בית הדין לעבודה: 20 יום להסכם קיבוצי באגד - או שביתה

לאחר שהמו"מ שהתקיים בשבוע האחרון בין ההסתדרות והשכירים באגד לבין ההנהלה לא השיג תוצאות, ביה"ד נתן היום ארכה לשיחות וקבע כי אם אלה ייכשלו, יוכלו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים

איום השביתה באגד נדחה שוב, הפעם לאחרי פסח, בעקבות דיון שהתקיים היום (ד') בפני השופטת אסנת רובוביץ' בבית הדין לעבודה בתל-אביב. בשבוע שעבר דן בית הדין בבקשת אגד להוציא צו מניעה לשביתה שתכננו העובדים, ובסיום הדיון הוסכם על משא-ומתן מואץ של שבוע. בפועל הצדדים לא הגיעו להסכמות, ולכן הם שבו לבית הדין. ,

בדיון היום הוסכם בין אגד להסתדרות ולמדינה כי המשא-ומתן ימשיך להתקיים עד 18 באפריל לכל המאוחר, כדי לא לסכן את תנועת התחבורה הציבורית בחג. אם הצדדים יגיעו בתקופה זו להסכמות, הן יוצגו לממשלה, כדי שתמסור את עמדתה. אם לא יושגו הסכמות, קבעה השופטת רובוביץ', יוכלו העובדים לנקוט החל מ-18 באפריל צעדים ארגוניים, בהתרעה מראש של 3 ימי עבודה.

המשא-ומתן הוא על השגת הסכם קיבוצי חדש לשכירים בחברה, ובעיקר לעובדי דור ב' המשתכרים 39 שקל לשעה. ועד העובדים בראשות יעקב ואחניש דורש טבלאות שכר משודרגות, הכוללת תגמול על ותק גם לגור א' וגם לדור ב'. לדברי ואחניש, המטרה היא, בין השאר, למנוע את שיטת הדלת המסתובבת, הגורמת לעובדים לעבור בין חברות משום שהשכר ממילא קבוע בכל השוק.

עוד דורשים העובדים החזרת תשלומים על שכר עידוד שנלקחו מהם לטענתם בשיטתיות וכן שינוי של שיטת חישוב שכר העידוד כדי להגדילו. לעובדים יש דרישות רבות נוספות, בהן העלאת השכר על עבודת לילה ושיפור הפרמיות. 

בדיונים שכן התקיימו בין אגד להסתדרות ולוועד העובדים בשבוע שעבר, הסכימה אגד להעלאת שכר של 1.25% לעובדי דור ב' בעלי ותק של 3 שנים ועוד 1.25% לעובדים בעלי ותק של 5 שנים לפחות, אך ההצעה נדחתה.

לטענת הנהלת אגד, היא מוגבלת בהצעת תנאים טובים יותר משתי סיבות משתלבות. האחת היא שהקואופרטיב עוד לא סיכם עם האוצר על הסכם סובסידיה לשנים הבאות, שיאפשר לתכנן את מבנה ההוצאות של הארגון. הסיבה השנייה היא דרישת הממשלה מאגד להיות תחרותית למול החברות הפרטיות, המשלמות לנהגים 39 שקל לשעה. בשל כך, היענות לדרישת הממשלה להגיע להסכם קיבוצי עלולה להקשות עוד יותר על אגד לעמוד בתחרות.

על רקע זה מעורבת המדינה בהליך ומחויבת להתייחס לכל סיכום שיושג, כדי לוודא כי יש לו מימון.