אז למה לו פוליטיקה עכשיו?

מארק צוקרברג מסמן את היעד הבא במניפסט מרשים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, פירסם ביום חמישי שעבר מכתב פתוח, ארוך למדי (כ-5,700 מילים, הרבה מעבר למה שפוסט בפייסבוק מכיל בדרך-כלל) ומנוסח כמסמך היסטורי, בעל כוונות להיקרא כמסמך שכזה, תחת הכותרת "לבנות קהילה גלובלית".

המכתב הזה, שמשום מה זכה לתהודה מינימלית במדיה הישראלית, עורר סערה לא קטנה ברשתות החברתיות ובמדיה הבינלאומית. פרשנים רבים נדרשו לדבריו של מייסד פייסבוק - שזכו מאז להגדרה "המניפסט של צוקרברג" - אם בכתב ואם בראיונות טלוויזיה, תוך שהם מנסים להבין את משמעות הדברים, הן לגבי עתידה של פייסבוק והן לגבי כוונותיו האפשריות של צוקרברג להיכנס לפוליטיקה האמריקאית - ואולי להפוך להיות אחד מהנשיאים הבאים של ארצות-הברית.

יש הצדקה לרעש הציבורי שעורר המניפסט של צוקרברג. בכל זאת, מדובר במי שעומד בראשה של הרשת החברתית הגדולה בעולם - ובתור שכזו, היא גם הארגון החברתי הגדול ביותר הקיים עלי אדמות כיום, המונה כ-2 מיליארד חברים.

צוקרברג פירט את החזון שלו לגבי עתידה של פייסבוק, המוצרים שהיא מפתחת והשירותים שהוא מתכוון להרחיב ולחדש על-מנת לשרת טוב יותר את הקהילה הענקית המחוברת לחברה שלו. אבל לאורך כל המניפסט של צוקרברג, הוא משלב בין חזון המוצרים והשירותים של פייסבוק לבין העולם שבו אנשים חיים ושאותו הוא - מארק צוקרברג - היה רוצה לשנות גם כן, על-מנת להפוך אותו למקום טוב יותר ובטוח יותר עבור תושביו.

לכן, בהינתן העוצמה האדירה הנתונה בידיהם של צוקרברג והחברה אותה הוא הקים, חשוב להתייחס לדברים בכובד ראש, ולא יהיה זה מוגזם לצפות גם מקובעי מדיניות בעולם החופשי למצוא את נקודות החפיפה ושיתופי-הפעולה האפשריים, במקביל לאיזונים ולבלמים, עם כוונותיה של פייסבוק לשנות את העולם כפי שאנחנו מכירים אותו במספר תחומים הנוגעים לכל אחד ואחת מאיתנו.

מקור כוחה של הקהילה

המניפסט של צוקרברג כולל בפסקה הראשונה שלו את ההצהרה: "היום, אני רוצה להתמקד בשאלה הגדולה מכולן: האם אנחנו בונים את העולם שכולנו רוצים?" והוא ממשיך ומסביר שם את תפיסתו על התפתחות ההיסטוריה של האנושות כציר זמן ארוך שלאורכו נבנו קהילות, החל משבטים ועד לערים ולמדינות. הקהילה מסייעת לנו, החברים בה, להשיג מטרות משותפות, שלא יכולנו להשיג כיחידים, ומכאן מקור כוחה המרכזי.

לפי צוקרברג, האנושות עומדת בפני הזדמנויות אדירות כגון קדמה וחופש, שלום גלובלי, יציאה ממעגלי העוני ופריחה כלכלית, ובמקביל לאלה ישנם אתגרים משמעותיים עימם מתמודד העולם ובהם הטרור, שינויי האקלים ומגיפות קטלניות. ובהינתן רשימת נושאים כל-כך משמעותית, המעסיקה את מנהיגי העולם בכנסים רמי דרג, גם מנהיג הקהילה הגדולה בעולם - פייסבוק - מתגייס במניפסט שלו כדי לתאר לקוראיו את תוכניותיו עבור עולם טוב יותר.

צוקרברג רואה - לא במפתיע - את הקהילה, כיחידה הבסיסית שיכולה לטפל בדרך היעילה ביותר בנושאים החשובים שעל הפרק. המניפסט מתאר 5 תחומים בהם קהילות יסייעו בטיפול באתגרים העומדים בפני העולם המודרני: תמיכה הדדית בצרכי היחידים חברי הקהילות, ביטחון אישי ובטיחות, שיתוף המידע באופן אמין ואיכותי, מעורבות ואחריות אישית אזרחית של חברי הקהילה ושיתופיות - הכלה של השונה וחיבור של תרבויות ורקעים שונים לקהילה מאוחדת וחזקה בזכות ההטרוגניות שלה.

המניפסט מבטיח שפייסבוק תשקיע בשנים הקרובות הרבה מאוד משאבים בהגברת יכולתן של הקהילות לספק את צרכי החברים בהן בכל אחד מהתחומים האלה. הוא נותן בדבריו דוגמאות לקהילות שכבר כיום מאחדות חברים סביב נושא משותף כמו התמודדות עם מחלה קשה או תמיכה הדדית של בני משפחות חד הוריות באזור מסוים, שרוצים לשתף את ניסיונם והלבטים שלהם עם אנשים אחרים במצבם. הוא מבטיח לספק כלים טובים יותר למציאת המכנה המשותף ולבניית קהילות שיאחדו סביבן חברים בעלי מכנה משותף חזק ורלוונטי.

בתחום הביטחון האישי, צוקרברג מבטיח להמשיך ולשפר את הכלים שכבר הוכיחו עצמם בעבר, כשאנשים השתמשו בפייסבוק כדי לזהות את עצמם באזורים מוכי אסון ולהודיע ליקיריהם שהם בין הניצולים (זה קרה למעלה מ-500 פעם בשנתיים האחרונות, על-פי המניפסט). או, כלים שסייעו בגיוס כספים לצורך שיקום אזור פגוע או קהילה שניזוקה קשות.

פייסבוק לוקחת על עצמה אחריות להעניק לאנשים תחושת ביטחון גדולה יותר ולעזור בהפחתתם של נזקים מפגעי טבע וממגפות, במקביל להתמודדות עם פיגועי טרור.

בתחום שיתוף המידע גולש המניפסט לנושא הטיפול של פייסבוק ב'פייק ניוז', בפוסטים של נאצה, גזענות ושנאה, ובתמונות פוגעניות. זהו תחום שבו ספגה פייסבוק ביקורות קשות, גם כאן אצלנו בישראל, בשל מדיניותה העמומה משהו בנושאים אלה ומה שמתפרש במקומות רבים כעידוד אנרכיה דיגטלית הגובלת בהסתה ובעידוד פשעי שנאה, במקום לקיחת אחריות ויוזמה. כתב ההגנה של צוקרברג לעניין זה במניפסט מסביר, שפייסבוק מתקשה ליישם מדיניות גלובלית אחידה, כי מה שמקובל בתרבות אחת מתפרש כפגיעה קשה בתרבות אחרת. מה שנחשב במקום אחד כסאטירה לגיטימית ייחשב במקום אחר כעבירה על החוק.

מעבר לכך, קיימים אתגרים קשים העומדים בפניו, בבואו לפתור את הבעיה הזו באמצעות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית וניתוח אוטומטי של טקסט ותמונות. יש מיליארדי פוסטים כל חודש בפייסבוק ואפילו אחוז בודד של טעויות בניתוח הפוסטים האלה, משמעותו מיליוני טעויות בהתייחסות לתוכנם וההחלטה מה לעשות איתם.

מתוך קריאה של המניפסט, ניתן להבין שפייסבוק תתמודד עם נושא הידיעות השקריות - ועם פוסטים מסיתים ופוגעניים - תוך התבססות רחבה על חברי הקהילה ועל אלגוריתמים שינתחו לעומק את התייחסות הקוראים, התנהגות הכותבים וגם יקחו בחשבון גורמים כמו דמוגרפיה, קונטקסט וקישורים חברתיים על-מנת לתקן את הכאוס השורר במידה רבה ברשת כיום.

פייסבוק מעורבת במהפכות ובהפגנות

בנושא המעורבות, צוקרברג נותן כדוגמה שלילית את הירידה המתמדת במעורבותם של אזרחים אמריקאים בבחירות בארצות-הברית. הוא מודאג מכך שרק כמחצית מבעלי זכות הבחירה בארצות-הברית טורחים לממש את זכותם הדמוקרטית ותוהה מה צריך לעשות כדי לעודד עוד מעורבות ואכפתיות. הוא מבטיח שפייסבוק תמשיך לבנות כלים שמאפשרים שיתוף וקבלת החלטות המבוססות על רצון הקהילה כפי שהוא בא לידי ביטוי במעורבותם של חבריה.

החלק הזה של המניפסט הוא אולי בעל הגוון הפוליטי ביותר ובו הוא מבטא את דיעותיו הליברליות, תוך שהוא מדגיש את המעורבות של פייסבוק במהפכות ובהפגנות ברחבי העולם. דרך אגב, לפני מספר שנים ניסתה פייסבוק בעצמה לעודד את חבריה להצביע בנושא שיתוף המידע בין פייסבוק לבין אינסטגרם. אבל גם כאן, הדמוקרטיה נחלה כישלון חרוץ: בעוד שכללי ההצבעה בפייסבוק חייבו שלפחות 300 מיליון חברים ישתתפו בהצבעה, רק 600 אלף טרחו לעשות זאת (והם תמכו ברוב מוחץ בהפסקת שיתוף המידע), כלומר - גם ברחבי ממלכת הרשת החברתית יש עוד הרבה עבודה לעשות על-מנת לקדם את הדמוקרטיה הדיגיטלית.

בסוף דבריו, חוזר המניפסט של צוקרברג לחזק את הצורך בקהילה מגוונת המכילה את כל מרכיביה. קהילה שיש לה הכלים הטכנולוגיים וגם ההסכמה הרחבה לחבר בין תרבויות שונות, רקעים שונים ותפיסות עולם מגוונות. קהילה, שבה החברים מרגישים בנוח לשתף וגם להיעזר ולהיחשף.

יש עוד הרבה עבודה בפניו ובפני האלפים העובדים בפייסבוק, אבל כמנהיג הנושא את נאומו לפני היציאה לקרב הגדול, כך גם מארק צוקרברג: נחוש, ממוקד ומאמין מאוד בדרכו.

ממש לפני סיום, מצטט המניפסט, כדרכם של נואמים פוליטיים גדולים, מנהיג אמריקאי דגול, הנשיא אברהם לינקולן, שאמר בזמן מלחמת האזרחים בארצות-הברית: "אנחנו נצליח רק אם נעבוד בתיאום וביחד. השאלה איננה האם אנחנו יכולים לדמיין לנו עתיד טוב יותר, אלא האם אנחנו יכולים לעשות למען עתיד טוב יותר... מכיוון שעומדים בפנינו אתגרים חדשים, אנחנו צריכים לחשוב באופן חדשני ולנהוג בחדשנות".

כך אמר נשיא ארצות-הברית אברהם לינקולן באמצע המאה ה-19. כך כותב וחושב מארק צוקרברג, נשיא הרשת החברתית הגדולה בעולם, בתחילת המאה ה-21.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.