בעלי אושר עד: "הוצאנו 75% ממוצרי אסם, והמכירות לא נפגעו"

כבר חודש וחצי שברשת אושר עד לא מוכרים את רוב מוצרי אסם, לאחר שהחברה קיצצה בהנחות שניתנו לרשת, ומבחינתה "לא נעבוד איתם עד להודעה חדשה" ■ בעלי אושר עד: "אסם זיהו שאת ההנחות אנו מעבירים ללקוחות, והחליטו לעצור את זה"

סניף אושר עד בית שמש / צילום: אוריה תדמור
סניף אושר עד בית שמש / צילום: אוריה תדמור

כבר כמעט חודשיים נמשך הקרע בין אסם לרשת אושר עד, שהוציאה את מרבית מוצרי היצרנית מסניפיה. "הוצאנו 75% מהפריטים של אסם בכל החנויות שלנו, והוכחנו שאנחנו יכולים להסתדר בלי מותגים כמו צבר וטבעול וגם עוגות הבית'. לא נאפשר לאסם לשחק עם ההנחות בהסכמים שלה מולנו" - כך אומר אברום משה מרגלית, מבעלי רשת אושר עד, בשיחה עם "גלובס", ומדגיש כי הרקע למחלוקת הוא הנחות שאסם קיצצה לאושר עד.

"לא תראי פרסום שאנחנו הכי זולים או משהו דומה, כי להיות זול זה משהו שהוא בדנ"א שלנו, אחרת אין לנו זכות קיום. אסם זיהו שאת ההנחות שאנחנו מקבלים מהם אנחנו מעבירים ללקוחות שלנו, והחליטו לעצור לנו את זה. אם היינו משאירים לעצמנו את ההנחות ומגדילים את הרווח שלנו, כנראה לא היה להם אכפת. אבל כשאנחנו מגלגלים את זה ללקוח, אנחנו מייצרים להם בעיה מול רשתות אחרות".

- חוק המזון אינו מאפשר לספקים להכתיב מחירים.

"נכון, חוק המזון לא מאפשר להתערב במחירים, אז מתערבים בצורה של צמצום ההנחות, והמשמעות היא עליית מחיר. אסם צמצמה לנו את ההנחות באופן רוחבי כלומר על כלל מותגי הקבוצה. גילינו שאסם מפלה אותנו בהנחות מול הרשתות האחרות. ברגע שזיהינו שזו מגמה של החברה מולנו, קיבלנו החלטה שנוציא אותם מהרשת, והוכחנו לעצמנו שאין בעיה להתקיים בלי אסם".

- ועדיין, יש מותגים כמו מטרנה שקשה להוריד מהמדפים ולשכנע הורים לעבור למזון אחר לתינוק.

"גם את מטרנה צמצמנו משמעותית, ואנחנו בפירוש מעודדים לקנות סימילאק. הלקוחות חכמים ומראים לנו שאפשר לעבור למוצרים חלופיים בכל קטגוריה. ולראיה - לא נפגענו בשום קטגוריה, וכבר חודש וחצי אנחנו מוכרים באותם היקפים, והסלים לא ירדו. אנחנו מקבלים פידבק מהלקוחות ומעודדים מכך".

רשת אושר עד רוכשת חלק מהמוצרים של אסם באמצעות צד שלישי, ובכך היא מכסה ביקוש למוצרים בהתאם לדרישת הלקוחות. כך למשל, חטיפים מלוחים, קטשופ או פתיתים וקפה מגורען היא רוכשת בין היתר ממשווקים שפונים למגזר הערבי, אף שחלק ממוצרים אלה נמכרים למגזר הזה באריזות קטנות יותר. לפיכך, מבחינת אסם הפגיעה מצטמצמת, כאשר בדרך זו או אחרת היא מוכרת לאושר עד.

עם זאת, מרגלית מתעקש שאסם לא יכולה להישאר אדישה למהלך הזה. "היום יש יצרנים קטנים שיש להם מוצרים ברמה גבוהה. אנשים כבר לא נאיביים, והם לא מוכנים לשלם 60%-70% יותר על בייגלה או על פסטה בגלל המותג", טוען מרגלית. "יש מותגים זולים ואיכותיים, וכמעט בכל הקטגוריות יש חלופות. לא הוצאנו את אסם לתקופה של חודש. מבחינתנו לא נעבוד איתם עד להודעה חדשה. אם קורה מצב שספק רוצה להשתמש בנו בשביל להעלות מחירים - אנחנו מוותרים עליו. לקוחות לא באים לאושר עד בשביל אסם, אלא כי הם מאמינים בנו שניתן סל הכי זול - אז יש את יתר הספקים, ואין דבר שחסר".

- אנחנו מתקרבים לפסח. אפשר להניח שאתם מנסים ליישר את ההדורים?

"אנחנו לא פועלים בעולמות של שירות ליישר הדורים. או שיתנו לנו הנחות שנוכל למכור במחירים הכי נמוכים - או שלא נמכור אסם".

אושר עד מונה כיום 16 סניפים, כשלאחרונה היא פתחה את הסניף ה-17 שלה בברוקלין ניו-יורק יחד עם שותף מקומי (תחת השם "בינגו"). הרשת נמצאת בבעלות אברום משה מרגלית, יהודה לניאדו ואריה בוים.

לפי הערכות, מכירות רשת אושר עד הסתכמו ב-2016 ב-2.6 מיליארד שקל, כך שיש להניח כי היעדר מוצרי אסם מקטגוריות רבות מתורגמת להפסדים של מיליונים - השאלה מי הצד שמפסיד יותר ומי ימצמץ ראשון.

מאסם נמסר בתגובה: "אסם אינה מתייחסת ליחסים המסחריים עם לקוחותיה".