עיריית ר"ג: ללא היטלי השבחה בתמ"א 38 נקפיא אישור בקשות

"אל תביאו את העיר למצב של קיפאון, בו נדרש הציבור להמשיך ולהתגורר במבנים רעועים וישנים; אם לא נוכל לאשר עוד תמ"א 38 בעיר, תהיה זו אחריותכם", כך כותבים ברמת-גן לשרי האוצר והבינוי, ליו"ר ועדת הפנים וליו"ר מטה הדיור

אביבית מאור נמרודי/ צילום: אילן ספורט
אביבית מאור נמרודי/ צילום: אילן ספורט

בעיריית רמת-גן ממשיכים להיאבק בתיקון 3א' לתמ"א 38. נזכיר כי מדובר בתיקון שאושר לפני מספר חודשים והתמקד בדרך החישוב של זכויות הבנייה שניתן לאשר במסגרת פרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש.

במכתב שנשלח היום (ב') לשר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי וחבר הכנסת ויו"ר ועדת הפנים דודי אמסלם, כותבים ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר, וסגנית ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, עו"ד אביבית מאור נמרודי, שאם לא יימצא פתרון לסוגיית היטל ההשבחה, בעירייה יאלצו "להימנע מאישורים נוספים של בקשות לתמ"א 38". משמעות הדבר היא שכל עוד העירייה לא תוכל לגבות היטלי השבה תחום התמ"א 38 בעיר, יוקפא על כל המשתמע מכך.

בעירייה מסבירים כי ללא היטלי השבחה, בעירייה לא יוכלו לפתח את התשתיות הנחוצות בעיר, תשתיות הנחוצות לקליטת תוספת יחידות הדיור שתוכנית החיזוק כנגד רעידות אדמה מביאה איתה. נזכיר כי ברקע הדברים עומדת עתירה שהוגשה על ידי מספר רשויות מקומיות כנגד התיקון לתמ"א 38.

במקביל, בעירייה מציעים במסגרת המכתב מספר אפשרויות לגביית היטל השבחה גם במצב הקיים. אפשרות אחד שעולה מהמכתב היא שתוספת הזכויות מכח התיקון החדש לתמ"א 38 (תיקון 3א') לא תיחשב כתוספת זכויות מכח תמ"א 38 וככזו תהיה חייבת בתשלום היטל ההשבחה. על פי העירייה: "פתרון זה הוא מיידי ומהיר". פתרון אפשרי נוסף שעולה מהמכתב הוא לשנות את הוראות תמ"א 38 באופן בו תתווסף הוראה המתנה את תחילת תוקפו של התיקון, ולכל הפחות את תוספת הזכויות מכח התיקון, עד שלא לאושר חקיקה שתתיחס לפטור מהיטל השבחה. חלופה זו מוגדרת על ידי העירייה כחלופה לטווח ארוך יותר.

"לדאבוננו, החלטתכם על תיקון 3א' לתמ"א 38 מבלי לקבל מי מהפתרונות המוצעים תאלץ אותנו להימנע מאישורים נוספים של בקשות לבתמ"א 38 היות והעיר עלולה להיקלע למצב של גירעון תקציבי ופגיעה ממשית בתשתיות", כך במכתב. " תמ"א 38 הפכה למנוף לאומי ליצירת יחידות דיור חדשות ואילו תיקון 3א' לתמ"א גודע את הענף שעליו אתם יושבים, שכן אם לא ייגבו היטלי ההשבחה, הנאמדים בעירנו בכ-70 מיליון שקל בשנה, תכבלו את ידנו מלאשר את הפרויקטים המדוברים ובכך יקיץ הקץ על אלפי יחידות דיור חדשות בעיר המאושרות מידי שנה". את המכתב מסכמים בעיריית רמת-גן בשורות הבאות: "אנו קוראים לכם שלא להפקיר את תושבי העיר המשוועים להתחדשות עירונית ולמיגון וחיזוק בתיהם. אל תביאו את העיר למצב של קיפאון, בו נדרש הציבור להמשיך ולהתגורר במבנים רעועים וישנים. אם לא נוכל לאשר עוד תמ"א 38 בעיר, תהיה זו אחריותכם".

ראש העיר, ישראל זינגר, אמר היום: "לא נאפשר מצב שבו ייבנו יחידות דיור בלי שנוכל להוסיף ולשפר את התשתיות שהציבור זקוק להן לטובת איכות החיים. אני קורא למדינה לעשות את הצעדים הנדרשים כדי לפתור את המצב לפני שיהיה מאוחר". סגנית ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית, מאור נמרודי, הוסיפה: "המצב שיצרה המדינה, במודע או שלא במודע, הוא שמביא להקפאה של השוק. המדינה מבקשת להקל על היזמים אבל יוצרת מצב הפוך- בו כל השוק יקפא והנפגעים הראשונים יהיו התושבים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה למכתב כי: "מדינת ישראל פועלת לעידוד פרויקטים של התחדשות עירונית, הן בפינוי-בינוי והן בתמ"א 38. כדי לעודד את היזמים לקדם פרויקטים מסוג תמ"א 38, פוטרת המדינה באופן מלא או חלקי מתשלום הטלי השבחה, זאת לצורך מתן תמריצים ליזמים לקידום ופיתוח התחדשות עירונית במרכזי הערים, לרווחת הציבור. ניסיון העבר מלמד כי ללא פטור מהטלי השבחה, פרויקטים חשובים אלו לא יצאו אל הפועל".