היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן התפטר מתפקידו

שורת כלי תקשורת בארה"ב דיווחו כי מ"מ התובע הכללי הזהירה בחודש שעבר את הנשיא טראמפ כי מייקל פלין עלול להוות סיכון, בשל פגישתו עם שגריר רוסיה במדינה ■ דובר הבית הלבן: "בוחנים את המצב"

דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום:רויטרס

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, מייקל פלין, אחד מבעלי התפקידים הבכירים בממשלו של נשיא ארצות-הברית, הגיש הלילה (ג') את התפטרותו - כך דיווחה רשת CNN. מוקדם יותר פורסם בכלי התקשורת בארצות-הברית כי ממלאת-מקום התובע הכללי בתקופת חילופי הממשל, סאלי ייטס, אשר פוטרה מתפקידה לפני כשבועיים, הזהירה את הנשיא דונלד טראמפ בחודש שעבר כי פלין עלול להיות נתן לסחיטה מצד רוסיה.

הדיווח הזה מצטרף לדיווח אחר של "וושינגטון פוסט" מסוף השבוע האחרון לפיו פלין הוליך שולל את סגן הנשיא מייק פנס, כאשר נתן לו להבין כי בשיחותיו עם שגריר רוסיה בחודש דצמבר, בטרם נכנס לתפקידו, לא עלה נושא הסנקציות שהטילה ארצות-הברית על רוסיה בעקבות פעולותיה במזרח אוקראינה.

בסוף השבוע האחרון, דיווח העיתון כי 9 מקורות שונים העידו שהשיחה בין השניים עסקה גם בסוגיה הזו. מדובר בעבירה על החוק לכאורה, שכן לאזרחים פרטיים אסור להתערב במדיניות החוץ של וושינגטון, ובאותה העת היה פלין אזרח פרטי. בקרמלין הכחישו כי השניים שוחחו על כך. פלין עצמו הכחיש זאת תחילה בתוקף, אולם לאחר הפרסום דוברו מסר לעיתון כי הוא "לא יכול להיות בטוח שהנושא לא עלה כלל בשיחה".

בתוך כך, האתר "פוליטיקו" דיווח הלילה כי בבית הלבן משאירים את כל האופציות על השולחן, ושוקלים גם את האפשרות להחליף את פלין. לפי הדיווח באתר, מי שמוביל את החיפושים הוא חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר. אחד השמות שעלו כמועמדים הוא זה של הגנרל דיוויד פטראוס, שלפי הדיווח ייפגש עם טראמפ בהמשך היום בבית הלבן.

גורם אחר בממשל, שדיבר אף הוא בעילום-שם, הדגיש כי פנס הגן על פלין לאחר ששוחח עמו. לדבריו, סגן הנשיא מודאג מהאפשרות שהיועץ לביטחון לאומי הטעה אותו. הגורם הראשון סיפר כי פלין התנצל בפני פנס וגורמים אחרים בעקבות התקרית.

הלילה נחשף טפח נוסף בפרשה, כאשר העיתון דיווח כי ייטס, יחד עם מנהל המודיעין לשעבר, ג'יימס קלאפר, וראש ה-CIA הקודם, ג'ון ברנן - שלושתם מינויים של הנשיא אובמה - סברו כי יש להודיע לבית הלבן כי "פלין שם את עצמו בעמדה פגיעה", וכי יש ליידע את סגן הנשיא פנס כי הוא הוטעה על ידי היועץ לביטחון לאומי. במחלקת הסיווג הביטחוני בממשל אישרו כי מסרו מידע בעניין למשרד המשפטים, ובמגזין "טיים" דווח כי התייעצויות התקיימו הלילה בבית הלבן כיצד לנהוג לגבי פלין.

בבית הלבן התחמקו עד כה מלהגיב לשערורייה, שמתפתחת מאז הדיווח המקורי ביום שישי האחרון. הלילה חל מפנה בסוגיה, כאשר דובר הבית הלבן, שון ספייסר, פרסם הצהרה ובה נכתב כי הנשיא טראמפ "בוחן את הסיטואציה". מדובר בשינוי מהותי של הטון כלפי פלין, שעד כה הוענק לו גיבוי מלא. הלילה נשאל טראמפ בידי כתבים בבית הלבן האם הוא "עומד מאחורי פלין". בתגובה אמר הנשיא: "תסתכלו בהצהרה".