דעה: הצימרים חייבים להפוך ללואו-קוסט, די ל-1,500 ש' ללילה

בני זרח, מנכ"ל ובעלים רשת מלונות אסטרל באילת ומי שמתחרה הלכה למעשה מול הצימרים, מציע להם לשנות כיוון. לטובתם, כמובן, ולטובת הנופשים ■ עמדה

צימר בערבה/ צילום: איל יצהר
צימר בערבה/ צילום: איל יצהר

חיפוש מהיר באתרי צימרים מעלה שפע של תמונות פסטורליות עם צמחייה כפרית וגשרים מעץ, שמטרתן להעלות חיוך חולמני על פני הגולשים. חיוך זה נעלם במהרה בראותם את תג המחיר על שהייה ל-24 שעות בגן העדן הזה: מחיר לילה בצימר נע סביב מחיר של 1,500 שקל לזוג, ללא ארוחת בוקר.

מצב זה נוצר כיוון שהצימרים ניכסו לעצמם פלח לקוחות, אשר לא היה אמור להיות שלהם מלכתחילה. כשמחיר ללילה בצימר עולה כמו לילה במלון 5 כוכבים, יש כאן טעם לפגם. ואכן, לפי נתונים שפרסם הלמ"ס לאחרונה, התפוסה השנתית של חדרי האירוח בצימרים עמדה בשנת 2015 על פחות מרבע מהלילות המוצעים בשנה (לעומת תפוסה של 61.5% בבתי המלון).

מאחר שההיצע גבר על הביקוש והפך את הצימר ללא משתלם לשני הצדדים, רבים מהצימרים חדלו בשנה זו מאספקת שירותי אירוח על בסיס יומי, והחלו להיות יחידות ש"מושכרות חודשית".

בעולם, הצימרים מציעים פתרון לינה זול ונגיש לאלה שאינם רוצים לשהות במלון, או אינם יכולים להרשות לעצמם מלון מבחינה כלכלית. הם מציעים מקום לינה נעים ללא כל שירותי מלון, לבד אולי מארוחת בוקר בסיסית במקרה הטוב, למטיילים מעוטי אמצעים. הם, למעשה, מעט יותר נעימים מהפתרון המוכר אצלנו כאכסניית נוער - ומיועדים לזוגות ומשפחות.

אין מקום לתחרות בין מלונות לצימרים: המלונות הם עסקים המנוהלים על-ידי בעלי מקצוע - בעוד שאת הצימרים מנהלים חקלאים או רואי חשבון, המעוניינים להגדיל את הכנסתם השוטפת במינימום השקעה. הצימר לא עובר בדרך כלל שיפוץ מאז שנבנה, לעומת המלון הנמצא בתחזוקה מתמדת.

בנוסף, רמת הניקיון בבתי מלון היא גבוהה וכוללת חדרנית מדי בוקר, לעומת ניקיון מזדמן של בעל הצימר; המלונות בישראל מפוקחים ברמת נהלי בטיחות ובריאות, אך גופי הפיקוח בישראל מעלימים עין מענף צימרים, הפועל ללא ניטור משום סוג: פרוץ ברמת המחיר, פרוץ ברמת השרות ללקוח וברמת ההכשרה של בעלי הצימרים. כמו כן, במקרה שעולה בעיה של השירות, האורח בצימר מתנהל למעשה מול גורם אחד ולמעשה נתון לחסדי ליבו של בעל הצימר לקבלת הפיצוי המגיע לו - לעומת בית מלון שלו הנהלה מסודרת.

ייאמר לזכותם של בעלי הצימרים שעוד ב-2014 הם ניסו לפתור את המצב. הם התאגדו ל"ארגון בעלי הצימרים בישראל", אשר יצר תו תקן של תקינות ואיכות ושם לו למטרה ליצור סטנדרטים אחידים בכל הקשור ליחסי שוכר ומשכיר, בעלים מול אורחים. הם גיבשו אמנת שירות ייחודית מתוך רצון לייצר מצב חדש בו יידע המטייל בדיוק לאן הוא מגיע ולמה לצפות, והמשכיר יוכל להיות סמוך ובטוח שהנכס שלו נמצא בידיים טובות.

ועדיין, כפי שהנתונים מראים, רבים מהצימרים שינו ייעוד שנה לאחר הקמתם.

אם בעלי הצימרים ישכילו להבין כי עליהם להתמקד בתיירות הזולה, בדירוג של כוכב אחד ומטה, הם אמנם ירוויחו פחות פר השכרה, אך בטווח הארוך יניבו הכנסה גבוהה יותר במשך ימים רבים יותר בחודש.

יש מקום לתיירות צימרים בארץ. זו תיירות איכותית המספקת חוויה אחרת שמלון לא יוכל לעולם לתת. אך עליה להיות מפוקחת על-ידי רגולטור, במחירים אטרקטיביים ואחידות בשירות ובתקנים. כך היא תוכל אפילו להפוך לאבן שואבת לתיירנים צעירים מחו"ל, אשר כיום אינם מודעים לה כמעט.

■ הכותב הוא מנכ"ל ובעלים רשת מלונות אסטרל באילת.