אלקוברה: תרופה קיימת להפרעות קשב מוגנת מפני שימוש לרעה

באחרונה נכנסה לפעילות בחברת התרופות הקרן האקטיביסטית ברוש, שהודיעה על כוונתה לבצע שינוי באסטרטגיית החברה, לאחר כישלון בשני ניסויים

ירון דניאלי / צילום: יונתן בלום
ירון דניאלי / צילום: יונתן בלום

חברת התרופות אלקוברה , שנכשלה בשני ניסויים קליניים במוצר חדשני לטיפול בהפרעות קשב, הודיעה על הסטת מיקוד למוצר חדש, גם הוא בתחום הפרעות הקשב. המוצר החדש משתמש בתרופה ידועה לטיפול בהפרעות קשב - החומר אמפתמין, הנמצא בבסיס תרופות כמו ריטלין וקונצרטה - אבל בגרסה שמונעת שימוש לרעה. המוצר החדש נקרא ADAIR.

אלקוברה הודיעה כי לפני כחודש נפגשה עם ה-FDA, שאישרה לה לפתח את המוצר במסלול 505b2, המיועד לתרופות המבוססות על מולקולה שכבר קיימת בשוק. החברה מעריכה על בסיס כך כי תוכל להגיש את המוצר לאישור כבר לקראת סוף 2018, תוך שימוש בכסף שבקופתה.

מוצר שלא ניתן להסניף או להזריק

אלקוברה נסחרת עדיין בפחות משווי המזומן שבקופתה - שווי החברה הוא 33 מיליון דולר, ושווי המזומן 55 מיליון. מניית החברה ירדה אתמול בכ-7%, אולי על רקע רצונם של כמה מהמשקיעים לראות את המזומנים האלה משמשים למטרות אחרות.

בשיחת הוועידה לצורך השקת המוצר, אמר ד"ר ירון דניאלי, מנכ"ל אלקוברה, כי ADAIR פותח על ידי החברה כבר לפני כשנה מתוך מחשבה מעמיקה. ואולם יש לציין כי ההחלטה של החברה לשים את הזרקור דווקא עכשיו על מוצר חדש, נובעת כנראה, בין השאר, מהאירועים השליליים שחוותה החברה עם המוצר הקודם, ומכניסתה לחברה של קרן ברוש, שמחזיקה כיום 7.5% מהחברה וידועה כקרן אקטיביסטית.

סביר להניח כי קרן ברוש נכנסה לחברה בכוונה לשנות את פעילותה ולנצל את המזומן של החברה למוצרים נוספים מלבד המוצר שהוביל עד עתה את פעילות החברה. הנהלת החברה כנראה מעוניינת לשכנע את משקיעיה כי ניתן לנצל את הסכום היטב למימון מוצר שכבר קיים בחברה, בתחום ההתמחות שלה ותחת ההנהלה הנוכחית.

דניאלי הסביר כי המוצר תוכנן כך שלא יהיה ניתן להסניף או להזריק אותו, וכי החברה יצרה קשר עם שותפה בתחום שיטות ההולכה החדשניות של תרופות - חברת Capsugel - כדי ליישם יחד את הרעיונות העומדים בבסיס המוצר. לדבריו, אין כיום מוצר דומה בשוק.