31% מיהודי ארה"ב תומכים בטראמפ - פחות מבכלל האוכלוסייה

למרות זאת, סקר גאלופ מראה כי גם באוכלוסייה הכללית התמיכה בו נמצאת בשפל שיא, בהשוואה לנשיאים קודמים בחודשיים הראשונים לכהונתם

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

שיעור התמיכה בדונלד טראמפ בקרב יהודי ארה"ב הוא 31%, כ-11% פחות משיעור התמיכה בו בכלל האוכלוסייה. נתונים אלה כלולים בסקר החדש של גאלופ, שנערך בין 20 לינואר (יום השבעת הנשיא) ל-15 במארס.

באוכלוסייה הכללית של ארה"ב, ללא פילוחים של שייכות דתית או אתנית, מגיע שיעור התמיכה בטראמפ ל-42%. על פי ניתוח של גאלופ, זה שיעור התמיכה הנמוך ביותר בהשוואה לכל הנשיאים שקדמו לטראמפ מאז 1945, השנה הראשונה שבה החל גאלופ לערוך את סקר התמיכה בנשיא.

יתר על כן, בסקר מעקב יומי שנערך שלשום (ב') נרשם שיעור תמיכה של 37% בנשי.

להשוואה: בתקופה שבין יולי לדצמבר 2012, הגיע שיעור תמיכת היהודים באובמה ל-65%; באותה תקופה ב-2015, ירדה התמיכה ל-54%, אך גם נתון זה גבוה בהרבה משיעור התמיכה היהודית בטראמפ.

תמיכת היהודים בטראמפ נגזרת מהשתייכותם המפלגתית, על-פי הניתוח של גאלופ. 64% מיהודי ארה"ב מזדהים עם המפלגה הדמוקרטית או נוטים לתמוך בה, בעוד ש-29% מזדהים עם המפלגה הרפובליקאית או נוטים לתמוך בה.

גאלופ מציין כי טראמפ שולח איתותים סותרים ליהודי ארה"ב הן לגבי מעמדם בחברה האמריקאית והן לגבי עמדתו כלפי ישראל. כך, למשל, טראמפ התמהמה ולא גינה מיידית גל של איומים על מוסדות יהודיים וחילול בתי-קברות יהודיים. מסמך של הבית הלבן לרגל יום השואה הבינלאומי נמנע מלהזכיר יהודים, וזו הייתה כנראה החלטה מכוונת.

גם עמדתו כלפי ישראל אינה נתפסת כעקבית. בתקופת מסע הבחירות, התחייב טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, הביע תמיכה במפעל ההתנחלויות ומינה שגריר חדש, שידוע כתומך בהתנחלויות. אך זמן קצר לאחר שנכנס לבית הלבן, הקפיא הנשיא את העברת השגרירות, הכריז בפומבי, שישראל צריכה לרסן את פעילות ההתנחלויות והצהיר שאינו מתעקש על פתרון של שתי מדינות לשני עמים.

"לטראמפ יש הזדמנות משמעותית לשפר את מעמדו בקרב יהודים, אמריקאים והעולם כולו", נאמר בניתוח של גאלופ. "במהלך מסע הבחירות הוא דיבר על כישוריו ויכולתו לנהל מו"מ ודיבר גם בשבחו של חתנו היהודי, ג'ארד קושנר, שיוכל לדחוף להשגת הסכם שלום עם הפלסטינים... אם טראמפ יצליח להשיג מה שקודמיו לא הצליחו להשיג, שיעור התמיכה בו יגדל - לא רק בקרב היהודים אלא גם באוכלוסייה הכללית.