בנה של השופטת בדימוס שרה פריש חשוד בהונאת משקיעי נדל"ן

אורי פריש ורועי מרציאנו, שותפים ב-CITYR, חשודים כי גייסו מעל 100 מיליון דולר ממאות משקיעים בארץ לטובת השקעות בחו"ל לכאורה, אך בפועל השתמשו בכסף לצורכיהם הפרטיים ■ השניים מכחישים את החשדות נגדם

שוב חשד להונאת משקיעים לכאורה בתחום השקעות הנדל"ן: רשות ניירות ערך עכבה אמש (ב') לחקירה שני ישראלים שגייסו על-פי החשד מעל 100 מיליון דולר במשך כ-4 שנים ממאות משקיעים בארץ לטובת השקעות בחו"ל לכאורה, אך בפועל השתמשו בכספים לצורכיהם הפרטיים.

החשודים בתרמית הם אורי פריש, בנה של השופטת בדימוס שרה פריש, ורועי מרציאנו - שותפים מנהלים בחברת היזמות האמריקאית CITYR GROUP המאוגדת בניו-ג'רזי. השניים חשודים בביצוע עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, עבירות הלבנת הון ועבירות על חוק ניירות ערך, ובהן הצעת הצעות לציבור ללא תשקיף, מסירת פרטים מטעים לרשות והנעה בדרכי תרמית.

הפרשה החדשה סובבת, כאמור, סביב פעילותה של חברת היזמות האמריקאית CITYR GROUP. החברה מתמקדת באיתור נכסי נדל"ן בארה"ב לצורך רכישה, ניהול או מכירה, במטרה ליצור תשואה תזרימית והונית למשקיעיה. פריש ומרציאנו הם מנהלים שותפים בחברה. כן, בבעלותו של פריש חברה פרטית בשם אקסל מד בע"מ, המשמשת כזרועה השיווקית של חברת CITYR GROUP בישראל.

על-פי החשד, בין השנים 2012-2016 גייסה החברה ממאות משקיעים סכומים המסתכמים במעל 100 מיליון דולר, ללא תשקיף כמתחייב מהוראות חוק ניירות ערך ותוך הטעיית המשקיעים הישראלי ורשת ניירות ערך והסתרת פרטים מהותיים. בנוסף, על-פי החשד, סכומי כסף ניכרים, בהיקף מיליוני שקלים מכספי המשקיעים, הועברו לשימושם הפרטי של החשודים או חברות הקשורות אליהם.

מממצאי החקירה עולה כי במהלך התקופה הרלוונטית גייסה CITYR GROUP באמצעות פריש ומרציאנו את סכום-העתק ממאות משקיעים למטרות השקעה במספר נכסי נדל"ן, תוך הבטחה לתשואות גבוהות. על-פי הממצאים, פריש ומורציאנו היו מעורבים בכל פעילות החברה במהלך התקופה הרלוונטית.

עוד על-פי ממצאי החקירה, החברה, באמצעות פריש, מרציאנו וגורמים נוספים, המשיכה בגיוס כספים ממשקיעים גם לאחר שסגל רשות ניירות ערך הורה לחברה לחדול מפעילות זו. בנוסף, על-פי ממצאי החקירה, החברה מסרה לסגל הרשות פרטים מטעים בדבר היקף ההון שגויס על-ידה ומספר המשקיעים אותם גייסה.

מהחקירה עולה עוד כי החברה הציגה בפני המשקיעים מצגים כוזבים, תוך שהיא מגייסת סכומים הגבוהים מהנדרש לרכישת הנכסים ואשר חלקם הועברו לחברות בשליטת פריש ומרציאנו, כל זאת ללא ידיעת המשקיעים.

פריש ומרציאנו מכחישים את החשדות נגדם, והם שוחררו בתנאים מגבילים.

מחברת CITYR נמסר בתגובה: "במהלך השנה האחרונה מנהלת חברת CITYR דיונים עם רשות ניירות ערך בצורה שקופה וגלויה בכל הנוגע לפעילות גיוס המשקיעים המבוצעת על-ידה. בכוונת ראשי החברה להמשיך גם כעת בתיאום מלא עם הרשות.

"חשוב לציין כי כל כספי המשקיעים שגייסה CITYR מצויים בפרויקטים בהם הושקעו או אצל נאמן העסקה. החברה מקפידה שכל כספי המשקיעים המועברים לפרויקטים עוברים דרך נאמן באופן ישיר להשקעה בנכסי הנדל"ן השונים.

"צר לנו כי בין החומרים שהגיעו לידי הרשות קיים מידע שסיפקו אנשים שכל מטרתם היא לפגוע בחברה. יצוין כי נגד אחד מהם מנהלת החברה תביעת דיבה בניו-יורק; ואדם אחר פוטר מהחברה בשל חוסר שביעות-רצון מתפקודו המקצועי". 

הנתיב החלופי של המשקיעים הקטנים: קבוצות וקרנות השקעה בנדל"ן בחו"ל

אלפי משקיעים קטנים בוחרים בשנים האחרונות להשקיע את כספם בקבוצות וקרנות השקעה המשקיעות בנדל"ן בחו"ל. בראשית החודש פורסמה במגזין G של "גלובס" כתבה המתחקה אחר קבוצות המשקיעים הללו, שהרעיון מאחוריהן פשוט: במקום לרכוש בחו"ל לבד, על המורכבות הנגזרת מקנייה, רגולציה ותחזוק של נכס במקום רחוק ולא מוכר, מתבצעת ההשקעה במסגרת קבוצה ישראלית הרוכשת או יוזמת פרויקט שלם בחו"ל בהיקף שיכול להגיע לעשרות או אפילו מאות מיליונים.

ההיקף המדויק של הגיוסים של הקרנות והקבוצות לא ידוע, אך ההערכות הן שמדובר במיליארדי שקלים.

אורי פריש, מנכ"ל חברת CityR GROUP, החשוד כעת בפלילים, התראיין למגזין G ואמר, בין היתר, כי "הגיוס לנדל"ן צומח בקצב מטורף. בארה"ב לבדה, על רקע שינויי רגולציה, מדווחים שההשקעות בפורמט הזה עברו את ה-3 מיליארד דולר (הכוונה להשקעות מכל העולם)".

בשנתיים האחרונות, על רקע הלחצים שמפעילה הממשלה על משקיעי נדל"ן בארץ, המיזמים הללו הולכים ותופסים תאוצה, בעיקר בקרב משקיעים קטנים ולא מתוחכמים - אלה שברשותם כמה מאות אלפי שקלים פנויים. אותם אנשים מעדיפים עתה להשקיע בחו"ל דרך התארגנויות שכאלה, בין שהן יזמיות המקימות או רוכשות נכסים בחו"ל, ובין שהן רק מבצעות את הקישור עם יזמים זרים.

בין הקבוצות שפועלות בתחום בישראל ניתן לציין את "אינבו" ו"העיר החדשה" שהוקמו לאחרונה; את "קרן הגשמה", שהיא הוותיקה בתחום וצברה פורטפוליו של כ-250 נכסים; את "אינטו", המגדירה עצמה כקרן השקעות חברתיות בנדל"ן; ואת "HAP", שהחלה כיזמית נדל"ן בניו-יורק והקימה אפיק של השקעות חברתיות בנדל"ן - "Hap Venture Fund". גם חברת CityR נמנית עם קבוצה זו.