בעלת השליטה ב-Xlmedia מכרה מניות תמורת 50 מיליון דולר

בעלת השליטה, השותפות המוגבלת WELP שעם בעלי מניותיה נמנים איש העסקים צביקה בארינבוים ומייסד 888 שי בן יצחק, ביצעה הצעת מכר לאחר שהמניה נסקה לשיא של כל הזמנים

אורי ויס / צילום: איל יצהר
אורי ויס / צילום: איל יצהר

בורסת המשנה הבריטית (AIM) חדלה למעשה להיות מען להנפקות ציבוריות ראשוניות של חברות ישראליות. לכן, כשמדובר בגזרה הישראלית היא משמשת פלטפורמה להנפקות משניות של חברות שכבר נסחרות בה, והדוגמה האחרונה היא זו של ב , המשווקת אתרי הימורים מקוונים. מניית Xlmedia נסקה באחרונה לרמות שיא היסטוריות - שלא נעלמו מעיני בעלי המניות בה, ולכן אלו ביצעו בסוף השבוע האחרון הצעת מכר די משמעותית ביחס לשווי החברה.

בעלת המניות הגדולה בחברה, השותפות המוגבלת WELP (ר"ת של WebPals Enterprises Limited Partnership), מכרה 40 מיליון מניות לפי מחיר של 100 פני למניה ותמורת 40 מיליון ליש"ט (50 מיליון דולר), וירדה מהחזקה של כמעט 43% להחזקה של 23% בערך.

כלומר, במהלך אחד מכרה השותפות 20% מהון החברה, כמעט חצי מהחזקתה, ואין ספק שמהלך זה ישפר את מחזורי המסחר במניה. אגב, התוכנית המקורית של WELP הייתה למכור 25 מיליון מניות אך ביקושי היתר שנוצרו אפשרו לה להגדיל את האקזיט שלה.

כאמור, הצעת המכר בוצעה לפי 100 פני למניה, לאחר שהמניה נסקה לשיא של 112.5 פני לפני כשבועיים. מחיר זה משקף תשואה של 104% על המחיר בהנפקה הראשונית שבוצעה באביב 2014.

Xlmedia נסחרת כעת לפי שווי של 256 מיליון דולר, מכפיל 11 על בסיס תוצאותיה אשתקד - הכנסות של 103 מיליון דולר (צמיחה של 15%) ו-EBITDA מתואם של 34.5 מיליון דולר (שולי EBITDA של 33% וצמיחה שנתית של 21%).

מבנה השליטה ב-XLMedia הוא די מורכב, כפי שהסברנו כאן בעבר, ולא ממש אופייני לחברות טק דוגמתה. אורי ויס, המנכ"ל, בנה פעילות עצמאית של שיווק אתרי הימורים מקוונים ואז מיזג אותה עם WebPals של אסף לוי וירון נהרי. ב-WebPals היו מושקעים, בין היתר, שי בן-יצחק ואבנר יסעור. בן-יצחק, למי ששכח, הוא אחד ממייסדי 888 הישראלית, מפעילת הקזינו המקוון הגדול בעולם שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 1.07 מיליארד דולר. יסעור, טייס קרב במיל', החל את דרכו כסמנכ"ל השיווק של אמפייר אונליין לשעבר של נועם לניר והפך די מהר לאחד האנשים העיקריים שהובילו להצלחה.

במהלך המחצית הראשונה של 2012 נוצר הקשר בין יסעור לאיש העסקים צביקה בארינבוים, וזה האחרון הפך לבעל מניות ב-WebPals ולא דרך השקעת אקוויטי, אלא דרך רכישת חלק ממניות המייסדים בחברה. במסגרת המיזוג, נוצרה השותפות המוגבלת WELP שהיא כאמור בעלת המניות הגדולה ב-XLMedia. ב-WELP עצמה שותפים מלבד בן-יצחק, יסעור ובארינבוים, גם אלכס רבינוביץ ודיאן ניקוליץ'.

האחרון היה בעברו סמנכ"ל הטכנולוגיה של אמפייר אונליין, ואילו רבינוביץ ידוע בשנים האחרונות בעיקר כמשקיע ביומד (ע"ע XTL ורוזטה ג'נומיקס). רבינוביץ היה בעבר שותף-מנהל בחברת הברוקראז' איפקס של ויקטור שימריך ועידו נויברגר. בעלת המניות השנייה בגודלה ב-XLMedia היא קרן Israeli VP Partners שהשקיעה בה 15 מיליון דולר, ואחרי ההנפקה ירדה להחזקה של 9.6%. קרן זו היא שלוחה ישראלית של קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Columbus Nova Technology Partners. אחד השותפים בקרן זו הוא הישראלי ירון איתן, מי שמוכר בעיקר כמייסד ג'אוטק.

מבנה זה יצר מצב בו לויס, מייסד ומנכ"ל כאמור, יש החזקה ישירה ועקיפה בחברה, ולפי הודעת XLMedia, בעקבות הצעת המכר הוא ירד להחזקה של 3.4% מההון - 1.2% ישירות ו-2.2% בעקיפין דרך WELP. סביר מאוד להניח שזו האחרונה תחלק את המזומן שקיבלה ממכירת המניות כדיבידנד לבעלי מניותיה, ביניהם ויס, באופן יחסי לפי שיעורי החזקותיהם. מכיוון שהחזקת ויס ב- XLMedia ירדה בכ-4 מיליון מניות, פירוש הדבר שחלקו בהצעת המכר הוא 4 מיליון ליש"ט (5 מיליון דולר). 

XL Media מבנה החזקות 5.2.17
 XL Media מבנה החזקות 5.2.17