סערת העופרת במכונות הקפה: דגמים ספציפיים יישלחו לבדיקות

משרדי הכלכלה והבריאות מורים על בדיקות מעבדה לדגם LB 4105 של היצרנית WEGA ולדגם Classic Mira מתוצרת UNIC

קוראת בקפה/ צילום:  Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
קוראת בקפה/ צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

משרדי הכלכלה והבריאות פרסמו היום (ד') הודעה לבעלי ולמפעילי מכונות קפה מסחריות/מוסדיות וכן ליבואנים ולמפיצים של מכונות קפה מדגמים מסוימים, המנחה אותם לבדוק את המכונות במעבדות שנקבעו על-ידי המשרדים.

הדגמים המופיעים בהודעה המשרד הם: דגם "LB 4105" של יצרנית מכונות הקפה הגרמנית WEGA ודגם נוסף הוא "Classic Mira" מתוצרת החברה הצרפתית UNIC. הודעת המשרדים באה בעקבות בדיקות מדגמיות שנערכו בקרב מגוון מכונות, זאת בעקבות סערת העופרת במכונות הקפה.

בהודעה שהוציאו הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יעקב וכטל, וראש המערך הארצי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, עמיר יצחקי, הם מציינים כי לאחר שהסתיימו בדיקות מדגמיות של הדגמים האמורים ולנוכח תוצאות הבדיקות, הם מורים על החלטתם לבצע בדיקת כלל המכונות מדגמים אלה באמצעות מעבדות שנקבעו על-ידי משרדי הבריאות והכלכלה. "ההחלטה על בדיקות כלל המכונות מדגמים אלה התקבלה לאחר קבלת ממצאי בדיקות של מכונות מהדגמים כאמור, בהן נמצאה חריגה מהוראות התקן לעניין נדידת חומרים למי השתייה".

עוד הודגש כי בדיקות מכונות הקפה נמשכות, ובמקרים בהם יימצאו חריגות - יופצו הנחיות נוספות. מדובר על מכונות קפה מוסדיות/מסחריות.

כן ציינו במשרדי הבריאות והכלכלה כי על-פי הנחיות משרד הבריאות, לא מדובר בסכנה מיידית, אך "עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ להפחית בשתיית קפה ממכונות מסחריות/מוסדיות מהדגמים שבכותרת, זאת במידת האפשר ועד לקבלת תוצאות הבדיקה הפרטנית לגבי כל מכונה. המלצה זו תקפה במיוחד לגבי נשים בהריון".

הבדיקות שנקראים המשווקים ובעלי המכונות לבצע תתבצענה על-פי פרוטוקול בדיקות שנקבע על-ידי משרדי הבריאות והכלכלה. לפי תוצאות הבדיקה של כל מכונה יוחלט באם ניתן להמשיך ולהפעיל את המכונה או נדרש להשביתה עד לתיקונה ו/או איתור וסילוק מקור הזיהום במים המופקים ממנה.

 

וכטל מדגיש כי משנת 2005 נכללו במסגרת התקן הרשמי החל על מכונות קפה הוראות בעניין נדידת מתכות וחומרים אחרים למים המופקים מהמכונות, וכי כל היצרנים והיבואנים והמוכרים של מכונות הקפה חייבים לפי הדין לעמוד בהוראות התקן הרשמי. במקרים הרבים בהם מדובר במכונות מיובאות, חייב היבואן בשלב היבוא, בין היתר, להצהיר בפני עורך דין כי המכונות עומדות בהוראות התקן הרשמי החל עליהן - ובכלל זה הוראות העוסקות בעניין נדידת יסודות כימיים למים המופקים מהן, על בסיס אותו תצהיר ניתן האישור לשווק את המכונות.

נזכיר כי בינואר האחרון עלתה לכותרת סערת העופרת במכונות הקפה בעקבות מידע שהגיע למשרד הבריאות ממשווק שבדק עצמאית את המכונות ששיווק. בעקבות המידע הוחלט על קיום של בדיקות מדגמיות ברחבי הארץ. זמן קצר לאחר מכן התברר כי המכונות שהיו בבחינת חשודות נמצאות במרבית הרשתות ובתי הקפה הפועלים בישראל, והם כוללים את מרבית שמות המשווקים.

משיצאו משרדי הבריאות והכלכלה בבדיקות בשטח, הן מפרסמות כאמור כעת שמות קונקרטיים של מכונות שהן בבחינת חשודות לעניין הימצאות העופרת, על הסכנות הבריאותיות המשתמעות מכך.