החתולים השמנים: 700 מ' ש' ל-100 המנהלים הבכירים בבורסה

עוד שנה מצוינת לבכירי החברות בבורסה בת"א: שכר הסף לרשימת 100 השיאנים עמד אשתקד על יותר מ-4 מיליון שקל ■ 14 מיליון שקל כדי להיכנס לעשירייה הראשונה

רגע לפני תום עונת הדוחות הכספיים לשנת 2016, ממשיכה טבלת שיאני השכר להתעדכן וממנה עולה כי נדרשת עלות תגמולים של יותר מ-4 מיליון שקל כדי להתברג ברשימת 100 השיאנים, יותר מ-6 מיליון שקל כדי להיכנס ל-50 הגדולים, וקרוב ל-14 מיליון שקל כדי להיכלל בעשירייה המובילה. סך התגמול המצרפי של 100 בעלי השכר הגבוה בחברות הציבוריות בת"א חצה רף של 700 מיליון שקל - ממוצע של יותר מ-7 מיליון שקל למנהל.

בין השמות החדשים שהצטרפו לטבלה, בולטים נציגי מגזר הפיננסים ובעיקר בכירי שני הבנקים הגדולים. הבנקאית בעלת השכר הגבוה אשתקד הייתה מנכ"לית בנק לאומי,רקפת רוסק-עמינח, שעלות העסקתה התקרבה ל-15 מיליון שקל ומיקמה אותה בצמוד לשיאנית השכר עד כה, רחל לוין, לשעבר מנכ"לית גזית גלוב.

לצד תגמולים שוטפים של קרוב ל-7 מיליון שקל, שכללו שכר, מענקים, הפרשות סוציאליות ותגמול מנייתי, בעקבות שינוי תנאי התגמול, לאומי רשם הוצאות פנסיה של קרוב ל-8 מיליון שקל לרוסק-עמינח - "הוצאה חד פעמית בגין זכויות העבר".

הנציגה הנשית השנייה מבין בכירי לאומי, היא הילה ערן זיק, ראש חטיבת ניהול סיכונים, עם עלויות תגמול של 8.5 מיליון שקל, שכללו הפרשות חד-פעמיות של יותר מ-5.5 מיליון שקל, לצד תגמולים שוטפים של קרוב ל-3 מיליון שקל.

עוד בלט שמו של דן כהן, ראש חטיבה בנקאית בלאומי, שנהנה אשתקד מקרוב ל-12 מיליון שקל, לאחר שהופרשו לו 7.5 מיליון שקל בגין זכויות עבר, לצד שכר של יותר מ-3 מיליון שקל. יו"ר לאומי, דוד ברודט, וירון בלוך, מנכ"ל לאומי פרטנרס, "הסתפקו" ב-4.4 מיליון שקל כל אחד.

דני צידון, משנה למנכ"ל שפרש בשנה האחרונה על רקע חוק מגבלת השכר, נפרד מלאומי עם תגמולים של 4.6 מיליון שקל, ואבנר מנדלסון, מנכ"ל בנק לאומי ארה"ב, נהנה מ-6.4 מיליון שקל.

גם בכירי הפועלים נהנו מהפרשות חד-פעמיות גדולות, ושם שיאן השכר היה דן קולר, חבר הנהלה, עם תגמולים של 9 מיליון שקל - מהם 6.4 מיליון שקל בגין זכויות עבר. אריק פינטו המנכ"ל נהנה מ-7.3 מיליון שקל ושני חברי הנהלה נוספים שחצו רף של 7 מיליון שקל, היו רונן שטיין ואפרת יעבץ. המנכ"ל הקודם של הפועלים, ציון קינן, שסיים את תפקידו ביולי 2016, נהנה מ-4.6 מיליון שקל והיו"ר הקודם, יאיר סרוסי שנפרד מהבנק בסוף 2016, הסתפק ב-4 מיליון שקל.

שיאני השכר
 שיאני השכר

עוד נציגים של מגזר הפיננסים הם יאיר לפידות ודב ילין, מנכ"לים משותפים בבית ההשקעות ילין לפידות, שקיבלו יותר מ-8 מיליון שקל כל אחד - עיקר הסכום כמענק (6.5 מיליון שקל) והיתרה דמי ניהול.

בדוחות קבוצת דלק בלט שמו של יוסי אבו, מנכ"ל שותפויות החיפושים אבנר ודלק קידוחים, שנהנה מ-7.6 מיליון שקל - עיקר הסכום (4.6 מיליון שקל) תגמול מנייתי.

עוד בדלק, מנכ"ל הקבוצה, אסי ברטפלד, עם שכר בעלות של 3.3 מיליון שקל, בעוד היו"ר, גבי לסט, קיבל 2.4 מיליון שקל. תשובה עצמו קיבל 230 אלף שקל בתפקידו כדירקטור. שיאן השכר בפניקס, החברה הבת של דלק, הוא איציק עוז, בעלים ומנכ"ל משותף בסוכנות אגם לידרים ,שעלות העסקתו הגיעה ל-7 מיליון שקל. אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס, שבשנים קודמות התמקם דרך קבע בצמרת שיאני השכר, הסתפק ב-3.3 מיליון שקל.

מנכ"ל חברת הבניה והתשתיות אלקטרה, איתמר דויטשר, זכה אשתקד לתגמולים של יותר מ-12 מיליון שקל. אצל בעלת השליטה, קבוצת אלקו, דניאל ומיכאל זלקינד, צמד בניו של בעל השליטה בקבוצה גרשון זלקינד, קיבלו 5 מיליון שקל כ"א בתפקידם כמנכ"לים משותפים של החברה. סמנכ"ל הפיתוח העסקי באלקו, אבי ישראלי, קיבל 4.9 מיליון שקל, ומוטי פרידמן, לשעבר מנכ"ל חברת חשמל, קיבל 750 אלף שקל בתפקידו כיו"ר אלקו בהיקף משרה של 30%.

בסקטור הנדל"ן בלט שמו של יגאל דמרי, בעל השליטה ומנכ"ל י.ח דמרי, שקיבל 6.9 מיליון שקל ולא הרבה אחריו נמצא מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב), ירון קריסי, שנכנס לתפקידו בנובמבר האחרון, עם 6.7 מיליון שקל. יו"ר שו"ב משה לחמני, נהנה מ-5.4 מיליון שקל, בהיקף משרה של 75%.

עוד בנדל"ן, מנהלי קבוצת אשטרום, ומבעלי השליטה בה - היו"ר אברהם (רמי) נוסבאום והמנכ"ל גיל גירון, נהנו מתגמולים של 6.1 מיליון שקל כל אחד.

חברת בזק שלחה שיאנית שכר לטבלה - המנכ"לית סטלה הנדלר, שקיבלה שכר ומענק בסכום כולל של 4.3 מיליון שקל. עוד בבזק, רון אילון, מנכ"ל yes, קיבל 4 מיליון שקל ומנכ"ל פלאפון, רן גוראון הסתפק ב-3.4 מיליון שקל. בזק גם שילמה 6.4 מיליון שקל לחברת יורוקום תקשורת של בעל השליטה, שאול אלוביץ', תמורת שירותי יעוץ וניהול.

שיאני השכר
 שיאני השכר