המהפכה הצרפתית: כך הפכה פיז'ו-סיטרואן ללהיט חם בשוק

אחרי שנחלצה בשנים האחרונות ממצב קשה במיוחד, תפרסם בימים הקרובים פיג'ו-סיטרואן את הדוחות השנתיים שלה ותציג רווחים של מיליארדי אירו ■ על הרקע הזה צפויה לפתוח החברה בבליץ רכישות בעולם הרכב

חדשות הרכב, מוסך סיטרואן פגו / צילום: מתוך הוידאו
חדשות הרכב, מוסך סיטרואן פגו / צילום: מתוך הוידאו

האם ג'נרל מוטורס עומדת למכור את החטיבה האירופית שלה, אופל, לידי ענקית הרכב הצרפתית פיג'ו-סיטרואן? כך לפחות נדמה, אך מכשולים רבים עומדים לפני שהעסקה תיחתם, עוד לפני פתיחת תערוכת הרכב של ג'נבה בתחילת חודש הבא. לפי הערכות, ממשלת גרמניה צפויה להוות את החסם העיקרי לפני החתימה הסופית, כדי שתוכל להבטיח את המשך הפעילות של אופל בגרמניה. זאת כדי להבטיח 38 אלף משמרות במדינה, כחצי מכלל כוח העבודה הכולל של החברה, כפי שדווח ב"רויטרס".

ממשלת אנגליה, שדואגת לכ-4,500 משרות של הזרוע הבריטית של אופל, ווקסהול, צפויה גם היא להערים קשיים משלה.
מומחי רכב רבים תוהים אודות כדאיות העסקה, בעיקר מהצד הצרפתי. זאת משום שהזרוע האירופית של ג'נרל מוטורס הפסידה בשש השנים האחרונות מעל לשמונה מיליארד דולרים, לפי דיווח ב"אוטומוטיב ניוז", סכום שמגיע על פי הערכות אחרות ל-16 מילארד דולר.

נזכיר כי ג'נרל מוטורס ניסתה למכור את אופל בשנת 2009, אך העסקה לא יצאה לבסוף אל הפועל. בשנת 2014, כאשר לקח קרלוס טברס את מושכות הניהול של פיג'ו סיטרואן, הוא הבטיח להוציא את החברה מהמצב הקשה בו היא הייתה. אומנם החברה הצרפתית תפרסם את הדוחות השנתיים בימים הקרובים, אך עם רווח תפעולי של קרוב ל-7% ו-6 מיליארד אירו רווח נקי במחצית הראשונה של 2016, הוא הצליח בדיוק לעמוד במילה שלו. האם טברס יצליח לעשות את אותו הדבר לאופל, שרק נזכיר כי נמצאת בשליטת ג'נרל מוטורס משנת 1929, איש לא יודע. אבל כולם חושבים שאם יש מישהו שיכול לעשות זאת, טברס הוא האיש למשימה.

בד בבד עם עסקת אופל, פיג'ו סיטרואן שוקלת לרכוש את יצרנית הרכב פרוטון, מלזיה, שבבעלותה נמצא גם מותג בריטי נחשק, לוטוס הספורטיבית. דובר החברה הצרפתית אמר ל"אוטוקאר" כי הם כרגע בתהליך של משא ומתן, ואין לו מה להוסיף בנושא. עם זאת מוסיפים שם כי יצרנית הרכב הסינית ג'ילי, בעלת הבית של וולוו השבדית, נמצאת גם במגעים לרכישת החברה המלזית, אך עושה רושם כי בהחלט תסתפק גם ברכישה של לוטוס בלבד. מה שבהחלט יכול להתאים לפיג'ו סיטרואן שאינם מעוניינים במותג הבריטי, אלא בבסיס של פרוטון כאמצעי להגיע לשוק הדרום מזרח אסייתי, כחלק מתוכנית ההתרחבות של החברה. הערכות בעולם הרכב מדברות על כך שפיג'ו סיטרואן מתכוונות לעלות את היקף הייצור של פרוטון לשתי מיליון יחידות, ממאה וחמישים אלף יחידות כיום.