מניות הפיננסים ירדו בצל האיום למכירת מיטב דש

מניית מיטב דש ירדה אתמול ב-13% על רקע החששות בשוק ההון לגורל העסקה לרכישתו של בית ההשקעות ע"י קרן XIO

החששות לעתידה של עסקת הענק למכירת בית ההשקעות מיטב דש לידי הקרן הזרה XIO הפנו את הזרקור למניות סקטור הגופים הפיננסיים שאינם בנקים, אשר נהנה מאז תחילת השנה ממגמה חיובית למדי.

רבים רואים כיום בענף הפיננסים, כולל חברות כרטיסי האשראי שאינן חברות ציבוריות, "ענף על המדף". זאת, מאחר שמלבד מיטב דש, הנמצא כיום בליבה של עסקה ענקית, גם כלל ביטוח והפניקס נמצאות זה שנים תחת ניסיונות מכירה (כשלפי שעה, יש הסכם מחייב למכירת הפניקס לחברת יאנגו הסינית), ובקרוב גם פסגות - בית ההשקעות הגדול בישראל - יועמד למכירה.

בימים האחרונים גברו החששות בנוגע לסיכויי השלמת העסקה למכירתו של מיטב דש, שנמצא בשליטת אלי ברקת ומשפחת סטפק, לידי קרן ההשקעות הזרה XIO - עסקה שנחתמה בסוף דצמבר והצמידה תג מחיר נדיב של כ-1.5 מיליארד שקל לבית ההשקעות השני בגודלו במשק.

ביום חמישי פורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" ידיעה, שלפיה המיליארדר הסיני שי צ'יקון תובע את קרן XIO בטענה שהשקיע בה סכום עתק של כ-940 מיליון דולר ב-2014, אבל הקרן אינה מכירה בו ובכספו, ומנהליה קשרו קשר להונות אותו ולגזול את כספו.

בסביבת קרן XIO טוענים מנגד כי מדובר בטענות מכפישות כלפי הקרן ואנשיה, וכי התובע אינו קשור לקרן בצורה כלשהי. תגובתה הרשמית של הקרן אף אמרה בבירור כי "טענותיו של צ'יקון מופרכות ומשוללות יסוד, והן תגובת נגד מצדו למכתבי התראה ("Cease and desist") שנשלחו אליו ואל חברות שבבעלותו על ידי הקרן. אנו נילחם בטענות מופרכות אלה בבית המשפט".

מאמץ להפחית את חשש הממונה

ברשות שוק ההון, בראשותה של דורית סלינגר, לא התייחסו גם היום לאופן שבו העימות המשפטי בין המיליארדר הסיני לבין XIO ומנהליה עלול להשפיע על שיקולי הממונה על שוק ההון. ואולם, נראה כי בשוק ההון חוששים מהשפעה לרעה של ההתפתחויות האלה על גורל העסקה למכירת מיטב דש.

די היה בעננה זו כדי להוביל לירידה חדה של כ-13% במניית מיטב דש אתמול (יום ראשון) - דבר שהמחיש את הסקפטיות הרבה של המשקיעים המקומיים, למודי ניסיונות כושלים של גופים זרים, בעיקר בעלי הקשרים סיניים, לרכוש גופי ניהול פיננסיים בישראל. היום תיקנה מעט מניית מיטב דש את הירידות מאתמול, עם עלייה של כ-1.6% נכון לשעת צהריים.

עם או בלי קשר לסיכויי האישור של הרכישה, הודיעה XIO כי היא מנסה לצרף לעסקה, לצדה, גוף זר נוסף. יש הרואים בכך מאמץ להפחית חששות מצד הפיקוח בישראל, שעדיין לא קיבל בקשה רשמית מ-XIO לאישור העסקה, שנחתמה כבר לפני יותר משלושה חודשים וחצי.

מנורה שוב מעל איי.די.איי ביטוח

בהשפעת ההתרחשויות סביב מיטב דש, התאפיין המסחר במניות הגופים הפיננסיים אתמול בירידות שערים (להוציא מניית איילון, שהמסחר בה דליל). הירידות הגיעו לאחר עליות שערים דו-ספרתיות נאות במרבית הגופים האלה מתחילת השנה - למעשה, בכל קבוצות הביטוח ובתי ההשקעות, למעט איי.די.איי ביטוח, איילון ומיטב דש עצמה (שעברה לירידות מתחילת השנה, בעקבות הצניחה אתמול).

אגב מניות הביטוח, התנודות במניות הגופים הפיננסיים שאינם בנקים ואינם גופי מימון חוץ-בנקאיים, הובילו לשינוי ולחזרה למציאות שהיתה נהוגה פה שנים, ולפיה חמש החברות הגדולות בביטוח הן קבוצות הפועלות בכל התחומים ושמתמקדות במכירות ובשיווק מסורתי. כלומר, חמש החברות הגדולות בביטוח בישראל הן הראל, מגדל, הפניקס, כלל ביטוח ומנורה מבטחים, כשאיי.די.איי ביטוח (חברת הביטוח הישיר, שנסקה בחדות מאז שהונפקה בראשונה באוגוסט 2013) ניצבת כעת "רק" במקום השישי בענף.

גם השליטה בחברת כלל ביטוח - כיום חברה בת של קבוצת אי.די.בי - עומדת למכירה. חברה זו חווה כיום עימות חדש-ישן בין הנהלתה לעובדיה המאוגדים, שבמסגרתו הודיעה ההסתדרות כי "נוכח סירובה העיקש של הנהלת כלל ביטוח לקדם את המו"מ להסכם קיבוצי חדש בחברה, 4,000 עובדי כלל מחריפים את צעדיהם הארגוניים ונערכים לקראת השבתה כוללת של החברה החל ביום ראשון הקרוב (26 במארס)", תוך שציינה כי "כבר כעת נוקטים עובדי החברה צעדים ארגוניים".

לגבי עסקת הענק האחרת בענף הפיננסים, שכבר נחתמה וממתינה לאישור הרגולציה, ובמסגרתה אמורה קבוצת דלק למכור את השליטה בחברת הביטוח הפניקס לידי יאנגו הסינית - נזכיר כי לפני כחודש דווח כי דלק והחברה הסינית ממשיכות להמתין לממונה סלינגר, ומאריכות את התקופה להשלמת העסקה עד ל-31 במארס 2017.

מיטב דש
 מיטב דש