מושכים זמן

בדיקות, חקירות, מריחות. השבוע שהיה

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

זאב אלקין. אמוניה?

אפשר שדווקא זאב אלקין, האיש החיוור הזה, שנעדר קסם אישי ירוק, שלא היו ממנו ציפיות, שבניגוד לכמה מקודמיו שניצלו את הסביבה ואת האמוניה לקידומם הפוליטי, יהיה זה שיפרק את הפצצה המתקתקת (12 אלף טון אמוניה מיובאת) שמאיימת על הצפון? אם כן, זו תהיה סטירה מצלצלת לכל הכריזמטים והסביבתיים כולם.

ולדימיר בורוסוביץ' אלקין, ליכוד, 46, בחודש הבא יומולדת, יליד אוקראינה, עלה עם בתו בסוף 1990. השר להגנת הסביבה. רק שלא יאכזב.

מורחים חקירה? (1)

השבוע התברר כי הפרקליטות בדרך להמלצה על עסקת טיעון ל-6 בכירים בחברת החשמל, המואשמים בקבלת שוחד מחברת סימנס תמורת העדפת מוצריה. לפניהם היה זה "השופט-העו"ד" דן כהן, שנתפס, נחקר, ברח מהארץ, ישב בפרו שנים, חזר, נשפט, נאסר ושוחרר, בהמלצת הפרקליטות, בעילות שונות, אחרי פחות ממחצית הזמן. על כהן אמרו שלקח מסימנס אתנן של 3 מיליון דולר.

על שישיית הצדיקים מחברת החשמל אומרים שלקחו כל אחד כמה מאות אלפי דולרים. נגיד שמדובר ב-2 מיליון דולר, כולם יחד. אבל הרי בשנת 2008 הודתה סימנס בבית משפט אמריקאי כי נתנה שוחד של 1.6 מיליארד דולר ברחבי העולם, 20 מיליון מהם בישראל. זה אומר שעד היום מסתובבים כמה בכירים (מנהלים בחברת ממשלתיות שעבדו אז מול סימנס?) ובאמתחתם 15 מיליון דולר שוחד מסימנס. מישהו בדק/בודק? לא. למה?

מורחים חקירה? (2)

השבוע עבר תיק 3000 מ"בדיקה" ל"חקירה". שודר עוד תחקיר, היו עוד כותרות, כתבות, ניתוחים, חשיפות, מקורות סמויים. מיליארדי אירו, צוללות וספינות מגרמניה, מאכערים בינלאומיים, אדוני העמלות, עדויות. נשלפו שמות אלופים, ראשי מערכות ביטחון, פקידים בכירים, שרים, מקורבים וראש הממשלה.

נוצר רושם שמתקיימת פעילות מוסדרת כדי שהסיפור ייגמר רק בראש הממשלה בנימין נתניהו וכמה ממקורביו האישיים והפוליטיים. אם כך, זה אומר שיש אינטרס שהחשש-חשד להתפשטות ריקבון עמוק במערכת הביטחון ייקבר עוד יותר עמוק. למי זה כדאי? 

כחלון וניסנקורן. בגידה?

מה לא עשה משה כחלון, שר האוצר, עבור אבי ניסנקורן, אצן הבחירות בהסתדרות. ה-כ-ו-ל. מה שניסנקורן רצה - כחלון נתן. ויתר עבורו על כותרות, הצטלם איתו כשותף שווה בהחלטות גדולות, סידר לו הסכם שכר קיבוצי מפואר, למרות שידע שמיד אחרי יתחילו עיצומים, שביתות ואיומים לדרישות נוספות. כחלון נכנע לאינטרסים של ניסנקורן, גם כשידע שהוא גורם לעצמו נזק אלקטורלי.

הסכים להעלאות שכר נוספות לעובדי איגודים חזקים, עצם עין נוכח עלייה מסיבית במספר עובדי המדינה מול ההידלדלות הנמשכת בעובדי המגזר העסקי (נתן לחבר אבי עוד בוחרים ועוד מס ארגון). לשיא הגיע השר כשהסכים לוותר על החזר מלא של כספי עובדים חזקים שקיבלו- לקחו-סחטו, במשך שנים, תוספות שכר חריגות. אהבת כחלון אפילו גדלה כשהסתמן ששלי יחימוביץ' תתחרה בניסנקורן. השבוע חתם כחלון על צווי יבוא שיפתחו תחרות והוזלת מחירי ירקות, דגים, בשר, לחג הפסח. בלי ספק לטובת עמישראל...

הנה מה שקיבל מאתר החדשות של ניסנקורן, "דבר ראשון" (שעלה לאוויר ביוני 2016, עם התקרבות הבחירות): הכותרת "הפופוליזם של האוצר", עם תמונה גדולה שלו ואמירה (מתוחכמת) שלפיה "הצו נחתם על אף שאין מחסור של ירקות תוצרת הארץ, ומחיריהם הסיטונאיים נמצאים בשפל זו תקופה ארוכה". עדיין חברים?

סוחבים חריגות 

לפני 4 חודשים פנה אוריאל לין, נשיא לשכות המסחר, לאביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה. אנא, בדוק אם חריגות השכר במגזר הציבורי הן עבירה פלילית. חריגות, במובן תשלומי שכר עודפים, בלתי חוקיים, ארוכי-שנים, לעובדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, תאגידים, אוניברסיטאות ומיני "משרתי ציבור".

יומיים אחרי התקבל מכתב: הפנייה הועברה למשנה ליועץ - כלכלי-פיסקאלי. אחרי חודש עוד מכתב: הפנייה הועברה למשנה ליועץ - חקיקה. עוד חודש ועוד מכתב: העניין הועבר למשנה ליועץ - משפט ציבורי חוקתי.

ממשנה למשנה - וכלום. "הפנייה בעלת מספר היבטים", כותב לנו הדובר, "ומשכך הטיפול בה נוגע לכמה גורמים. הפנייה בטיפול והפונה ייענה במקובל".

גורם במשרד מספר שהמשנה לענייני משפט חוקתי-ציבורי והמשנה לענייני חקיקה זה בכלל אותו אדם. אז למה היועץ צריך לשלוח לו פעמיים? כדי למרוח זמן?

stella-k@globes.co.il