"הפגנת כוח מול טראמפ": צפון קוריאה ערכה ניסוי בטיל בליסטי

משרד ההגנה בסיאול דיווח כי פיונגיאנג שיגרה טיל מצפון המדינה אל עבר הים המזרחי, שעף למרחק כ-500 קילומטר ■ טראמפ: מחויבים במאה אחוז לביטחון יפן

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

צבא דרום קוריאה הודיע הלילה (א') כי זיהה שיגור טיל בליסטי מתחומי צפון קוריאה. על פי הודעת הצבא הטיל שוגר בסביבות השעה 1:00 (שעון ישראל) ממחוז פיונגאן שבצפון-מערב המדינה, אל עבר הים המזרחי וטס למרחק של כ-500 קילומטר. כשמונה ניסויים קודמים בטיל לטווח בינוני מדגם "מוסודאן" נערכו אף הם באזור, אך מרביתם נכשלו. משרד ההגנה האמריקאי הודיע בהמשך הלילה כי על פי מערכות הניטור של הצבא מדובר בטיל לטווח קצר או בינוני, ששוגר מאזור העיר קוסונג. עוד נמסר כי הטיל התרסק בים ובשום שלב לא היווה סיכון לביטחון ארצות הברית.

ממטה הצבא בסיאול נמסר כי השיגור הוא "הפגנת כוח" מול מדיניותו הנוקשה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כלפי פיונגיאנג. על פי ההודעה וושינגטון נמצאת בקשר עם סיאול ומתבצעת הערכת מצב בעקבות שיגור הטיל. ממלא מקום נשיאת דרום קוריאה, הואנג קיו-אהן, אמר כי ארצו פועלת בתיאום עם הקהילה הבינלאומית "להבטיח צעדי ענישה הולמים כלפי הצפון", בעקבות ניסוי השיגור.

בהודעת גינוי רשמית שפרסמה סיאול כונה הניסוי "איום חמור לשלום לביטחון בחצי האי הקוריאני" וצוין כי הוא מהווה הפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. עוד נמסר כי "הפרובוקציות החוזרות ונשנות מצד צפון קוריאה מעידות על האופי הלא רציונלי של משטרו של קים ג'ונג און האחוז טירוף אובססיבי לפיתוח יכולות גרעין ושיגור טילים".

הניסוי נערך בזמן שראש ממשלת יפן, שינזו אבה, נמצא בביקור רשמי בארצות הברית. בהצהרה משותפת שמסרו השניים לעיתונאים בפלורידה, שם שהו בסוף השבוע, הם הדגישו את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון יפן.

"הניסוי שערכה צפון קוריאה הוא בלתי נסבל. עליה לציית להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם במלואן", אמר אבה. "במהלך הפגישה שלי עם הנשיא טראמפ הוא הבטיח לי שארצות הברית תמיד תעמוד לצד יפן במאה אחוז, וכדי להמחיש את עמידתו הוא כאן איתי במסיבת העיתונאים המשותפת הזו". בסיום דבריו של אבה פנה טראמפ לנוכחים ואמר: "אני רוצה שכולם יבינו שארצות הברית עומדת מאחורי יפן, בת בריתה הגדולה, במאה אחוזים".

שר ההגנה היפני, טומומי אינאדה, אמר הלילה כי ארצו פועלת בשעות אלו לאסוף מידע נוסף על אודות השיגור. שר בכיר בממשלת יפן, יושיהידה סוגה, אמר כי ככל הנראה הטיל נפל בים, במחוץ למים הכלכליים של המדינה. בשיחה עם כתבים אמר סוגה כי ארצו תפעל מול סין כדי להביע את מחאתה על שיגור הטיל. לדבריו, עיתוי השיגור, בזמן הפגישה בין אבה לטראמפ, הוא פרובוקציה מכוונת כלפי יפן והאזור כולו.

בכיר בבית הלבן אמר הלילה הנשיא עודכן בפרטים על אודות ניסוי שיגור הטיל הבליסטי שערכה צפון קוריאה. עוד נמסר כי גורמים בממשל ממשיכים לעקוב אחר המצב מקרוב. כשעה לאחר הדיווח הראשון על השיגור נשאל טראמפ בידי כתבים על השיגור מחוץ לאחוזתו בפלורידה, שם ערך פגישה עם אבה, אך הוא התעלם מכך.

בכיר בממשל ששוחח עם סוכנות הידיעות "רויטרס" אמר כי ניסוי השיגור לא הפתיע את ארצו. "שליט צפון קוריאה אוהב למשוך תשומת לב בזמנים כאלה", הוסיף הבכיר. לדבריו, הממשל החדש ציפה לכך שצפון קוריאה תבצע "פרובוקציה" זמן קצר לאחר השבעתו של הנשיא דונלד טראמפ. הוא הוסיף כי כל טווח אפשרויות הפעולה נבחן באשר לתגובה לשיגור אך ארצות הברית מעדיפה לשדר מתינות ולהימנע מהסלמה וככל הנראה תפנה לסין על מנת שזו תפעל לרסן את פיונגיאנג.