פילבר שכר עו"ד לקראת פרסום דוח מבקר המדינה

בזק התבקשה להגיב על חלקים בדוח המבקר המתייחסים אליה ■ מתיחות גדולה נרשמת לקראת פרסום הדוח

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

לקראת פרסום דוח מבקר המדינה בנושא טיפול משרד התקשורת ברפורמת השוק הסיטונאי, נדמה כי מפלס הלחץ אצל חלק מהמבוקרים נוסק. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, שכר עורך דין באופן אישי לקראת פרסום הדוח.

במקביל, גם בזק, שחלקים מהדוח נוגעים לה, קיבלה חלקים מהדוח להתייחסות. גם בבזק נרשמת ציפייה דרוכה לקראת הפרסום, היות והרפורמה נוגעת אליה ולהתנגדותה ליישום חלקים ממנה. השאלה הגדולה היא כרגע האם דוח הביקורת יכלול גם המלצות אישיות - ואם לשפוט לפי התגובה של חלק מהמבוקרים, נראה כי יש להם סיבה לחשוש.

טיוטת דוח הביקורת שהועברה לבכירים במשרד מציירת תמונה מאד בעייתית ומורכבת לגבי טיפול משרד התקשורת ברפורמה, כך נטען על-ידי גורמים שנחשפו אליה. היות ועל-פי חוק המבקר אי-אפשר לפרסם פרטים לגבי הדוח לפני פרסומו הרשמי, הולכות ומתגברות השמועות בשוק התקשורת סביב חומרת הדוח.

זו הסיבה שגם בבזק חוששים שהדוח יחזיר למרכז הבמה את הדיון סביב היחס המקל והמועדף שקיבלה החברה בשנתיים האחרונות ממשרד התקשורת.

לאורך השנים פורסמו לא מעט דוחות על משרד התקשורת, אך ספק אם נרשמה מתיחות כה רבה סביב הפרסום הצפוי. זו הסיבה לרגישות הגדולה לפרסומים האחרונים מצד בזק ומשרד התקשורת בנושא הטלפוניה, שמהווה חלק מהרפורמה שהתעכבה, ואשר משרד התקשורת מנסה לשחרר כעת.

לדוח, אם אכן יהיה קשה כפי שמעריכים רבים, יכולות להיות השלכות גדולות מאוד. גם אם למבקר אין סמכויות חקירה, ואין לו שיניים, בסופו של דבר הוא יכול להכתים את משרד התקשורת בכתם שידבק בו להרבה זמן. הוא יעניק גושפנקה לטענות שטוענים מפעילים בשוק וחותמת כשרות, לטענות שהתקשורת טוענת בשנתיים האחרונות, לפיהן ראש הממשלה ושר התקשורת עד לאחרונה בנימין נתניהו הנהיג מדיניות בשוק התקשורת באמצעות יד-ימינו שלמה פילבר, שמתעדפת את בזק על חשבון מתחרותיה והתחרות. דוח חמור יעמיד את המשרד תחת זכוכית מגדלת וייאלץ אותו לעמוד מול ביקורת דקדקנית בכל מהלך שיעשה בעתיד.

נסביר כי בניגוד לרושם שבזק מנסה לצייר, לפיו רפורמת הטלפוניה אינה חשובה, והיא "מייצגת" את העולם הישן - הרי שהאמת היא הפוכה לגמרי. לטלפוניה ולירידת המחירים שהיא אמורה להשיג (אם תשיג בכלל אחרי שהעיכוב גרם לאיבוד מומנטום חשוב שהיה עם תחילת הרפורמה, ג.פ.) יש חשיבות גדולה מאוד בהורדת יוקר המחיה ובהקלות לאוכלוסיות בישראל שאינן מודעות ומתקשות להשיג חבילות טלפוניה יותר זולות, והיסטורית הן מכירות ומשתמשות רק בבזק, וזאת למרות שהתחרות בטלפוניה קיימת בשוק כבר הרבה זמן. אם בזק הייתה מוכנה למסור נתונים מפורטים על שירות הטלפוניה שלה, שהוא מקור רווח אדיר בשבילה, ניתן היה להבין מדוע היא נלחמת בה כל-כך חזק.

לבזק אין (כמעט) עלויות בטלפוניה. המאמץ האדיר שהיא משקיעה בטרפוד הרפורמה בטלפוניה נובע מכך שאין דבר שמחסיר שעות שינה מבעל השליטה ודירקטוריון החברה יותר מזה. החשש הוא שגם אם המתחרות לא ירוויחו מהרפורמה, זה עשוי להוביל לפגיעה של מאות מיליוני שקלים בהכנסות בזק ובשורת הרווח שלה. בזק תישאר חברה רווחית, אבל הדיבידנד שהיא תחלק ייפגע קשות ויביא לזעזוע כבד בפירמידת השליטה - ומכאן הרגישות.