מהפכני: זיהוי של סרטן העור באמצעות אפליקציה חדשנית

חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד יצרו אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית המסוגל לזהות סרטן עור ברמת אבחנה של רופא מומחה ■ כיצד פותחה הטכנולוגיה, ואיך ניתן יהיה לעשות בה שימוש בעתיד?

סרטן העור/ צילום: שאטרסטוק
סרטן העור/ צילום: שאטרסטוק

חוקרים באוניברסיטת סטנפורד יצרו אלגוריתם המבוסס בינה מלאכותית המסוגל לזהות סרטן עור היטב כמו רופא. התוכנה נוסתה על קרוב ל-130 אלף תמונות של שומות, פריחות ונגעים ע"י שימוש בטכניקה המוכרת כ"טכניקת לימוד עמוקה". לאחר מכן נבחנה התוכנה כנגד 21 רופאי עור אנושיים ויוצרייה אמרו שביצועיה היו זהים לאלו של הרופאים האנושיים.

כדי ללמד את תוכנת הבינה המלאכותית כיצד לזהות סרטן עור, החוקרים בסטנפורד התחילו עם אלגוריתם "למידה עמוקה" קיים שנבנה ע"י גוגל למיון תמונות. החוקרים הזינו לתוכנה עשרות אלפי תמונות שנאספו מכל רחבי העולם יחד עם תוויות המזהות את סוג הסרטן המופיע בתמונה.

צוות החוקרים סיים עם מאגר מידע של כ- 129,450 תמונות אשר מדגימות 2,032 מחלות שוונת .התוכנה סרקה פיקסל אחר פיקסל במטרה למצוא אם יש מאפיינים נפוצים בין האבחנות השונות. בסיום התהליך התוכנה הייתה מסוגלת לזהות מחלות בדיוק זהה לכל מומחי העור שנבחנו מולה. מהצוות בסטנפורד נמסר כי מטרתם היא לא להחליף את הרופאים האנושיים אלא, להוות אפשרות לבדיקה וזיהוי מוקדם לפני הליכה לרופא.

בעתיד, כך הם אמרו, התוכנה תוכל לשמש כאפליקציה לזיהוי סרטן העור בבית אולם תהליך הלמידה של מערכת הבינה המלאכותית ובחינת דיוק הערכותיה עוד ייקח זמן עד שהיא תופץ בפומבי.