה עד הודעה חדשה בפרסום הנתונים ביקורת זו מקבלת משנה תוקף.

מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נמסר: "תפקיד הלמ"ס הוא לאסוף, לעבד ולפרסם מידע סטטיסטי בתחומי הדמוגרפיה, הכלכלה והחברה. בדומה ללשכות סטטיסטיות בעולם, נוקטת הלמ"ס במדיניות של מזעור נטל השבה ובמניעת בזבוז כספי ציבור ולכן משתדלת להשתמש, עד כמה שניתן, בנתונים שנאספים במשרדים אחרים.

"לצערנו, בחלק מהפרסומים האחרונים של הלמ"ס, שעוסקים בתחומי הדיור והבניה, היה צורך לתקן את הנתונים הראשוניים בעקבות מידע חדש שהתקבל ממשרדים אלה כתוצאה מפיגור בדיווח, מביטול עסקאות, מרישום כפול וכד'. בשל הניסיון לטייב ולשפר את נתוני הדיור והבניה הוחלט בלמ"ס לצמצם את העדכון ולהמתין לקבלת מידע מתוקן. בהמשך לכך, מועד הפרסומים לציבור ידחה למועד חדש שטרם נקבע".