אם שתדבר בגנות אבי בנותיה תשלם 1,000 שקל על כל פעם

השופטת: האם נקטה באלימות נגד בנותיה, התעללה בהן ושמה אותן במצוקה קשה, מנעה מהן אוכל ואף נעלה אותן בבית לבד כאמצעי ענישה 

גירושין  / צילומים: גלובס tv
גירושין / צילומים: גלובס tv

פסק דין מעניין בענייני גירושים ניתן לאחרונה בדלתיים סגורות בבית המשפט לענייני משפחה. אם חויבה בתשלום קנס של 1,000 שקל על כל פעם שהיא תדבר בגנות אביהן של בנותיה ואשתו השנייה בנוכחות הבנות.

זוג ההורים התגרשו לפני מספר שנים. השופטת אורלי שמאי-כתב העבירה באחרונה את שתי הבנות הקטינות למשמורת אביהן, לאחר שקבעה כי האם נקטה באלימות נגד בנותיה, התעללה בהן ושמה אותן במצוקה קשה, מנעה מהן אוכל ואף נעלה אותן בבית לבד כאמצעי ענישה.

השופטת העבירה כבר ב-2016 באופן זמני את הבנות למשמרות אביהן ומבית הספר הסמוך לבית אמא שלהן, העבירה אותן לבית ספר סמוך לבית אביהן. זאת, עד שהאם ובנותיה יעברו תהליך טיפול ושיקום ושיובטח שלומן הפיזי והנפשי. ולמרות זאת, מספר חודשים אחרי ההחלטה, האם לא עשתה דבר בנידון והשופטת קבעה כי לא יהיה נכון להחזיר את הבנות למשמורת של האמא. 

בנוסף, נקבע כי לאב יש יותר כלים מאשר לאם כדי להתמודד עם המצב של הבנות שכלל התפרצויות זעם, מריבות ומצוקה נפשית. עוד נקבע כי האב מסור, ומסוגל להעניק לבנות סדר יום קבוע ויציב, עם גבולות ברורים, ביטחון ויציבות. 

העובדת הסוציאלית שליוותה את הבנות מסרה כי האם קיללה את בנותיה, וטענה בפניהן שהן לא אוהבות אותה בגלל שהן רוצות ללמוד בבית הספר הסמוך לאביהן ובכך פגעה במצבן הנפשי השברירי ממילא. באפוטרופוס הכללי קבעו לאחר בחינת המקרה כי האם היא אינה משענת עבור בנותיה, ואף להיפך.

השופטת נימקה את ההחלטה להשאיר את הבנות בידי אביהן: האם מפעילה מניפולציה רגשית על בנותיה, פוגעת בהן, אין לה כלים להתמודד עם מצבן, היא מקללת אותן והתנהגותה מביאה אותן למצב שהבנות מסכנות את עצמן. 

האב יוצג ע"י עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן [תמ"ש 68322-03-16].