טרק ישראלי: פסטיבל טיולים בעמק המעיינות

טיולי הליכה מודרכים בשלל מסלולים נושאיים, עם עצירות באתרי טבע ותיירות

טיול רייזרים למי שלא רוצה ללכת ברגל / צילום: אשחר בצר

יש מקומות שימי החורף הם הזמן המושלם עבורם. לא חם כמו בקיץ, לא קר מדי או רטוב מדי, וגם אם מעונן, אז עדיין נעים יחסית, וזה הופך אותם לאתרים אידיאליים לעונה הקרה. עמק המעיינות הוא אחד מהם, וכיף גדול לטייל בו בימים אלה שבהם הירוק ירוק יותר, המים בנחלים שוצפים יותר ועכשיו יש באזור גם פסטיבל טיולים.

במהלך חודש פברואר ועד תחילת מארס יצאו מדי סוף שבוע טיולים מאורגנים ומודרכים בשלל מסלולים. יובילו אותם גופים שונים השותפים למהלך, ובהם רשות הטבע והגנים, רשות ניקוז ירדן דרומי, קק"ל, המועצה האזורית ועוד. הבסיס לטיולים הם "טרקים" למשפחות מיטיבות לכת, שאורכם משתנה מ-5 ועד כ-8 קילומטרים.

ההתחלה הייתה בחודש פברואר אשתקד, אז קיימו באזור סופי שבוע של חוויות, טיולים ואירועים, שהצליחו מאוד והשאירו טעם של עוד. לאור ההצלחה, מקיימים גם השנה פסטיבל כזה, באופן שמשמר את הקונספט, אבל עם תוספות מרעננות. הטרקים הם חלק מ"שביל עמק המעיינות", שאורכו 140 קילומטר והוא מקיף את העמק ושזור באטרקציות מכל הסוגים. לאורך השביל ייערכו גם השנה טרקים מודרכים במסלולים שונים, שלכל אחד נושא משלו ותוכנית ייחודית, ולאורכו יוכלו המטיילים ליהנות מאטרקציות, מאתרי טבע ותיירות ומחוויות מרתקות.

טרק החקלאות והחדשנות, למשל, יחלוף באזורים החקלאיים בעמק, ולאורך שבעה קילומטרים יתחקה אחר סיפור החקלאות ויכלול סיור מיוחד ב"ביו תור" שבקיבוץ שדה אליהו, שהיה הראשון בארץ לגדל גידולים אורגניים. טרק הרכבות ילווה את מסילות הרכבת ההיסטורית והחדשה, כולל ביקור בתחנת רכבת היסטורית, בחאן דרכים ממלוכי ובכנסיות ביזנטיות. הטרקים יתקיימו בימי שישי ושבת, ולצדם גם טיולים "רגילים" כמו ביקור בחווה חקלאית עם קבלת שבת מוזיקלית או טיול רטוב בפארק המעיינות (מחיר טרק: 30 שקל לאדם).

את יופיו של האזור ואת הפריחה שהחלה, אפשר לחוות גם בדרך אלטרנטיבית ובעיקר אקטיבית - טיול רייזרים קופצני ומאתגר. האטרקציה החדשה הזו, מבית היוצר של חוויות ניר דוד, נמצאת סמוך לכניסה לסחנה ולגן גורו. ב"רייזר העמק הנעלם" יש 12 כלים חדשים, אבל לא מהזן הספרטני שגורם להרגיש כמו לפני אימון גדודי, אלא כלי מפנק יותר, גבוה, נוח, עם קפיצים ובולמים איכותיים, שתורמים לחוויית נסיעה משובחת. עם זאת, זהו שד קטן, מהיר ועביר, והשוס הוא שיש בו ארבעה מקומות ולא שניים כרגיל. הטיולים ברייזרים יוצאים לנחל חרוד (שעה וחצי) או לגלבוע (שעתיים וחצי) ובו התנסינו.

יתרון הנסיעה ברייזר נובע מכך שהוא מסוגל לעבור כמעט כל מכשלה, ומוסיף אקשן ואדרנלין לחוויה. אחרי תדריך והסבר הרכבנו משקפות, ויצאנו לדרך. מסלול הטיול מגוון והנופים משתנים כל הזמן בין שדות, בריכות דגים ומאגרי מים.

אחרי כמה ימי שמש, השבילים היו יחסית יבשים, אבל לא נחסכו מאיתנו שלוליות קטנות וגדולות וקטעי בוץ קצרים וארוכים. עצרנו בנקודות עניין להדרכה כמו בתל יוסף הישנה, מבנה היסטורי עם סיפור מרתק.

מהנקודה הזו התחלנו לטפס לגלבוע, קיפצנו ודילגנו על אבנים וסלעים, ולמדנו כמה כוח יש לרייזר. במרומי כתף שאול עצרנו לקפה ותה, שמענו הסברים וסיפורים מעניינים והשקפנו אל העמק היפהפה שלמרגלותינו. אחד השדות קיבל עיטור עונתי באדיבות האמן פטר וינר, שכבר יותר מעשרים שנה מצייר ציורי ענק בשדות חיטה תוך שימוש במגוון של טכניקות חקלאיות, כמו זנים שונים של חיטה ותכנון מדויק של זריעה. השנה הכין כתובת גדולה "רכבת העמק" עם ציור של פסים. ב-2013, לקראת יום הולדתו ה-90 של שמעון פרס, הופיע בשדה פורטרט של הנשיא דאז, וב-2015 הוקדש הציור לזכר אריק איינשטיין.

גם הירידות חזרה היו מאתגרות ברייזר החדשני, אף שהרכב הזה הוא אחד הנוחים מסוגו. נופי הגלבוע והפריחה המתעוררת הפכו את החוויה לנפלאה, אם כי לא זולה (113-250 שקל לאדם, בתיאום: 04-6488060).

לפני שיוצאים לטיול בסביבות העמק, אפשר לעצור לתצפית מעניינת, שכוללת אטרקציה חדשה. חוות הרוח הסמוכה לקיבוץ מעלה גלבוע היא ביתן של 14 טורבינות ענק ויש בה מרכז מבקרים חדש שבו לומדים על הרוח, על הטורבינות ועל אנרגיה מתחדשת כדרך ידידותית לייצר חשמל.

כשהגענו, לא הייתה רוח והן עמדו ללא ניע. ממרפסת המרכז צפינו אל נוף מרהיב. קיר המרפסת עשוי זכוכית וכולל נקודות ציון חשובות בנוף. במרכז יש סרט, עמדות אינטראקטיביות, משחק מחשב ומסך שעוזר להבין את יעילותן. בשיא המהירות מגיעות הכנפיים לכ-90 קילומטרים בשעה, ובשנה אחת הן מייצרות שני שלישים מהצריכה של העיר בית שאן, למשל.

המקום נמצא בשלביו הראשונים, אבל בינתיים אפשר לנסוע על השביל שבין הטורבינות ולהגיע לתצפית נוספת בקצה המסלול. רק דקות לפני שעזבנו התחילה הרוח לנשב ואיתה יצאו במחול גם טורבינות הענק (א'-ה' 8:00-17:00 שישי עד 12:00, 17-25 שקל, בתיאום: טל' 052-8114645). לפרטים על האירועים והטיולים: www.maianot.co.il