מוכרי החלומות - המחלה הכי כואבת של ענף הנדל"ן הישראלי

יותר מדי ישראלים קנו בית בחו"ל מחברת cityr, רשמו בטאבו 100 מ"ר חקלאי מאורן קובי או קנו זכות אמיתית בקרקע למגורים באור סיטי ■ קנו - ולא הבינו שעשו עליהם סיבוב ■ קרקע חקלאית – סיכונים גדולים

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

מנהלי חברת cityr, אורי פריש ורועי מרציאנו, עוכבו לחקירה ושוחררו בתנאים בשבוע שעבר לאחר שלטענת רשות ניירות ערך הכניסו לכיסם נתח מ-100 מיליון הדולר אותם גייסו ממשקיעים, שחשבו שכספם מושקע ברכישת בתים בחו"ל. גם אורן קובי נעצר בזמנו לאחר שעלה חשד שהכסף של קונים לא הלך לרכישת אדמות חקלאיות ששיווקה חברת אדמה, אלא לטובת דירות ומכוניות מפוארות שרכש קובי. ואי אפשר בלי ענבל אור, שנעצרה על הונאת רשות המסים, מכירת דירות כפולות ועוד.

אבל המעבר, לכאורה כמובן, של השלושה לשטח השחור והפלילי הוא לא הסיפור. השטח האפור שבו הם חגגו מהיום הראשון הוא שכל כך מתסכל ושמפיל אינספור ישראלים. אותם אלה שכן קיבלו בית מ-cityr, שכן רשמו בטאבו 100 מ"ר חקלאי שקנו מקובי, ושקנו זכות אמיתית בקרקע למגורים בפרויקט של אור סיטי. קנו, ולא הבינו שבעיקר עשו עליהם סיבוב.

הרבה לפני השלב הפלילי, מכרו להם מקסם שווא יקר שערבב ביחד הבטחות כמו תשואה, מחיר סופי, פוטנציאל השבחה, הערכת שווי וכו' (כמובן שגם הזכירו את המונח סיכון, כדי להוכיח שהם לא כמו כולם ושהם מציגים גם את הסכנות בדרך). גם אם הקונים נהנו בשלב כזה או אחר מרווח לא מבוטל - בסוף בסוף, כשהרכבת דוהרת כולם נהנים - מדובר עדיין בחלק גדול מדי של מקרים בעסקאות לא הוגנות ולא ראויות, הרבה הרבה לפני שמישהו יחליט לחמוד עוד קצת ולהכניס יותר כסף לכיס.

 

כסף תמורת אוויר

הרבה לפני שהמשטרה, בתי המשפט ורשות ניירות ערך ייכנסו לתמונה, המחלה הכואבת של ענף הנדל"ן הם לא הרמאים הפליליים, אלא מוכרי חלומות שמשווקים שקרים לבנים. מוכרים שיודעים שהבית, הקרקע או הדירה לא שווים את הסכום ולפעמים את הנייר שעליו הם מחתימים, אבל הם עוטפים את הכל בהדמיות מבטיחות ובחוזים מפולפלים, שמפילים עוד ועוד תמימים.

מוכרים שמנצלים את החלום להשקעה נדל"נית, תחום שנדמה שכולנו פחות או יותר די מבינים, עם הריבית הנמוכה (והיא עדיין נמוכה. ריבית המשכנתא אמנם מטפסת, אבל הריבית שמציעים לנו בבנקים על פיקדונות עדיין אפסית וגורמת לרבים מדי לחפש תשואות דמיוניות בחוץ), כדי לגלגל פעם אחר פעם את האשליה התורנית.

למעשה, החשדות שעדיין מתבררים נגד החבורה לעיל רק מוכיחים שהראשונים שכנראה מבינים את מופרכות ההשקעה הם המוכרים עצמם. אם כבר מוכרים חלומות באוויר - בית מלא טרמיטים בערבות ארה"ב, אדמה חקלאית שלא תופשר בחיים, או דירה רעיונית במחיר סופי דמיוני - אז עדיף לכל הפחות לא להעביר את הכסף לצד שלישי. מילא שהקונה תמים, אבל לא חבל גם להעביר כסף תמורת אוויר?