בנק ירושלים מוריד המלצה ללוויתן; "יחס הסיכון-סיכוי השתנה"

האנליסטית גל רייטר מורידה את ההמלצה למניות לוויתן ל"תשואת שוק", ומורידה גם את מחירי היעד ■ בנק אוף אמריקה נוקב במחיר יעד של 975 שקל לקבוצת דלק

מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י
מאגר לוויתן/ צילום: נובל אנרג'י

ימים עמוסים עוברים על שותפי קידוח לוויתן. לאחר שנובל אנרג'י הודיעה לפני מספר ימים על החלטת השקעה סופית (FID) במאגר בהיקף של כ-3.75 מיליארד דולר, מפרסם היום (ב') בנק אוף אמריקה סקירה אוהדת על לוויתן, ונוקב במחיר יעד של 975 שקל למניית קבוצת דלק , פרמיה משמעותית על מחיר השוק.

מוקדם יותר היום הוריד בנק ירושלים את המלצתו למניות הסקטור, ואת מחירי היעד.

אנליסטית האנרגיה בבנק גל רייטר כותבת כי שותפויות לוויתן עלו בחדות בשנה האחרונה, ויחס הסיכון-סיכוי השתנה. "שותפויות לוויתן מגלמות תרחיש של יצוא אזורי, כבר בשנת 2021, למרות שבפועל טרם נחתם הסכם. שווי המאגר ברוטו במודל, לפי שיעור היוון של 12%, מוערך על-ידינו בכ-8.6 מיליארד דולר, מזה כ- 3.6 מיליארד דולר בגין היצוא. עד שלא ייחתם הסכם יצוא, הרגישות לשווי המאגר נותרה גבוהה. כל עיכוב ביצוא אזורי משמעותו פגיעה בשווי המאגר - גם בגלל מרכיב היצוא אבל גם בעקבות צפי ללחץ תחרותי מוגבר בשוק המקומי. עדכון שיעור ההיוון במודל ביחס לשוק המקומי יישקל רק לאחר חתימה על הסכם יצוא אזורי ו/או חתימה על תוספת משמעותית לשוק המקומי.

רייטר מסבירה כי אבן הדרך המרכזית לשנת 2017 היא התקדמות לקראת חתימה על הסכם יצוא אזורי למצרים ו/או לתורכיה. "שני שווקי היעד סובלים ממחסור בגז טבעי ומצמיחה עתידית בביקושים. אך גם התחרות האזורית ביחס לשווקים אלו מתגברת: אנו עדים לפעילות פיתוח היצע גז משמעותי במצרים, פעילות אקספלורציה במצרים ובקפריסין, פרויקטי צנרות גז לתורכיה ממזרח ומצפון וחזרתה של איראן לשוק הגז העולמי. נוסיף לכך את ההשפעות הגיאו-פוליטיות באזור, ואת השיקולים המסחריים והמדיניים. משימה אפשרית אך מאתגרת", היא כותבת

עם זאת, בבנק ירושלים מעריכים כי שותפות לוויתן תצליח למסחר את הגז ליצוא אזורי, אבל חלון ההזדמנויות עלול להיסגר, ואם רוצים לעמוד בלו"ז של לתחילת הפקה כבר בשנת 2021, צריך להתקדם לקראת חתימה על הסכם יצוא כבר ב-2017.

כאמור, המלצות כל מניות לוויתן יורדות ל"תשואת שוק", כשמחיר היעד של רציו  יורד מ-2.88 שקלים ל-2.7 שקלים, של אבנר  מ-2.5 ל-2.38 שקלים ושל דלק קידוחים , המניה המועדפת בסקטור, מ-13.94 ל-13.22 שקל.