אין כאן שוק חופשי

כשבנק ישראל יודה שהמסחר במט"ח אינו מתנהל כשורה, יהיה יותר קל להתמודד

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

בשבוע שעבר עלו לכותרות התבטאויותיהם של בכירי מחלקת מטבע חוץ בבנק ישראל בעבר ובהווה - בארי טאף ומחליפו אנדרו אביר. מכיוון שטאף היה זה שיישם הלכה למעשה את מדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשנים הראשונות, נהנו מאוד מקטרגי מדיניות בנק ישראל, בעיקר אלה מהצד הירוק של העיתונות הכלכלית שמאז שקבעו אג'נדה בנושא ההתערבות מחפשים כל סנגור שיצדיקה ומעלימים את אלה שלא חושבים כמוהם, להיאחז בחלק מדבריו ולהבליטם, תוך התעלמות מהמסר העיקרי - ההתערבות היא חיונית, היא הצילה את המשק הישראלי מהמשבר במשך שנים, אולם ככל שחולף הזמן היא מאבדת מהאפקטיביות שלה וצריך למצוא כלים אחרים יעילים יותר וזה גם תפקידה של הממשלה - או האוצר ליתר דיוק. בנק ישראל לעומת זאת מצא לנכון ובצדק להגיב במהירות ולהגן על מדיניותו. לצערי עושה זאת הבנק מעט מדי ובלשון רפה ועל כן השוק אינו מתייחס לדבריו.

רבות משותפות הסחר של מדינת ישראל תורמות לא מעט למלחמת המטבעות ולישראל שהיא אחת הקורבנות הגדולות במלחמה זו אסור לעמוד מן הצד. היקף התערבות בנק ישראל השבוע (על פי העיתונות 400 מיליון דולר ביום חמישי האחרון שמצטרפים לרכישות בהיקף קטן יותר יום קודם לכן) והצהרתו היו צריכים בשוק נורמלי ומאוזן לגרום לשינוי מגמה, במיוחד כשבעולם הדולר נסחר קרוב מאוד לשיאו. את אלה שמנהלים כאן את המלחמה זה ממש הצחיק ובסוף השבוע בניו-יורק כבר נסחר הדולר תמורת 3.74 שקלים. מהלך של 4% תוך פחות מחודש ! זה צריך להדליק נורה אדומה בכל משרד בירושלים, לא רק בבנק ישראל.

טראמפ אכן מנסה להראות כי הוא מתכוון ליישם במהירות את רוב מה שהבטיח. מי שקיווה שטראמפ יעמוד גם בהבטחתו לדאוג להעלאה משמעותית של הריבית צפוי לאכזבה קשה. טראמפ הבין מהר מאד שמטבע חזק טוב לאגו ולא לכלכלה ועל כן אנו רואים את שליחיו יוצאים במתקפה כנגד שותפות הסחר של ארה"ב שמחלישות את המטבע שלהן.

מכיוון שאף אחת מהן לא תרקוד לפי החליל של טראמפ, ידאגו הוא וכוורתו הפיננסית להשיב מלחמה שערה. אלה חדשות לא טובות למקבלי ההחלטות בירושלים.

אני אומר ירושלים כי הגיע הזמן שבאוצר יבינו שלבנק ישראל אין מספיק כלים טובים להילחם במלחמה זו לבדו. מן הראוי להדגיש ולהזהיר כאן שוב - גם בכלים העומדים ברשותו משתמש בנק ישראל בדרך לא מושכלת לטעמי. מלחמת המטבעות בסבב האחרון שלה, שנתה את פניה לחלוטין. עיקר התחזקות השקל בשנה האחרונה התרחשה בשעות הלילה ובסופי שבוע בהם ניתן להשפיע על השערים ביתר קלות. מול תופעה זו לא השכילו בבנק ישראל להתמודד למרות שזה לא קשה במיוחד.

הטעות הגדולה של בנק ישראל והאוצר טמונה בחוסר יכולתם ומוכנותם להודות שמתבצעת כאן מניפולציית שערים. זה מנוגד לחלוטין לתפיסתם של הגורמים האחראים בבנק ישראל ובאוצר, רובם כלכלנים, שאלה כוחות השוק. כוחות השוק רבותי, לא פועלים בלילה ובסופי שבוע. כוחות השוק רבותי לא פועלים בכיוון אחד כשהדולר מתחזק בעולם ואחרת כשהוא נחלש.

ביום שיודו בבנק ישראל שהמסחר במטבע חוץ אינו מתנהל כשורה, יהיה הרבה יותר קל להתמודד עם התופעה ולהצליח במלחמה. כל המקטרגים, ללא יוצא מן הכלל מתייחסים לפעולת בנק ישראל כהתערבות בשוק החופשי. ברגע שכולם יבינו שאין כאן שוק חופשי ושהתחזקות השקל ברובה אינה נובעת מהעודף בחשבון השוטף ועוצמת ההיי טק הישראלי, ההתייחסות תהיה אחרת לחלוטין ותוכשר הקרקע לצעדים נוספים שיהיו אפקטיביים הרבה יותר.

בינתיים משתמשים בשער סל המטבעות כעלה תאנה, משחקים עם ערכיו וגם זה לא מכסה את המציאות העגומה. גם כך השקל שובר מדי חודש את שיא כל הזמנים . מטרת סל המטבעות הייתה למדוד את השפעת המסחר בשוק המקומי מול מטבעות שותפות הסחר של ישראל אבל זה כבר מזמן לא קורה.

אם אתם רוצים להבין בדיוק עד כמה השקל חזק ערכו תרגיל פשוט. לכולם ברור כי 85-90% מהסחר של מדינת ישראל מתבצע בדולר ובאירו. חברו את שער הדולר והאירו בחיבור פשוט. נכון ליום שישי האחרון 4.04+3.76=7.80. חפשו לאורך ההיסטוריה מתי נסחר הצמד לעומת השקל בשערים נמוכים יותר. כנראה שלא תמצאו. התחזקות השקל כלפי צמד המטבעות החשובים באמת היא הרבה יותר משמעותית מהתחזקותו מול סל המטבעות והיא תשתקף היטב בנתוני הצמיחה של הרבעונים הבאים, אלא אם יתעשתו בירושלים ויבינו שצריך לעלות מדרגה ולהפסיק להיות קורבן של מלחמת המטבעות.
כל עוד זה לא יקרה השקל ימשיך לשבור שיאים והנזק מכך לכלכלת ישראל יהיה גבוה משמעותית מהתועלת שרבים מאתנו לא זוכים ליהנות ממנה.

yf@energyfinance.co.il

www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.