מסתמן: עסקת הגז עם ירדן מעכבת הכרזת נובל על מימון לוויתן

פחות משבועיים לפני ההתחייבות הסופית של דלק ללקיחת הלוואה לפיתוח לוויתן, נובל אנרג'י עדיין יושבת על הגדר ■ נראה כי הסיבה היא חוסר ודאות בנוגע לעסקה ליצוא גז לירדן

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

כמעט חודשיים אחרי המועד הראשון שבו ציפה השוק להודעת נובל אנרג'י על מימון הפיתוח של לוויתן, וכחודש לאחר המועד האחרון שבו היתה ההודעה להימסר, ממשיכות שותפויות הגז לדחות בביטול את השאלות על סיבת העיכוב. עתה מסתמן כי הסיבה לכך היא מו"מ שמקיימות ממשלות ישראל וירדן, על הסכם מסגרת להבטחת ההסכם המסחרי ליצוא גז מלוויתן לחברת החשמל הירדנית ל-15 שנה, בהיקף של כ-3 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי בשנה.

ניסיון לברר עם בכיר במשרד האנרגיה מה מצב המגעים נענה בתשובה מתחמקת של "אנחנו לא מדברים על זה", ותגובת המשרד הרשמית היא "אין תגובה". מטרתו של הסכם מסגרת בין המדינות הוא להבטיח יציבות מדינית בחוזים לטווח כה ארוך, כדי שלא ייווצר מצב שבו החוזה נפסק באמצע כפי שקרה בחוזה עם המצרים. כמו במצרים, גם בהקשר הירדני עולה חשש לפיצוץ צינורות הגז ומתקנים אחרים, ועולות שאלות של אבטחה ומימון התיקונים במקרה הצורך.

גם המגעים ליצוא גז לטורקיה יוכלו להתממש רק לאחר סגירת הסכם מסגרת בין הממשלות. שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, ומקבילו הטורקי בראט אלבייראק, סיכמו על אפריל השנה כתאריך יעד להשגת ההסכם, אך הוא עשוי להתעכב בחודשיים-שלושה לפחות. בהקשר זה צוטט לאחרונה מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, כאומר שאת ההסכם העתידי עם טורקיה יש לגדר גם מפני הרעה חוזרת ביחסים בין המדינות.

יש להזכיר כי על פי הודעת דלק ואבנר לבורסה ב-27 בנובמבר אשתקד, בה הודיעו על הסכם למימון פיתוח לוויתן ב-1.5-1.75 מיליארד דולר, לשותפויות יש עד ה-20 בפברואר להודיע לבנקים המממנים HSBC ו-JP מורגן על ביטול מכתב ההתחייבות שלהם ללקיחת ההלוואה. אם חוסר הבהירות יימשך מעבר למשך הזמן הזה עשויות השותפויות לבקש מהבנקים הארכה נוספת. 

משותפות לוויתן נמסר: "השותפות מתקדמות קדימה לפי התוכניות שלהן, ואין שום עיכובים בפרויקט לאספקת גז לישראל בשנת 2019".