DUN'S 100: מי הן זירות המסחר המובילות בשוק הישראלי?

דירוג 100 Dun's של דן אנד ברדסטריט מדרג וממפה את זירות המסחר הממוחשב ■ במקום הראשון בדירוג המסתמך בעיקר על גודל וותק נמצאת חברת ATRADE

מסחר עצמאי / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מסחר עצמאי / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הצמא לאפשרויות השקעה משמעותיות, כאלו שתהיינה אלטרנטיבה להשקעות המסורתיות והשמרניות יותר של הבנקים, למשל, הוליד ופיתח את זירות המסחר העצמאיות. הקידמה, היא שהולידה את המסחר הרובוטי/ממוחשב - כזה שמנוהל על ידי אלגוריתמים המזהים דפוסים בזמן אמת, ופועל בעקבותיהם. הרעיון מאחורי זירות אלו: המכונה טובה מהאדם בזיהוי וניבוי מגמות, ויתרה מכך - היא גם הרבה יותר מהירת תגובה ממנו.

דירוג 100 Dun's מדרג זו השנה החמישית את זירות מסחר אלו. בתוך כך יש לציין כי בשנה החולפת התחזק הפיקוח על זירות מסחר אלו, והן חויבו לקבל רישיון לפעילות מטעם הרשות לני"ע ולהכפיפם לרגולציה. בתוך כך, פעילותן כבר זמן מה מתנהלת תחת עננת חשדנות - כאשר כבר באוגוסט 2015 פורסמה אזהרה לציבור מטעם הרשות לני"ע בדבר ניהול השקעות שכזה, במסגרתה נמסר כי אם חברות עוסקות במסחר באמצעות אלגוריתם ממוחשב, הן נדרשות להפסיק לאלתר את פעילותן, כיוון שפעילות זו מהווה ניהול תיק השקעות, מבלי שהחברה תהיה בעלת רישיון כנדרש לפי חוק. זירת האלגו טריידינג ייצרה הליכים משפטיים רבים וטענות על גזל כספי המשקיעים.

דירוג 100 Dun's של חברות אלו, לא מתייחס לאמינותן או למידת היותן שקופות. הוא מתמקד בפרמטרים בהם - מספר מועסקים, משקיעים, גיוסים ומחזור ממוצע. בנוסף, הדירוג מתייחס לחברות המחזיקות ברישיון, כאשר הוא בחן חברות אשר עסקו במהלך 2016 במסחר במט"ח (פורקס), מדדים וסחורות.

בראש הדירוג מובילה גם השנה חברת ATRADE. החברה שייכת לקבוצת AVA TRADE העולמית, הפעילה מזה עשור ומעסיקה 157 עובדים. מהחברה נמסר "אנו מאמינים שעם הזמן משקיעים יבינו כי תחום זירות הסוחר הוא האלטרנטיבה האטרקטיבית והלגיטימית ביותר לסוחרים בעולם הטכנולוגי החדש. לקוח המעוניין ליהנות משינויים במדדים או במניות מסוימות יכול לעשות זאת בפלטפורמת המסחר בצורה יעילה, מהירה וזולה יותר מאשר באמצעות המערכת הבנקאית. הלקוחות יבינו ויפנימו כי השינוי הוא משמעותי והוא לטובתם בעיקר בכל הנושאים המצויים תחת פיקוח, כגון שקיפות, שמירה על כספי לקוחות, משיכת כספים בטווחי זמן קצרים וכיו"ב".

במקום השני מוקמה חברת קולמקס ישראל מקבוצת TGL העולמית. החברה משמשת זירת מסחר למדדים, סחורות, מט"ח ומניות. היא מעסיקה 146 עובדים ופעילה בישראל מזה שבע שנים. לאחרונה, רכשה את פעילות חברת "טרייד 24" וחברת "סמארט קפיטל". בשנה הנוכחית, החלה בהטמעת פעילות מט"ח 24 לתוך הזירה.

בשבועות האחרונים פורסם כי על חברת FXCM נאסר לפעול בארה"ב, בטענה להטעיית משקיעים. בישראל החברה עודנה פועלת, והיא אף דורגה במקום השלישי (זהה לשנה שעברה). החברה שייכת לקבוצת FXCM העולמית, פועלת במשך 18 שנים בתחום המסחר העצמאי ומעסיקה 40 עובדים בישראל.

במקום הרביעי בדירוג של Dun's 100 נמצאת חברת ריאל פורקס הפועלת זה חמש שנים בזירות ומעסיקה כעשרה עובדים. אחריה, בסוף הדירוג, נמצאת חברת פירסט אינדקס הפעילה שלוש שנים ומעסיקה כ-17 עובדים.

דירוג זירות המסחר העצמאי.indd22.2.17
 דירוג זירות המסחר העצמאי.indd22.2.17