הרשות השנייה לא חוזרת בה מפסילת תשדיר האגודה לזכויות האזרח

במכתב ששלח ליועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, כתב מנכ"ל הרשות השנייה, ניר שוויקי, כי ההחלטה לפסול את התשדיר בנוסח המקורי נותרת בעינה

יום לאחר שהאגודה לזכויות האזרח פנתה לבג"ץ כדי לפעול לביטוח פסילת תשדיר הפרסומת שלה על-ידי הרשות השנייה, פונה מנכ"ל הרשות השנייה, ניר שוויקי, במכתב ליועץ המשפטי של האגודה ומבהיר לו כי ההחלטה לפסול את הפרסומת עד שיתוקנו ניסוחים שברשות רואים כשנויים במחלוקת - היא שרירה וקיימת.

שוויקי חוזר על העמדה לפיה התשדיר עוסק במסרים שנויים במחלוקת - דבר האסור על-פי כללי האתיקה. לטענתו, אחד המבחנים לעניין נושא השנוי במחלוקת הוא מבחן התשדיר ההפוך.

"העובדה שהתשדיר העומד על הפרק מקובל על רוב הציבור או זה שהוכר בדין ובפסיקת בתי המשפט כראוי ונכון, אינה מועילה בעניין זה. זאת, שהרי עיקרון חופש הביטוי אינו נעצר בהשמעת העמדה המקובלת או זו הנוהגת כיום לפי הדין, שכן זכותו של גורם אחר להגיש לשידור המעביר מסר שהוא נחלת מיעוט בציבור או אף כזה שאינו תואם את הדין והפסיקה הנהוגים, אשר ייתכן והוא קורא לשנותם"

כזכור, הרשות השנייה בקשה מהאגודה לזכויות האזרח לתקן 3 משפטים אותם היא רואה כנושאים השנויים במחלוקת. המשפט הראשון עוסקת בזכות להינשא גם בנישואים חד-מיניים, המשפט השני עוסק בזכות לדבר ערבית ללא חשש, והמשפט השלישי עוסק ברעיון שאין שוויון חרות וכבוד במקום שלא שומר על זכויות אדם.

לטענת מנכ"ל הרשות, אם תתקבל העמדה לפיה יש להעניק הכרה לזכויות בני זוג מאותו המין באופן דומה לזה הניתנות לבני זוג ממינים שונים, הרי שלכאורה לא ניתן יהיה למנוע תשדיר פרסומת מאת גורם המעביר מסר הפוך. זה טבעם של מסרים שנויים במחלוקת בעיני הציבור-  שאם הם מותרים, יש להתיר העברת מסרים שונים ואף מנוגדים בעניינים אלה.

לטענתו, האמירה "גם אם אני הומו" היא מסר שלא כל הציבור מסכים עליו, ולכן הוא שנוי במחלוקת, והפרסום שלו עומד בניגוד לכללים.

גם ההתייחסות לזכות לדבר ערבית בלי לחשוש היא, לטענת שוויקי, אמירה שנויה במחלוקת המוצגת כאילו היא עובדה ולכן איננה מותרת לפרסום.

גם פסילת המשפט "אין שוויון, אין חירות, אין כבוד במקום שלא שומר על זכויות אדם" נותרת על כנה, שכן לטענת הרשות, ניתן להבין מהמשפט כאילו זכויות אלה אינן מתקיימות בישראל. 

שוויקי מתייחס גם אל העובדה שהתשדיר עלה בזמן פרסום למען הקהילה, וטוען כי שם הציפייה הברורה היא שלא יעלה תשדיר בעל מסר השנוי במחלוקת.

לאגודה לזכויות האזרח ניתנה ארכה של עד 7 ימים כדי להגיש ערעור לוועדת הערר של הרשות השנייה.