מסתמן הסדר טיעון בפרשת השוחד בחח"י: מאסר של 1-4 שנים

6 בכירים בחברת החשמל הואשמו כי קיבלו מסימנס שוחד באופן שיטתי, בתמורה לזכייתה במכרזים ■ עפ"י ההסדר המסתמן, דוד קון יישלח לכלא ל-3 שנים ו-9 חודשים

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

מהסדר הטיעון המסתמן בפרשת השוחד שקיבלו בכירים בחברת החשמל מקונצרן סימנס עולה כי הענישה הצפויה לבכירים שיודו באישומים נגדם תנוע בין שנת מאסר לבין מאסר של 3 שנים ו-9 חודשים.

דוד קון, שכיהן בתקופת כתב האישום כסמנכ"ל ייצור והולכה, משנה למנכ"ל ויו"ר ועדת המכרזים של החברה, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא מאסר של 3 שנים ו-9 חודשים.

יונה שוויצר, שכיהן בתקופת כתב האישום כמנהל אגף לתכנון הנדסי, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא מאסר של שנתיים ו-9 חודשים. 

חיים ברנר, שכיהן בתקופת כתב האישום כסגן מנהל אגף לתכנון מכני, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא מאסר של שנתיים ו-9 חודשים.

צבי אייל, שכיהן בתקופת כתב האישום כמנהל מחלקה בכיר באגף לתכנון הנדסי, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא מאסר של שנתיים ו-9 חודשים. 

יעקב (יאשה) חאין, שכיהן בתקופת כתב האישום כסגן מנהל אגף יצור והולכה, סמנכ"ל פרויקטים ומשנה למנכ"ל, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא שנתיים מאסר (נלקחו בחשבון נסיבות אישיות).

דוד אלמקיס, שכיהן בתקופת כתב האישום כסגן מנהל אגף לתכנון ופיתוח טכנולוגיות וקודם לתפקיד סמנכ"ל תכנון פיתוח וטכנולוגיה, מואשם בקבלת שוחד והלבנת הון - העונש הצפוי הוא שנת מאסר (נלקחו בחשבון נסיבות אישיות).

 

החמור שהוגש במאי אשתקד נגד סימנס ישראל ונגד 6 בכירים לשעבר בחברת החשמל בגין עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים, צייר תמונה עגומה של שוחד במיליונים לבכירי חברת החשמל, שבזכותם זכתה לכאורה סימנס בחוזים עצומים לאספקת ציוד בהיקף של כ-3 מיליארד שקל מכספי הציבור. הפרשה כללה חוזים פיקטיביים עם חברת ייעוץ זרה, כספת סודית בלונדון ומזוודות מזומנים לבכירי חברת החשמל.

"סימנס ישראל פרשה רשת של טובות הנאה, שנמעניה היו שורה של מנהלים שזוהו מלכתחילה כבעלי השפעה על התקשרויות ומכרזים של חברת החשמל", נכתב בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין יהודית תירוש-גרוס, אמיר טבנקין, אבי ארוניס ואסף עיסוק מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

סימנס העולמית אינה נמנית עם הנאשמים בפרשה, לאחר שהגיעה להסדר עם המדינה, במסגרתו תשלם לה 160 מיליון שקל. כמו כן, המדינה נמנעה מהגשת כתבי אישום נגד 3 עדי המדינה בתיק: מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון; גיסו, שלמה דניאל; ויצחק הירש, בכיר לשעבר בחברה. לפי הפרקליטות, גם ידם של יו"ר ועד עובדי החברה בעבר ובכיר נוסף - שהלכו לעולמם - הייתה במעל.