כחלון: "שקל חזק הוא לא משבר אלא תוצאה של כלכלה חזקה"

שר האוצר כינס היום דיון על רקע התחזקות השקל מול המטבעות הזרים העיקריים ■ כחלון: "עלינו להיכנס מתחת לאלונקה להתוות מדיניות לחיזוק התעשייה והגדלת הפריון" ■ למדריך מט"ח

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

על רקע התנודתיות העזה של הימים האחרונים בצמד דולר-שקל ונפילתו של המטבע האמריקאי לשפל של שנים, כינס היום (ב') שר האוצר משה כחלון בלשכתו דיון מיוחד בנושא השפעת שערי המטבע על המשק הישראלי לאור התחזקות השקל אל מול הדולר והאירו.

בדיון השתתפו שר הכלכלה אלי כהן, סגן שר האוצר יצחק כהן, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, הממונה על התקציבים אמיר לוי, הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה, הממונה על השכר ערן יעקב, החשב הכללי רוני חזקיהו, מנהל רשות המיסים משה אשר, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, יו"ר מכון הייצוא רמזי גבאי ועוד.

במסגרת הדיון נידונו השלכות התחזקות השקל אל מול הדולר והאירו על המשק הישראלי וניתנה סקירה על ידי בכירי המשרדים, כל אחד בתחומו באשר להשפעות הצפויות וכן הוצגו פתרונות אפשריים.

בתום הדיון הורה שר האוצר לכנס את הועדה לחיזוק התעשייה בראשות מנכ"ל משרד האוצר כבר ביום חמישי הקרוב. כחלון החליט כי במסגרת הוועדה יידונו אופן הקצאת 100 מיליון מיליון לטובת החינוך הטכנולוגי וכן מסלול לעידוד השקעות באמצעות פחת מואץ שיינתן לתעשיינים.

השר כחלון ציין כי "שקל חזק הוא לא משבר, הוא תוצאה של כלכלה חזקה. הכלכלה הישראלית סיימה את אחת השנים הטובות בתולדותיה והתחזקות השקל היא תוצאה ישירה של נתוני המשק החזקים. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהפגיעה בייצוא ולצד הפעילות המוניטארית שמבצע בנק ישראל בטווח הזמן הקצר, עלינו להיכנס מתחת לאלונקה להתוות מדיניות לחיזוק התעשייה והגדלת הפריון לטווח הזמן הארוך. ממשלת ישראל לא תפקיר את היצואנים".

 

ברוש הוסיף: "אני מברך על כינוס הפגישה שהוביל שר האוצר ועל עבודת הצוות ושילוב הידיים למען חיזוק הכלכלה הישראלית. היחלשות המט"ח מאיימת על כל ענפי התעשייה שכן אין ענף תעשייתי שיודע לספוג תיסוף של 10% ביורו או 15% בליש"ט ואפילו לא 5% בדולר. הפתרון הוא הגדלת הפריון וזה יכול לבוא רק אם נשקיע משאבים מיידיים בחינוך והכשרה טכנולוגית והפחתת רגולציה. יש להוזיל את עלויות הייצור היקרות בישראל ובראשן את העלויות המוניציפליות. כמו כן, אני קורא לבנק ישראל להמשיך בפעילות המוניטארית שמצילה את הייצוא בימים הללו. אני מבקש שהצוות לחיזוק התעשייה ישב יום ולילה כדי להגיש המלצות תוך חודש ובכך להביא פתרונות גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך לתעשייה הישראלית".