התייצבות ואופטימיות במדדי אג'יו לתיקים המנוהלים בפברואר

במבט על 2017, יש מספר סיבות לאווירה החיובית בשווקים, ובהתאם מדדי אג'יו מלמדים על עלייה בכל התיקים בפברואר ■ את התמונה החיובית עלולות לשנות העלאות הריבית הצפויות בארה"ב ■ במצב כזה, ישראל עשויה להיות מעין מפלט בטוח

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

זהו. שוקי ההון והאג"ח מתקדמים אל תוך 2017 בצעדים בטוחים למדי ובאופטימיות. המקורות לאופטימיות מגיעים מכמה כיוונים ומחזקים את ביטחון המשקיעים בשווקים, במניות ובאג"ח, בארץ ובעולם. הסיבות לאופטימיות בארץ מבוססות על שיעור נאה של צמיחה ועל יציבות כלכלית, משילות שלטונית עם מערך רגולציה אפקטיבי ועוד.

באשר לעולם הגדול, גם כאן רבים מזהים רמזים חיוביים: החל מסימנים קלים של התאוששות כלכלית באירופה, צפי לצמיחה ורווחיות בחברות עקב מדיניות פיסקאלית מרחיבה מאוד של הנשיא טראמפ ועד יציבות גם בשווקים המתעוררים. כלכלת סין ירדה מהכותרות, ברזיל חוזרת לעצמה, מחיר הנפט התייצב בסביבה הנוחה לכלכלה ומחירי חלק גדול מהסחורות האחרות, מתכות וחקלאיות, הראו התאוששות.

כך, דווקא כאשר העיתונות העולמית התריעה על אובדן יציבות, הסביבה הכלכלית במקומות רבים בעולם מצליחה לשדר אופטימיות ולתמוך בשוקי המניות. מאחר והמגמות החיוביות אינן מאיימות לפי התפישה הרווחת על מדיניות הריבית במדינות רבות, אופטימיות זו נרשמה גם בשוקי האג"ח, אליהם נחזור בהמשך.

בתוך סביבה חיובית ותומכת לשוקי ההון, מדדי אג'יו מלמדים על עלייה בכל סוגי התיקים. מדד תיק האג"ח עלה גם החודש בשיעור של 0.1%, עליה מתונה יותר ביחס לינואר. מדד התיק המבוסס על מניות בלבד, עלה בפברואר בשיעור של 0.85%, לעומת ירידה בשיעור של 1.26% בינואר. בשיעור מצטבר לחודשיים אלו, מדד תיק האג"ח עלה ב-0.36% ואילו תיק המניות עדיין מצוי בסביבה שלילית, עם ירידה של 0.42%.

במדד התיק המורכב ממניות ואג"ח בשיעור של 20:80 נרשמה בפברואר עלייה של 0.26%. כך, לאחר שחיקה קלה בינואר, הוא צובר 0.23% בחודשיים הראשונים של השנה.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים שמנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו, עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

מה השפיע החודש על התשואות?

ההובלה חזרה בפברואר אל מדדי המניות בארץ ובעולם, אשר רשמו עליות בפברואר. המדדים בארץ עלו על-פי הרכבם בתיקים בשיעור של כ-1.8%. במקביל אליהם, מדדי המניות עלו גם בעולם בשיעור של כ-1.6%, אך עלייה זו נשחקה לחלוטין בתיקים בישראל עקב התחזקות השקל ביחס למרבית המטבעות. הדולר, אגב, השפיע לרעה גם על מקטע האג"ח בחו"ל, המוחזק בשיעורים מתונים יחסית בחלק מתיקי ההשקעות.

השוק המקומי, שנמצא בפיגור המתמשך יותר מ-5 שנים ויותר מ-50% ביחס למדדי המניות בארה"ב, מצליח למשוך את המשקיעים המקומיים להגדיל החזקות בארץ. למרות זאת מדדי המניות המובילים עלו בשיעור מתון יחסית, בין היתר עקב מניית הפארמה התורנית. גם רפורמת המדדים לא הצליחה להביא את השינוי המצופה בביקושים, לעת עתה. לא יהיה פשוט לשקם את הביקושים לאחר שנים של שחיקה שנוצרה מסיבות שונות.

במגזר האג"ח, התנודתיות בתוך החודש היתה גבוהה יחסית במקטע הממשלתי הארוך. נתוני הצמיחה בארץ והספקולציות על העלאת הריבית בארה"ב, הקשו על יצירת מגמה, אך לקראת סוף החודש, נרשמה תנועה חיובית באג"ח הארוכות, הן עקב ירידה זמנית בתשואות בארה"ב והן עקב חזרתה של הנגידה, ד"ר קרנית פלוג, על העמדה לפיה "...המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה למשך זמן רב".

מה צפוי הלאה?

לאחר תקופה יחסית סוערת בשווקים מאז הבחירות בארה"ב, נראה כי השווקים נכנסו לשלב ההמתנה כדי לבחון מה באמת עלול להתרחש, לאן המדיניות הכלכלית עשויה לקחת את השווקים בפועל. ברקע קיימת תוכנית פיסקאלית שאפתנית ומאוד מרחיבה של טראמפ. הדבר משמר את הגישה החיובית בשוקי המניות, כאשר שוקי האג"ח מתנהגים כמוכנים לשתי העלאות ריבית השנה. בתמונת מצב זו, גם השוק המקומי מצוי בתנאים נוחים להמשך מגמה חיובית. שני שווקים אלו, האמריקאי והישראלי, ימשיכו לתת את ההשפעות העיקריות על תיקי ההשקעות של ציבור המשקיעים והחוסכים בישראל. ובאווירה זו לא צפויות הפרעות משמעותיות למגמה החיובית המתונה גם במדדים.

אולם, גם ובעיקר בסביבה נוחה, עלינו לחפש תמיד את הסיכון ולתת לו משקל בהחלטות ההשקעה. מקור הסיכון העיקרי הקיים במצב הנוכחי, הוא הציפיות לשינוי בריבית. המשקיעים והשווקים חשים אמנם מוכנים לעלייה בריבית בארה"ב, אבל זו עלולה לעלות על הציפיות, עקב סביבה של אינפלציה עולה ותעסוקה מלאה. פוטנציאל עליית הריבית לשנה זו להערכתנו עומד על ארבעה צעדים ולא שניים או שלושה, והדבר עשוי להקשות על השוק האמריקאי. בהקשר של שוקי המניות, התלות של השווקים במוצא פיו וחתימת עטו של אדם אחד, נשיא ארה"ב, היא מקור סיכון גבוה מאוד. בתנאים של מכפילים גבוהים המשקפים ציפייה לצמיחה גבוהה, קיים מקום לתיקון.

עם זאת, התחושה הרווחת - איתה ניתן להזדהות, היא שהשוק המקומי יכול להיות מעין "עיר מקלט" לתקופה הקרובה, הן עקב מכפילים סבירים והן מכיוון שהריבית אינה צפויה לעלות כאן במהירות. כל זאת נכון במונחי הטווח הקצר. בטווח השנים הקרובות, יהיה על השווקים השונים להתמודד עם מגמה של עלייה בריבית, וזה לא צפוי להיות קל.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

התייצבות
 התייצבות