שופרסל: הרווח זינק ל-262 מ' ש'; עלות השכר של המנכ"ל: 7.4 מ' ש'

הכנסות שופרסל הסתכמו ב-2.9 מיליארד שקל - יציבות בהשוואה לרבעון הרביעי של 2015, בעוד הרווח הנקי רשם עלייה ל-96 מיליון שקל ■ פותחת במו"מ מול המשביר לרכישת ניו-פארם

שופרסל, רשת קמעונות המזון הגדולה בישראל, סיכמה הבוקר (ד') שנת פעילות חיובית, שבאה לידי ביטוי בזינוק של 71% ברווחיה, שהצטברו ל-262 מיליון שקל, וזאת לצד שיפור שיעורי הרווח הגולמי והתפעולי שלה מהמכירות. ברבעון הרביעי של 2016 המגמה דומה, ובסיכומו עלו רווחי שופרסל ב-25% ל-96 מיליון שקל, וזאת בתמיכת רווחי שערוך נכסים בהיקף של 24 מיליון שקל, וגם בסיכום רבעוני נרשם שיפור בשורה הגולמית והתפעולית.

במקביל לדוחות הודיעה שופרסל  על חלוקת דיבידנד בהיקף של 160 מיליון שקל לבעלי המניות.

השנה החיובית של שופרסל נתמכת בין היתר מירידת התחרות בענף קמעונות המזון בישראל, בעקבות קריסת המתחרה הגדולה, רשת מגה, וזאת במקביל לתוכנית עסקית שאימצה שופרסל לפני כמה שנים, שבמסגרתה נקטה כמה צעדי התייעלות משמעותיים.

בפעילות השוטפת, הכנסותיה של שופרסל במגזר הקמעונות (נוסף על כך היא מציגה הכנסות ממגזר הנדל"ן וממועדון לקוחות כרטיסי אשראי) צמחו בסיכום שנתי ב-3% ל-11.8 מיליארד שקל - עלייה שאותה מייחסים ברשת בעיקרה ל"שינויים שחלים בשוק קמעונות המזון".

בחנויות הזהות של הרשת צמחו המכירות בסיכום שנתי ב-4.4% - מגמה המיוחסת בין היתר ל"שינויים במרכיבי הסל ובתמהילי המבצעים, ומהשינויים שחלים בשוק קמעונות המזון".

בסיכום הרבעון הרביעי הכנסות מגזר הקמעונות נחלשו בקרוב ל-2% והתקרבו ל-2.9 מיליארד שקל - מגמה המיוחסת למועד חגי תשרי, והמכירות בחנויות זהות ירדו ב-2.4%, אולם בשופרסל מציינים כי בנטרול השפעת עונתיות הן גדלו ב-1.1%.

שופרסל, שבשליטת דסק"ש  מקבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין, היא רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל, עם 272 סניפים בשטח כולל של כ-503 אלף מ"ר, והיא מעסיקה כ-13,900 עובדים.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, התייחס היום לתוצאות והביע את הסתייגותו מייחוס השיפור בתוצאות לקריסת המתחרה מגה.

לדברי אברכהן, "לשופרסל יש דרך, והיא יצאה עם תוכנית עבודה שיישמנו אותה עד הקצה. אנחנו יודעים להתמודד עם השוק המשתנה, ואין שום סיבה שהשנה שאנחנו נכנסים בפתחה תהיה פחות טובה".

- האם שיעור הרווח, שמהווה 3.5% ממחזור המכירות, בהשוואה ל-2.4% בשנה הקודמת, מצביע על כך שהתחרות נבלמה?

אברכהן: "הרווח התפעולי שאנחנו מציגים בדוחות הוא פועל של יישום התוכנית ושל הסכמים מסחריים, של חדשנות מוצרית, של שיפור ברווחיות במותג הפרטי, של התנהלות האונליין והתייעלות נדל"נית, אחרי שלמשל סגרנו שטחים לא רווחיים. אין משהו אחד אלא משהו שהוא רחב, ולשמחתי, מודל הזכיינות וכל הפעולות ביחד הוכיחו שפעלנו נכון, וזה לאורך זמן. אנחנו רואים את השינויים".

- האם השאיפה להמשיך ולגדול באונליין תוביל לצמצום נוסף של שטחי מסחר?

"בהחלט. זה יבוא על חשבון של שטחי מסחר. כבר היום אנחנו מציגים תמונה שבה אנחנו עולים במכירות למ"ר ומקטינים שטחי מסחר".

השיפור בתוצאות העסקיות בא לידי ביטוי גם בביצועי מניית הרשת, שהגיבה היום לדוחות בחיוב, והיא מסכמת עלייה שנתית של כ-35%, ומשקפת לשופרסל שווי של כ-3.5 מיליארד שקל.

מי שניצלו את עליית השווי האחרונה של שופרסל הם מתיו ברונפמן ושלום פישר, שבמהלך 2016 יצאו מגרעין השליטה בחברה וחדלו מלהיות בעלי עניין בה, לאחר שמכרו באמצעות חברת ישראלום כ-15% מהונה של החברה, בתמורה כוללת של יותר מ-440 מיליון שקל.

גם האנליסטים רואים את תוצאות שופרסל בחיוב. באקסלנס ברוקראז' ציינו כי "על פניו מדובר בדוח חזק. בנטרול חד-פעמי (שיערוך נדל"ן בהיקף של 24 מיליון שקל) הדוח בצפי. יש אכזבה בצמיחה אך עלייה ברווחיות הגולמית".

בלאומי שוקי הון ציינו כי "לא רק התוצאות התפעוליות היו מרשימות, אלא במיוחד הרווחיות הגולמית", ולגבי המניה הוסיפו כי "האפסייד מוגבל בשל רמת התמחור הנדיבה".

בפסגות ציינו כי הדוחות "מציגים נתונים חזקים המעידים על הצלחה של התוכנית העסקית". ברוסאריו ייעוץ ומחקר סבורים כי שופרסל היא "המניה המועדפת בשוק המזון".

לצד הדוחות, שופרסל עדכנה היום כי דירקטוריון החברה אישר להנהלת החברה להתחיל במשא-ומתן מול קבוצת המשביר לרכישת רשת הדראגסטורים ניו-פארם. עוד הוסיפו שם כי "בשלב זה טרם גובשו הסכמות בין הצדדים, ולא ניתן לתת אומדן למחיר הרכישה. אין כל ודאות כי יושגו הסכמות בין הצדדים, או שייחתם הסכם בין הצדדים".

בראש שיאני השכר

דוחות שופרסל מהבוקר פתחו את עונת שיאני השכר של החברות הישראליות, ומי שמתמקם בראש הטבלה כרגע הוא מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן, שעלות העסקתו ב-2016 הצטברה ל-7.4 מיליון שקל - 2.5 מיליון שקל מהסכום עלות שכר, 2 מיליון שקל נוספים מענק, ו-2.9 מיליון שקל תגמול מנייתי.

עלות יתר ארבעת בכירי השכר של שופרסל נעה אשתקד בטווח של 2.5-3.2 מיליון שקל לכל אחד. עוד בשופרסל רפי ביסקר, שבשנים קודמות התמקם דרך קבע ברשימת שיאני השכר כאחד מבכירי קבוצת אי.די.בי, כשהייתה בשליטתו של נוחי דנקנר.

ב-2016 הסתפק ביסקר בשכר בעלות של 800 אלף שקל משופרסל - סכום שהוענק לו עבור תפקידו כיו"ר משותף של שופרסל - שאותו מילא בהיקף משרה של 25% ובו כיהן עד סוף חודש פברואר 2016.