מי רוצה 100 קומות בת"א?

ארוכה עוד הדרך למגדל הגבוה בישראל

המגדל הגבוה בישראל הדמיה / בין ערים- אמנון שוורץ אדריכלים
המגדל הגבוה בישראל הדמיה / בין ערים- אמנון שוורץ אדריכלים

תוכנית בניין עיר (תב"ע) של מגדל היי טאואר, המוקם כעת במרכז העסקים החדש של גבעתיים, אפשרה להקים על המגרש מגדל בן 67 קומות. אף על פי כן, בחרו היזמים להקים במקום מגדל בן 54 קומות "בלבד". למה לוותר על 13 קומות מגורים? האדריכל אבנר ישר, שתכנן את המגדל, מסביר שתוספת הקומות לא השתלמה כלכלית. "מעל קומה 55 מדובר במעבר דרמטי - הנדסית וכלכלית. מבחינת עלויות, מדובר בקפיצה בטור הנדסי".

במרחק קצר משם, גם מגדל עלית ברמת גן מספר סיפור דומה: היזמים קנו קרקע למגדל של 75 קומות, הגישו בקשה להגביה אותו ל-85 קומות, רק שבפועל הם מתקשים להוציא לדרך אפילו מגדל של 60 קומות. מגדל משה אביב שמולו (69 קומות), שאוטוטו מאבד את התואר המגדל הגבוה בישראל לטובת מגדל עזריאלי החדש בשרונה תל-אביב (שעקף אותו ב-3.5 מטרים), התקשה מיומו הראשון במכירה ובהשכרה של המשרדים והדירות (12 הקומות הגבוהות), למרות המיתוג והיח"צ שהקנה לו הגובה המרשים.

ולכן, עם כל הכבוד לרומנטיקה ולדחף לשבור עוד שיאים, וחרף ההתלהבות שנרשמה בשבוע שעבר מהפקדת התוכנית להקמת המגדל הגבוה בישראל - 100 קומות בפאתי תל-אביב (ליד תחנת רכבת מרכז סבידור), עוד רחוקה הדרך מהנחת אבן פינה למגדל העצום. גם אם עיריית תל-אביב, יזמית התוכנית ובעלת הקרקע (6 דונם בסה"כ), טוענת שהאישור הסופי, ואחריו השיווק, יתקבלו בתוך כשנה. ודאי נוכח העובדה שלהבדיל ממגדל עלית או מהמגדל בגבעתיים, הפעם מדובר במגדל שרשויות התכנון מסרבות לאשר בו דירות מגורים - הסחורה הכי חמה בשוק (מ"ר למגורים בתל-אביב נמכר היום אפילו ב-100 אלף שקל, בעוד שמ"ר משרדים נמכר גם בעשירית מכך).

המגדל החדש, "מגדל בין ערים", אמור לכלול 15 קומות מלונאות בקומות הגבוהות, מתחתן 71 קומות משרדים, 5 קומות לשימוש ציבורי ו-2 קומות מסחריות מעל הלובי. קומפלקס עצום, שאי אפשר כמובן לבנות אותו בשלבים. לכן, גם הוויכוחים הערים בנוגע לצורת המגדל מאוד מאוד מוקדמים.

עם כל הכבוד לבעלת הקרקע ולאדריכלים המוכשרים שהכינו את ההדמיות (גיא מילוסלבסקי ואמנון שוורץ), בעל המאה הוא בעל הדעה. כשיבוא יזם ויקנה את הקרקע (קונים יהיו בטוח. נקווה שלא קבוצת רכישה), לפני שהוא מתחיל בפרויקט שיעלה לו יותר ממיליארד שקל (רק הביצוע), קרוב לוודאי שהוא יכין תוכנית אדריכלית שתתאים לו כלכלית, הנדסית ומיתוגית.

ואז, כשכצריך יהיה לשים את הכסף על הקמת מגדל אמיתי, אנו עשויים גם לגלות שיש הרבה יותר פרמטרים ושיקולים מלבד העובדה ש-100 קומות זה אכן מספר עגול ומרשים.