משטרת המחשבות

איני מזהה בראיון של גיל שרון אמירות מסוכנות המשנות את פני השוק הסלולרי

גיל שרון / צילום: תמר מצפי
גיל שרון / צילום: תמר מצפי

ראיון שגרתי לכאורה בגלי צה"ל של היו"ר המיועד של חברת גולן טלקום, גיל שרון, סיבך אותו ואת חברת אלקטרה מוצרי צריכה עם רשות ההגבלים העסקיים ועשוי לעלות לו בתפקיד. בתסריט קיצוני ופחות סביר, הראיון עשוי להקשות על אישור מכירת גולן טלקום לאלקטרה מוצרי צריכה.

בראיון המדובר אמר שרון שהוא סבור כי מחירי חבילות הסלולר בישראל נמוכים בצורה קיצונית, ומרכיבי החבילות גדולים מאוד בכמות נפח הגלישה שניתן ללקוחות. על-פי פרסומים בתקשורת, בעקבות הראיון דרשה הממונה על ההגבלים העסקים מיכל הלפרין נתונים נוספים מן החברות המעורבות בכדי לוודא שהעסקה לא תוביל לכשלי שוק - או במילים פחות מכובסות לתיאום מחירים בין חברות הסלולר.

גיל שרון הוא מומחה לענף הסלולר שניהל בעבר הלא רחוק את חברת פלאפון. כמומחה המכיר מקרוב את הסביבה התחרותית בענף, את מבנה העלויות של החברות הפועלות בו ואת ההשקעות ההוניות הנדרשות - סביר ואף מתבקש כי יביע את דעתו על סביבת המחירים בענף וינפק פרספקטיבה גלובלית מבלי שייחשד בכוונות זדון של תיאום מחירים. במדינת ישראל התרגלנו, לצערנו, כי רבים מייחסים לאנשי עסקים לגיטימיים תכונות דמוניות, והרגולטורית במקרה זה מחזקת מגמה שלילית זו.

להבנתי, שרון לא חטא בדבר, ההפך הוא הנכון. הוא פעל בשקיפות כמצופה מיו"ר מיועד בחברת-בת של חברה ציבורית והשמיע את הערכתו כמומחה לענף הסלולר בישראל. שרון אמר את הידוע לכל מי שעוקב מקרוב אחר הביצועים הכספיים של ענף הסלולר בישראל, ואולם מרבית מאזיני גלי צה"ל אינם נמנים עם המעגל המצומצם של אנשי מקצוע, ולפיכך היה בראיון זה ערך מוסף.

ניתוח התוצאות הכספיות של גולן טלקום - תוך שמביאים בחשבון את הסכם שיתוף הרשתות החדש עליו חתמה עם סלקום, אשר צפוי לעלות לחברה כ-20-22 מיליון שקל מדי חודש והערכת עלויות תפעוליות שנתיות מקובלת של חברת סלולר לה כ- 900 אלף מנויים - יביא כל אנליסט מתחיל לתובנה כי על-מנת לייצר תשואה מינימלית על ההשקעה, יהיה על גולן טלקום להעלות את ההכנסה מלקוח ב-10-15 שקל בחודש. ואולם, מכאן ועד קריאה מעל גלי האתר לתיאום מחירים - המרחק רב.

התוצאות הכספיות של כל חברות הסלולר שקופות לעין, כל שכן מדובר בחברות ציבוריות המפרסמות דוחות כספיים מדי רבעון. העובדה שמדובר בחברות ציבוריות מאפשרת תמונה פנורמית חריגה על הרווחיות הענפית, וממנה ניתן ללמוד כי המודל העסקי המסורתי של חברות הסלולר בישראל שברירי.

החברות כמעט ומיצו את פוטנציאל ההתייעלות שלהן, לאחר שבין השאר פיטרו במהלך השנים למעלה ממחצית כוח-האדם שהעסיקו בימי החזירות הסלולרית. ההשקעות של החברות ברשתות מצויות בדעיכה בולטת, ומגמה זו צפויה להמשך. במציאות עסקית זו, ברור לכל כי רמות המחירים הנוכחיות בענף אינן מייצגות שווי-משקל של הטווח הארוך, ומותר לומר זאת בקול רם בלי להיחשב לפושע או עוכר ישראל.

באותה נשימה, ברור כי בסביבה תחרותית בה פועלים 5 מפעילים סלולריים, מחירי חבילות הסלולר ייוותרו נמוכים בעתיד הנראה לעין. שימורה של גולן טלקום כעסק חי מהווה את התרומה הגדולה ביותר לשימור התחרותיות בענף הסלולר, ולפיכך דווקא פגיעה בעסקה באמצעות הברחת משקיעים פוטנציאליים עשויה להביא עליות מחירים חדות.

המשק הישראלי בכלל ושוק התקשורת בתוכו עמוס בלאקונות תחרותיות, ומוטב לרשות ההגבלים העסקיים להתמקד בבעיות היסוד האמיתיות, ולא לחשוד בכשרים ולהטיל מורא-שווא על כל עולם העסקים. כולנו נשמח להמשיך ולשלם לנצח 30 שקל בחודש ולזכות בחבילה סלולרית בלתי מוגבלת, ואולם איני מזהה בראיון של גיל שרון אמירות מסוכנות המשנות את פני השוק הסלולרי.

עבודה אל מול ציבור לקוחות ואל מול שוק ההון מחייבת שקיפות, ולפיכך החזון של גיל שרון בתפקידו המיועד רלוונטי עבור רבים, וגלי צה"ל היא זירה ראויה לתקשר אותו. טובת הציבור היא ששרון ודומיו לא ישמרו את התובנות שלהם לשיחות סגורות ולחשושים ויפעלו בשקיפות מלאה אל מול הציבור.

■ הכותב הוא אסטרטג השקעות ראשי בקבוצת איילון.