התפטרות מנהלי הציים באל-על הוקפאה עד מוצ"ש

(עדכון)ועד הטייסים: "חברת תעופה לא יכולה להתנהל על צווי מניעה"; מנהל צי 737: "לא יכול לקחת אחריות לבטיחות הנוסעים" ■ דעה: אל-על רוצה להתאבד?

מטוס אל על / צילום: תמר מצפי
מטוס אל על / צילום: תמר מצפי

הסתיים הדיון בבית הדין לעבודה בעניין התפטרות 8 מנהלי הציים באל-על: הצדדים נשלחו למרתונים של דיונים עד לכניסת השבת - כאשר עד אז יתקיימו מפגשים אינטנסיביים בתיווך ההסתדרות להגיע להסכם, שיחלו ככל הנראה הערב (ד'). למעשה הטייסים לא משכו את התפטרותם, והיא במעין הקפאה עד לכניסת השבת. 

"הטייסים פגועים מאד; הכבוד שלהם נרמס"

יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הסביר ל"גלובס" כי בית הדין לא נתן צווי מניעה לטייסים. "הגענו להסכמה שממשיכים לנהל משא-ומתן עד כניסת השבת - מכתבי המתפטרים לא ייכנסו לתוקף. ככל שהחברה תחשוב שיש סכנה כזו או אחרת, או שקיימת סכנה לפעילות החברה - היא רשאית לפנות לבית הדין בבקשה שיוציא צווי מניעה. ניכנס למרתון של דיונים עד שנראה שאפשר לייצר פה עבודה מחדש".

עוד אומר אדרי כי בין הצדדים יש "משקעים אמיתיים. אפילו הטייסים שהיו בדיון היום, אי-אפשר שלא לראות שהם פגועים מאוד, ולא הכול סביב כסף אלא סביב היחס שהם קיבלו. הכבוד שלהם נרמס. אנחנו מנסים לקרב בין הצדדים בכל דרך. להרגיע את הצדדים, משום שאחרי שפגעו בהם כל-כך הרבה, קשה לרכוש את אמונם". 

"הפער לא היסטרי" 

נציין כי במהלך הדיונים הטייסים וההנהלה לא יושבים באותו החדר, וכי אדרי יושב עם כל צד בנפרד. עם זאת, הוא מדגיש כי הפער על הסעיפים הלא פתורים (באשר למספר הסימילטורים שיבצעו טייסים שיעברו לתפקידי הדרכה בגיל 65) הוא "לא היסטרי. צריך לסיים אותו, ומי שצריכה להיות גם האחות הגדולה והאחראית היא הנהלת החברה - היא זו שצריכה להבין שדי, מספיק. אי-אפשר להביא את אל-על למצב של חוסר יציבות, כן טיסות יוצאות לא יוצאות - חייבים לסיים את הסאגה הזו".

באשר לחשש להתפטרות הטייס הראשי, צעד שיקרקע לחלוטין את פעילות אל-על, אומר אדרי: "אפשר להבין אותו. במצב שהגיעו אליו הוא לא יכול לנהל את הצי. אנשים כועסים ומצויים במתח. במקום לחשוב על בטיחות הטיסה, כל היום עסוקים במשא-ומתן. אי-אפשר שטייס יטוס ככה ויחשוב איך פוגעים לו בתנאי ההעסקה, צריך לחשוב רק על הטיסות. אל-על לא מבינה שאסור לה להביא את הטייסים למצב שהם לא טסים בצורה שקטה ורגועה". 

הצעות לפשרה

מוקדם יותר היום הציע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פשרה למשך חודש עם שכר זמני לטייסים שהגיעו לגיל 65, אלא של"גלובס" נודע כי למרות תמיכת הנהלת אל-על בהצעת ניסנקורן, שהיא זמנית עד למציאת פתרון קבוע - ועד הטייסים סירב לכך.

עוד נודע כי מסתמן כעת הסדר פשרה, לפיו המפקחים יקפיאו את התפטרותם עד ליום ראשון ועד אז במהלך ינוהל מרתון של משא-ומתן בין הנהלת אל-על ו-ועד הטייסים למציאת פתרון באשר לתנאי העסקת הטייסים שהגיעו לגיל 65 ועד לגיל הפרישה. המחלוקת היא בדבר השכר שיקבלו אותם טייסים, שישמשו בתפקידי הדרכה. 

במהלך הדיון אמר קברניט רוני זוהר, מנהל צי 737: "אני מבקש לשחרר אותי מתפקידי ומניהול טיסות, מאחר שתוכנית העבודה קרסה. אין לזה קשר למשא-ומתן בין העובדים להנהלה, אני פשוט לא מסוגל לקחת אחריות לבטיחות הנוסעים. אני לא יכול לעבוד כמנהל צי תחת ההנהלה הנוכחית". 

תגובות

מחברת אל-על נמסר בתגובה: "בית הדין קיבל את עמדת הנהלת החברה והורה על דחיית כניסת ההתפטרות של המפקחים לתוקף בהתאם להסכמה בדיון. בית הדין נתן רוח גבית להנהלת החברה, הפנה את הצדדים למשא-ומתן בנושא גיל 65 וחידד את הקשר בין ההתפטרויות למחלוקות במשא-ומתן המתמשך. הנהלת אל-על הוכיחה כי דאגתה לנוסעי החברה ולעובדיה בראש מעייניה ותעשה הכול כדי לשמור על פעילותה הסדירה". 

מוועד טייסי אל-על נמסר: "הנהלת אל-על כשלה בקבלת צווי מניעה על-מנת לרתק את טייסיה. כפי שאמרה השופטת בדיון היום, חברת תעופה לא יכולה להתנהל באמצעות צווים". 

עוד נמסר מוועד הטייסים כי "בית הדין אמר למנכ"ל אל-על את האמת בפנים: לא מנהלים חברת תעופה עם צווים, ולא נכון לפגוע באופן חד-צדדי בעובדים. האגו של המנכ"ל דוד מימון מסרב לעכל שבמקום לנסות 'לנצח' ו'להכניע' את מנהליו ועובדיו ולהשמיץ אותם בתקשורת - כדאי לו לדבר איתנו בהיגיון ולהסכים להצעות הוגנות שכבר הסכים להן ונסוג בו. חבל שמימון מוסיף לפגוע בחברת אל-על, שהיא הבית שלנו - ובשבילו היא רק דירה זמנית בשכירות".

 ■ דעה: אל-על רוצה להתאבד? שתעשה זאת בלי הנוסעים