האם פייסבוק תחויב לפצות ישראלים בגין פגיעה בפרטיותם?

בבקשה לייצוגית בהיקף חצי מיליארד שקל נטען כי פייסבוק פוגעת בפרטיות הציבור ע"י פרסום תמונות של אנשים ללא הסכמתם ■ "הלכה למעשה פייסבוק היא מערכת השודדת לאור היום את המידע הפרטי של כל המשתמשים בה כדי לעשות בו שימוש מסחרי"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

האם הרשת החברתית הגדולה בעולם, שרובנו עושים בה שימוש יומיומי, תחויב לפצות את הציבור הישראלי בגין הפגיעה בפרטיותו ובזכויותיו?

לבית המחוזי מרכז הוגשה אתמול (ד') בקשה לאישור תובענה כייצוגית בהיקף של חצי מיליארד שקל, שעניינה הפרת הזכות לפרטיות בפגיעה בפרטיות של הציבור על-ידי פייסבוק באמצעות פרסום תמונות של אנשים ללא הסכמתם.

בבקשה נטען כי הפגיעה באה לביטוי "ביצירת מאגר מידע ענק לא רשום ולא חוקי ובשימוש בו, וחמור מכך ביצירת מאגר ביומטרי לא חוקי ובשימוש בו - הכול ללא הסכמה, ללא היתר מראש ובניגוד מוחלט לחוק".

באמצעות עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן-מאיר טוען התובע הייצוגי, אברהם ברק מרמת-גן, כי פייסבוק אינה "רק" "רשת חברתית". לדבריו, "הלכה למעשה פייסבוק היא מערכת השודדת לאור היום את המידע הפרטי של כל המשתמשים בה ושל אחרים, כדי לעשות בו שימוש מסחרי לצורכי רווח. ממש כך".

לפי הנטען, "בשביל להיות רשת חברתית ולקשר בין אנשים אין צורך להיות 'סוחרי מידע פרטי', ואין צורך להקים בנק אדיר-ממדים של המידע הזה, אבל פייסבוק היא עסק למסחר במידע פרטי, אשר הרשת החברתית היא רק האמצעי שלה לקבל בחינם (ובעצם לשדוד) את המידע הפרטי הזה. שכן עיקר אם לא כל הרווחים של פייסבוק מגיעים אליה משימוש במידע הפרטי אותו היא אוספת, אוגרת ושומרת שלא כדין".

עוד נטען בבקשה נגד פייסבוק, בין היתר, כי "תובענה זו, הדנה בתחום הצרכנות ויחסים מול גוף עסקי, היא למעשה תובענה בתחום זכויות האדם, וליתר דיוק, הזכות להגנה מפני פגיעה בפרטיות ואיסוף מידע אובססיבי על כל אדם, ללא ידיעתו ובוודאי שלא בהסכמתו, פעולה הנעשית בידי עסק שהוא תאגיד ענק שלא קיבל מעולם הרשאה חוקית לעשות כן".

המבקש משווה את פעולת פייסבוק לנבואה מספרו הידוע של ג'ורג' אורוול, "1984": "תמונת עינו של האח הגדול העוקבת אחריך היוותה את השליטה בעולם הקודר המתואר שם". לפי הבקשה, "אצלנו בהיפוך אירוני של המציאות, התמונות שלך, שלי של ילדינו הופכות בידיה של פייסבוק למטבע עובר לסוחר ומעניקות לה את הזכות העילאית שמעולם לא ניתנה לה להיות 'האח הגדול'".

המבקש מציין כי לכל אדם יש זכות לפרטיות, ובין השאר לכל אדם יש זכות שתמונותיו לא תתפרסמנה בלא הסכמתו ובלא ידיעתו. לכל אדם יש זכות שתמונותיו לא תתפרסמנה בליווי שמו, מקום צילום התמונה ומועדה, בלא הסכמתו ובלא ידיעתו. "לכל אדם יש זכות שתמונותיו לא תיאספנה במאגר מידע ענק, תקוטלגנה, ותתאפשר גישה אליהן בכל עת לכל אדם, לכל עסק ולכל רשות, בלא הסכמתו ובלא ידיעתו" .

עוד נאמר בבקשה, בין היתר, כי לכל אדם יש זכות שחברות ענק (וגם עסקים קטנים) לא יעשו רווח מהמידע שלו ועליו, ובכלל זה תמונותיו, בכל צורה שהיא, בלא הסכמתו ובלא ידיעתו.

המבקש מציין כי ולצורך עניינים אלה "הסכמה" משמעותה הסכמה מפורשת, מודעת, מראש ולגבי כל תמונה ותמונה בנפרד, ותוך מתן מידע מלא ומתאים על כל מה שעומד להיעשות עם התמונה ונתוניה, לשם קבלת החלטה מושכלת מראש.

בנוסף מזכיר המבקש את הזכות לפרטיות ולצנעת חייו של כל אדם, שהיא זכות חוקתית. לדבריו, "פייסבוק החליטה שהכול חשוף והכול גלוי והכול ניתן לבדיקה ולבחינה ולאגירה ולניתוח ולפרסום. ופייסבוק לא עושה זאת סתם. תוך עשיית עושר ולא במשפט ובביצוע מעשים שלא כדין, פייסבוק מרוויחה רווחי-עתק, והכול כתוצאה מהפרה של הדין ושל זכויות הציבור בישראל".

המבקש מבהיר כי מי שרוצה לפרסם את תמונותיו (שלו עצמו ושלו בלבד), מוזמן לעשות כן בכל עת ובכל מקום שיבחר - בביתו, במייל, על לוח מודעות ברחוב, בעיתון, גם על כרזת פרסום ענקית. זו זכותו. אך לדבריו, "אין לכפות על אדם אחר פרסום תמונותיו שלו ופרסום מידע עליו בכל דרך שהיא בלא לקבל הסכמתו המפורשת והמודעת מראש: לא על-ידי חברות, לא על-ידי עסקים, לא על-ידי חברים וגם לא על-ידי משפחה. גם לא על-ידי משפחה קרובה! ופייסבוק היא עסק שמפרסם תמונות של אחרים כדי לעשות מזה כסף" .

לפי הבקשה, המסקנה העולה מהעובדות הללו היא עגומה. "לפייסבוק אין זכויות-על בדין הישראלי. אין לפייסבוק זכות או חסינות ייחודית, היא אינה פטורה מהוראות החוק, ואין היא יכולה להשתמש במידע אישי ובגישה ישירה אל המידע האישי הנאסף על-ידי אחרים ולאגור אותו ולהפיצו הלאה, ואין היא רשאית לפגוע בפרטיות האדם על-ידי פרסום מידע זה", כתב המבקש.

לדבריו, בכך שפייסבוק הקימה מאגר מידע אדיר-ממדים בלא הסכמת ובלא ידיעת הציבור ופרטיו, הכולל מיליארדי תמונות ומיליארדי פריטי מידע על אנשים, המצטברים כל הזמן - "פייסבוק גרמה וגורמת להטרדה, לעיקוב, לבילוש ולפגיעה קשה בפרטיות באופן מפורש ומכוון, כלפי המבקש וכלפי כלל הציבור, ללא הסכמתו של האדם ובניגוד לרצונו ולידיעתו".

 

עוד נטען בבקשה כי "פייסבוק חדרה לסוד שיחו של האדם, למעשיו, לתוככי ביתו ולצנעת חייו. וחמור מכך - היא עושה שימוש במידע ובגישה למידע בלא לקבל היתר מתאים: לא מהאדם שהמידע הוא שלו ועליו ולא מהמדינה. במעשיה אלה מתעלמת פייסבוק בצורה מוחלטת מהפגיעה בפרטיות שנגרמה למבקש ולכלל הציבור ומתוצאות מעשיה. במעשיה אלה היא פוגעת באוטונומיה של הפרט".

המבקש טוען כי אין ספק שאסור לפייסבוק לפעול כך. "פעולות מסוג זה מהוות הטרדה, עיקוב ובילוש, יצירה ושימוש לא חוקי במאגר מידע ופגיעה אדירת-ממדים בפרטיות. החוק אוסר על פעולות מסוג זה באופן מפורש", הוא טוען.

המבקש מפליג למחוזות רחוקים וכותב כי "התביעה מוגשת לצורך הפסקת פעולות מטרידות ומסוכנות אלה של פייסבוק ולחיסול מאגר המידע".